Hej!
Köpte en båt och fick med en gammal Brenderup båttrailer (30-kärra).
Jag skulle se över hjullagren på den. Men till min förvåning verkar det inte vara några (vanliga) hjullager på denna.
När jag tog bort navet verkar det suttit någon typ av "plaströr" över axeltappen med ett annat "plaströr" inuti navet.
Känns som någon form av glidlager?
Är det någon som har koll på vad detta är? Finns reservdelar att få tag på?
Bifogar lite bilder på det hela.
Tack på förhand!
Köpte en båt och fick med en gammal Brenderup båttrailer (30-kärra).
Jag skulle se över hjullagren på den. Men till min förvåning verkar det inte vara några (vanliga) hjullager på denna.
När jag tog bort navet verkar det suttit någon typ av "plaströr" över axeltappen med ett annat "plaströr" inuti navet.
Känns som någon form av glidlager?
Är det någon som har koll på vad detta är? Finns reservdelar att få tag på?
Bifogar lite bilder på det hela.
Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det bara skriker hemmabygge om det på bilderna......
Ser ut som någon dragit sån PAX vattenslang över en axeltapp och sen bara ett rör med lämplig diameter över det och sen byggt vidare.
Innovativt, absolut. Hållbart i längden? Knappast.
Duger gott i många år om man bara har 50-100m att dra kärran dock.
Ser ut som någon dragit sån PAX vattenslang över en axeltapp och sen bara ett rör med lämplig diameter över det och sen byggt vidare.
Det där är ingen trailer, det är en båtkärra, den är bara avsedd för att dra upp en båt ur vattnet, inte att köra omkring med.K Kasken skrev:Det bara skriker hemmabygge om det på bilderna......
Kärt barn har många namn.M MONTREAL skrev:
Hur man definierar "trailer" eller "båtkärra" är högst individuellt. "upptagningsvagn" är även ett begrepp som används ofta i sammanhanget.
Krasst juridiskt finns 2 typer, släpvagn och efterfordon.
Hur som helst står jag fast vid min tidigare analys av bilderna, det vi ser är absolut verket av en innovativ hemmapulare, som inte tänkt åka speciellt långt eller fort med sin båt när han drar den efter bilen, oavsett vad han väljer att kalla vagnen den då ligger på.
Det är ganska enkelt, en trailer har bromsar och fjädring och är normalt registrerad, och kan köras i 80Km på allmän väg. En båtkärra är ett efterfordon utan fjädring och bromsar och är inte registrerad och skall ha triangel bak när den körs på allmän väg. Och det är inte ovanligt att de har glidlager i hjulen, det fungerar egentligen bättre än rullningslager när man använder den till det den är avsedda för.K Kasken skrev:Kärt barn har många namn.
Hur man definierar "trailer" eller "båtkärra" är högst individuellt. "upptagningsvagn" är även ett begrepp som används ofta i sammanhanget.
Krasst juridiskt finns 2 typer, släpvagn och efterfordon.
Hur som helst står jag fast vid min tidigare analys av bilderna, det vi ser är absolut verket av en innovativ hemmapulare, som inte tänkt åka speciellt långt eller fort med sin båt när han drar den efter bilen, oavsett vad han väljer att kalla vagnen den då ligger på.
De tål att doppas i både sött och salt vatten och man behöver inte spola av med sötvatten efter att den har varit i saltvatten, det finns inga lager som kan rosta. Med minimal skötsel och rätt användning håller det i många år många år. Kanske lämpligt att ta isär och fetta in vart 5:e år.
Lite OT i tråden kanske, eftersom den handlade om enbart hjullagren..... Men....M MONTREAL skrev:
Måhända upplevs det självklart med dessa definitioner för dig, men det behöver inte nödvändigtvis vara sanningen för alla andra för det.
En registrerad släpvagn avsedd att frakta båtar på är som exempel absolut inte det första som dyker upp i huvud på mig som gammal lasbilschaffis när jag hör på ordet "trailer".
Säger någon "båtkärra" så behöver de absolut i min värld utveckla, det kan precis lika gärna betyda en registrerad släpvagn som ett helt hemmabyggt efterfordon beroende på vem som säger det.
Kärt barn har som sagt många namn, fråga 10 pers vad en kärra, vagn, släpa eller trailer är så får du garanterat inte samma svar från alla 10.
