R
elpaco elpaco skrev:
Ok jag hör dig. Jag är inte emot icke raka linjer. Det får gärna finnas områden där det är kravet. Vad jag vänder mig mot är att den ena grannen fullföljer sin dröm om en thaistuga samtidigt som den andre bygger en tyrolerstuga.
Lite som gamla stan då, helt plötsligt ett slott bland husen. Eller Marstrand waterfront...
 
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Lite som gamla stan då, helt plötsligt ett slott bland husen. Eller Marstrand waterfront...
Ja precis. Slottet är varken tids- eller kulturtypiskt för området .. Marstrand känner jag inte till.
 
elpaco elpaco skrev:
Vad jag vänder mig mot är att den ena grannen fullföljer sin dröm om en thaistuga samtidigt som den andre bygger en tyrolerstuga.
Vad vore det för fel med det?
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Är det denna mur som åsyftas?
Är det den så kan jag faktiskt förstå att de får avslag. Ska det vetta mot en gång och cykelväg känns det som ett olämpligt materialval.
Vi har liknande byggnation av bostadsrättsradhus nära mig och där har man murad mur.

Men det klart. Betydligt dyrare och byggbolagen kapar ju kostnader hejvillt i dagens projekt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vad vore det för fel med det?
Det blir för spretigt? Var lite seriös nu ..
 
elpaco elpaco skrev:
Det blir för spretigt? Var lite seriös nu ..
Jag ÄR seriös. Jag tycker att det bara vore trevligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Är det den så kan jag faktiskt förstå att de får avslag. Ska det vetta mot en gång och cykelväg känns det som ett olämpligt materialval.
Vi har liknande byggnation av bostadsrättsradhus nära mig och där har man murad mur.

Men det klart. Betydligt dyrare och byggbolagen kapar ju kostnader hejvillt i dagens projekt.
Din kommentar känns som ett I-lands problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Din kommentar känns som ett I-lands problem.
Det klassiska argumentet. På skolgården var det "du är ful". Nu har det byts ut till "i-landsproblem.

Bidra till tråden istället för vara plump.

På vilket sätt tycker du att en gabionmur bidrar positivt till karaktären av området. bara att se på bilden som bifogats så skulle jag säga att estetistk är det väldigt avvikande mot områdets karaktär.
 
Appendix Appendix skrev:
På vilket sätt tycker du att en gabionmur bidrar positivt till karaktären av området. bara att se på bilden som bifogats så skulle jag säga att estetistk är det väldigt avvikande mot områdets karaktär.
Jag för min del tycker att den livar upp ett dötrist och fantasilöst område. Men vad som är estetiskt är högst personligt. Människor är olika, och det tar dagens regler och beslutspraxis inte hänsyn till.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Det klassiska argumentet. På skolgården var det "du är ful". Nu har det byts ut till "i-landsproblem.

Bidra till tråden istället för vara plump.

På vilket sätt tycker du att en gabionmur bidrar positivt till karaktären av området. bara att se på bilden som bifogats så skulle jag säga att estetistk är det väldigt avvikande mot områdets karaktär.
Den enda muren som hade varit snyggare hade varit en kallmurad stenmur. Men gambionmuren är en snygg mur till rimlig kostnad. Sen är den helt perfekt för djurlivet jämfört med L-stöd eller något som är murat i betong. Slipers hade varit vansinnigt fult.

Sen är det svårt för klottrarna att måla på en gambionmur och få det snyggt.

Murar av betong är miljömässigt förkastliga, konstigt att inte byggnadsnämden tar miljöhänsyn.

"Sand används i nästan allt, särskilt i byggindustrin. Idag kommer runt 80 % av allt som byggs från betong som i huvudsak är gjord av sand. Ett normalt hus kräver 200 ton sand, ett sjukhus kräver 3000 ton sand, varje kilometer motorväg kräver 30 000 ton sand och ett kärnkraftverk kräver 12 miljoner ton sand. Denna sand måste komma någonstans ifrån."

Och sen har vi cement o co2 biten...
 
Redigerat:
  • Gilla
TS
  • Laddar…
Halvfärdig stenmur under konstruktion med lösa stenar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd dubbelväggig stenmur på ett byggprojekt med byggmaterial synligt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
En halvmesyr för att man inte klarar av att bygga en riktig stenmur.

