Hej! Dom som bodde i huset innan oss har planterat en stor fin Tuja, som vi tänkte utöka nu. Men är väldigt osäker på om det är en "Barbant" eller "Smaragd". Vill ju plantera samma sort...
Jag började klippa den i veckan och passade på att ta lite bilder? Någon som kan gissa vilken sort det är? Se bilder.
Jag började klippa den i veckan och passade på att ta lite bilder? Någon som kan gissa vilken sort det är? Se bilder.
Jag tippar på att det är Smaragd med denna fantastiska täthet den har. Det är sällan man ser en så välskött thuja.
Om det vore Brabant måste den ha skötts och klippts flera gånger per säsong.
Det verkar som om bilderna är tagna nyligen. I så fall borde Brabanten varit mer grådaskig så här på våren. Smaragden behåller sin mustiga färg mycket bättre.
Vi får se vad proffsen härinne tycker!
Om det vore Brabant måste den ha skötts och klippts flera gånger per säsong.
Det verkar som om bilderna är tagna nyligen. I så fall borde Brabanten varit mer grådaskig så här på våren. Smaragden behåller sin mustiga färg mycket bättre.
Vi får se vad proffsen härinne tycker!
Jag tror det är Brabant baserat på att smaragd växer så otroligt långsamt. Hade det varit smaragd på den höjden så borde den mycket sannolikt haft "tobleronetoppar". Välskötta Brabanthäckar ser ut sådär.
Nu blev det ju jäkligt komplext helt enkelt. Finns det någon jag kan ta kort på eller ge info om för att göra det enklare? Finns argument åt båda håll.
Häcken är ju redan nu 10+ år gammal iaf. Så tid att växa har funnits.
Dom skotten som syns på toppen på bilden är inte "nya" för i vår. Vi glömde klippa förra året XD Så senaste klippning är 2023... Vi har då klippt en gång per år utan att det växer massa mer iaf.
Dom skotten som syns på toppen på bilden är inte "nya" för i vår. Vi glömde klippa förra året XD Så senaste klippning är 2023... Vi har då klippt en gång per år utan att det växer massa mer iaf.
Finns ju massa appar som t.ex. PlantNet där du kan ta bilder på den så jämför den med en databas och ger dig estimat.T TobLob skrev:Nu blev det ju jäkligt komplext helt enkelt. Finns det någon jag kan ta kort på eller ge info om för att göra det enklare? Finns argument åt båda håll.
Men har du inte klippt den alls sedan 2023?
Stämmer. Vi hade så mye förra året och den såg ändå helt ok ut i slutet av sommaren. Så vi klippte nu i april igen. Ni ser på bilderna att vissa delar är klippta och toppen är kvar tex.M MsTake skrev:
Testat 3 appar. Alla säger samma. Thuja occidentalis vilket är liksom nivån över barbant och smaragd (och 100+ andra sorter tydligen)M MsTake skrev:
Hmm svårt detta.
Ju mer jag tittar på bilderna desto säkrare blir jag på att det är Brabant.
Kan du ta en skarpare närbild så man ser 1x1m av häckens sida tydligt?
Hur hög är häcken?
Kan du ta en skarpare närbild så man ser 1x1m av häckens sida tydligt?
Hur hög är häcken?
T TobLob skrev:Hej! Dom som bodde i huset innan oss har planterat en stor fin Tuja, som vi tänkte utöka nu. Men är väldigt osäker på om det är en "Barbant" eller "Smaragd". Vill ju plantera samma sort...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en liknande häck och det är Brabant. Låtit toppen växa mer på senare tid.
Häcken är nog 2.5m-2.8m.Luc Reiner skrev: