E Erik Salhammar skrev:
absolut klarar du det! Finns lite olika tips och regler som underlättar arbetet:

börja stapla muren ca 20 cm under marken. Gräv ur och lägg markduk. Grunda med tio cm grovt makadam, samma som du fyller muren med. Sen Ska muren luta inåt/ bakåt mot slänten. Ca tio cm per meter. Använd snören att gå efter. Stenarna ska luta inåt på ovansidan. Mm ;) börja med de största stenarna du har.
Tackar!
Nu tänkte jag ha luft på båda sidor om muren. Bygger man den rakt upp då? Kanske avsmalnande?

Mygget man buren i en främre och en bakre mur, med småsten i mellan?

Gabioner är sorgliga att se.....! "Håller i 100 år" Men sen då...när nätet rostat sönder?

Kunskapen att bygga riktiga stenmurar saknas tyvärr nästan helt i detta land i dag .

Studera äldre tiders stödmurar och husgrunder...praktisera och tag lärdom !

//Bonn

maa hållbarhet:
Jag har en enkel gabion som avslut i vinkel till murad och putsad mur. Den är ca 1 kbm och håller 1 meters markhöjd så att bara en sida är synlig. Ovanpå finns bokhäck på 2,5 m höjd. Det finns ingen tendens till rost, än så länge, efter drygt 15 år. Hur det ser ut på den inre sidan vet jag inte.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
maa hållbarhet:
Jag har en enkel gabion som avslut i vinkel till murad och putsad mur. Den är ca 1 kbm och håller 1 meters markhöjd så att bara en sida är synlig. Ovanpå finns bokhäck på 2,5 m höjd. Det finns ingen tendens till rost, än så länge, efter drygt 15 år. Hur det ser ut på den inre sidan vet jag inte.

Det är inte bara den begränsade hållbarheten...utan det estetiska..
Sprängsten bakom nät!

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
D Doug Macfie skrev:
...utan det estetiska...
Sprängsten bakom nät!
I min trakt används ev sprängsten där det inte är synligt. Min gabion är fylld av fina runda stenbumlingar från byggplatsen och då passar de väl in i miljön.

Alla bor dock inte havsnära med tomten full av havsslipade runda stenar. De första 5 åren plockade jag dagligen sten. Ingen åkermylla här inte;)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Blir nog bra om murgröna får klänga på nätet..

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.