Visst, men nu handlar det inte om lastbilssläp, och svarar man i ett forum utan att känna till det man svarar på får man ju räkna med att någon som känner till det hela lite bättre korrigerar, det är väl egentligen det ett forum är till för? Forum betyder väl något som: "Att diskutera"K Kasken skrev:Lite OT i tråden kanske, eftersom den handlade om enbart hjullagren..... Men....
Måhända upplevs det självklart med dessa definitioner för dig, men det behöver inte nödvändigtvis vara sanningen för alla andra för det.
En registrerad släpvagn avsedd att frakta båtar på är som exempel absolut inte det första som dyker upp i huvud på mig som gammal lasbilschaffis när jag hör på ordet "trailer".
Säger någon "båtkärra" så behöver de absolut i min värld utveckla, det kan precis lika gärna betyda en registrerad släpvagn som ett helt hemmabyggt efterfordon beroende på vem som säger det.
Kärt barn har som sagt många namn, fråga 10 pers vad en kärra, vagn, släpa eller trailer är så får du garanterat inte samma svar från alla 10.
Absolut är det så, anledningen till din och min utväxling kommer ju av att jag inte håller med dig om att det var det du gjorde.M MONTREAL skrev:
Hur som helst skapar det ju diskussion, så forat tjänar ju sitt ursprungssyfte ändå?
TS har ju föredömligt lagt ut bilder på sin båtkärra, så alla missförstånd kan undvikas. Min båtkärra hade en bar axeltapp och i fälgens centrumhål var intryckt ett nylonlager. Funkade finfint i saltvatten. Men några längre färder, var det inte tal om.
Att kalla kärran för trailer blir lite pompösa. Men, kärt barn har många namn.
Det finns de dom kallar ett litet växthus för Orangeri, så varför inte Trailer
😀
Någon sådan här trailer, är det ändå inte tal om.
Att kalla kärran för trailer blir lite pompösa. Men, kärt barn har många namn.
Det finns de dom kallar ett litet växthus för Orangeri, så varför inte Trailer
😀
Någon sådan här trailer, är det ändå inte tal om.
Tack för alla svar!
Ok, "båttrailer" kanske var fel ord att skriva.
Men det som avses här är ett obromsat, ofjädrat "släp/efterfordon" där man kan dra upp en båt och som får köras i 30km/h (med triangel).
Det jag behöver kunna göra är att förflytta båten (en plast-eka på max 200kg) från hemmet till två olika sjöar. Den ena sjön ligger 3km bort och den andra ligger 6km bort.
@MONTREAL @Intet
Tror ni det skulle fungera med glidlager för ovan nämnd uppgift?
Om inte annat hade det varit skönt att kunna använda den så i alla fall i sommar, så kan jag ju alltid kika på om man behöver/vill byta axeltappar på den sen.
Samt i så fall, vet ni var man kan få tag på glidlager som skulle kunna passa till ett släp?
(Axeltappen har en diameter på 30mm och navets rör har en innerdiameter på 38mm, så gissar att man bör ha något glidlager som är ungefär 38mm ytterdiameter och 30mm innerdiameter).
Men det som avses här är ett obromsat, ofjädrat "släp/efterfordon" där man kan dra upp en båt och som får köras i 30km/h (med triangel).
Det jag behöver kunna göra är att förflytta båten (en plast-eka på max 200kg) från hemmet till två olika sjöar. Den ena sjön ligger 3km bort och den andra ligger 6km bort.
@MONTREAL @Intet
Om inte annat hade det varit skönt att kunna använda den så i alla fall i sommar, så kan jag ju alltid kika på om man behöver/vill byta axeltappar på den sen.
Samt i så fall, vet ni var man kan få tag på glidlager som skulle kunna passa till ett släp?
(Axeltappen har en diameter på 30mm och navets rör har en innerdiameter på 38mm, så gissar att man bör ha något glidlager som är ungefär 38mm ytterdiameter och 30mm innerdiameter).
Köp ett par nya axeltappar så slipper du fundera på hur du ska få dit nya lager:
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnstillbehor/axeltappar/
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnstillbehor/axeltappar/
Om du tänker köra såpass långt kan det nog vara en bra ide' som USELESS föreslår.O overtune skrev:Tack för alla svar!
@MONTREAL @Intet
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Sågklinga för laminat
Verktyg, Maskiner & Fordon