Vad är det för fel på en kuperad lutande tomt ??
ganska dyrt med en riktig stenmur, om man inte kan göra det själv. Och det är få som kan.
Jag jobbar med sten, och tycker gabionen passar fint till ett modernare hus.

men klart att kallmurar är det vackraste. Men det kostar ju därefter. Tror vi tar 5 papp för en kvadratmeter dubbelsidig kallmur.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En fråga... eller två om man nu är petig.

En Gabionmur är i princip en räcka stålburar med kattskallar i. Järnet har lite olika dimensioner och är rätt hårt galvat. Dessa ställer man i en rad, fyller i sten och sedan fyller man upp med jord.

Hur blir det med marktrycket? Det är första frågan.
L-stöd går in under jorden. På det sättet är det mindre troligt att den börjar luta med tiden.

Tilläggsfrågan är förstås vilken livslängd man förväntar sig på ståltråden som Gabionerna är tillverkade av?
Den kritiska sidan är den som man inte ser. Mellan sten och jord. Någon gång i en förhoppningsvis specificerad framtid är ståltråden förvandlad till rost för att den legat klämd mellan luftig sten och massor av varierande kvalitet.

Är den förväntade livslängden 10 år. Då är de som vet det fortfarande i livet och är medvetna om faran. Påstås den hålla 30 då är allt om släntstödet glömt när det plötsligt kalvar ut över vägen det står bredvid (bildgooglade lite och såg arkitektoniskt hyllade vansinnesmurar mot infarter i branta slänter).

Har jag fel här. Blir det på mystiskt vis starka rötter i stenmassan som tar över när järnet blivit mull.

Mvh Findus
de håller upp mot 80 år. Och eftersom vattnet rinner rakt genom muren blir frostsprängningen minimal. Men du får ju ha duk mellan. Och gärna dränering bakom som leder bort vattnet om duken blir tät med tiden.
 
R RapidSledge skrev:
Din kommentar känns som ett I-lands problem.
Jo, helt klart. Respekt för och konsekvent tillämpning av lagar och regler tenderar att vara ett i-landsfenomen.

Sen har jag svårt att hålla med nämnden i smakfrågan, men det är väl bra att bygglovslagstiftningen följs av våra myndigheter.
 
E Erik Salhammar skrev:
[bild] [bild]

ganska dyrt med en riktig stenmur, om man inte kan göra det själv. Och det är få som kan.
Jag jobbar med sten, och tycker gabionen passar fint till ett modernare hus.

men klart att kallmurar är det vackraste. Men det kostar ju därefter. Tror vi tar 5 papp för en kvadratmeter dubbelsidig kallmur.
Den där var ju sjukt fin. Jag skulle behöva en lägre mur i min trädgård. Ca en halvmeter hög och bara synlig från en sida och uppifrån. Muren ska inte klara marktryck utan den sidan som inte syns hamnar under en altan.

Jag är stenrik efter husbygge (och luspank). Natursten som vi grävt upp på tomten. Tror du man klarar att stapla en mur själv med natursten, om man är hyffsat händig och ihärdig? Om så, ska man köpa något krossat material att fylla med?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Den där var ju sjukt fin. Jag skulle behöva en lägre mur i min trädgård. Ca en halvmeter hög och bara synlig från en sida och uppifrån. Muren ska inte klara marktryck utan den sidan som inte syns hamnar under en altan.

Jag är stenrik efter husbygge (och luspank). Natursten som vi grävt upp på tomten. Tror du man klarar att stapla en mur själv med natursten, om man är hyffsat händig och ihärdig? Om så, ska man köpa något krossat material att fylla med?
absolut klarar du det! Finns lite olika tips och regler som underlättar arbetet:

börja stapla muren ca 20 cm under marken. Gräv ur och lägg markduk. Grunda med tio cm grovt makadam, samma som du fyller muren med. Sen Ska muren luta inåt/ bakåt mot slänten. Ca tio cm per meter. Använd snören att gå efter. Stenarna ska luta inåt på ovansidan. Mm ;) börja med de största stenarna du har.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.