WAAAAAAAAGH!
Trodde jag hade prylar till att gänga ett specialskruvstift. Visar sig inte alls vara 3/8" som jag trodde utan är troligtvis M8*1.5 vilket efter en snabb sökning inte är så lätt att hitta 🙁
 
Byta panel på en dörr blir roligt tänkte jag, nu står jag här och sliter med ett fastrotat trycke och kommer varken fram eller bak. Kan inte sätta på ny panel och låskistan är fast och går inte att byta. Gaaaaas
 
  • En dörr med avskalad panel, fastrotat dörrtrycke och en hammare liggande på ytan. Verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
4774
GAAAAHHHH Idag har gubben och jag varit gifta i 14 år 😜
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 14 till
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!
Trodde jag hade prylar till att gänga ett specialskruvstift. Visar sig inte alls vara 3/8" som jag trodde utan är troligtvis M8*1.5 vilket efter en snabb sökning inte är så lätt att hitta 🙁
Vad ska det gängas i för material och hur tjockt? Går att fultillverka eget gängsnitt om du endera har ett specialstift över eller använder det du har bara, beror lite på situation.
 
GAAAHHH! Är i Stockholm och det luktar ta mig fasen avlopp i nästan varenda gathörn. Är ju nästan så man blir orolig att få kolera.
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
GAAAHHH! Är i Stockholm och det luktar ta mig fasen avlopp i nästan varenda gathörn. Är ju nästan så man blir orolig att få kolera.
Stadsbor slänger ut sopor och skit genom fönstren.
 
  • Haha
lat och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[länk]
Det måste vara ok, det är ju kommunalt avlopp, Guds gåva till miljön🤔

Det är ju för att undvika sånt här man tvingas ansluta sitt privata avlopp, trekammarbrunn med infiltration kan ju råka spilla nån liter icke helt renat vatten...😇
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Stadsbor slänger ut sopor och skit genom fönstren.
Det är alla turister som irrar runt å luktar. Pratar konstigt gör de också.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad ska det gängas i för material och hur tjockt? Går att fultillverka eget gängsnitt om du endera har ett specialstift över eller använder det du har bara, beror lite på situation.
En fransk skruv utan skalle fastsatt i en träbit, omgiven av verktyg och elkablar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte sätta gänga i toppen på en fransk skruv (efter jag kapat skallen).
Har dessvärre inget mer i m8*1.5 mer än rampamuffen den ska i.
 
Mikael_L
Kan du inte hitta rampamuffar med mer normal gänga i då?

M8x1,5 är verkligen inte vanligt, jag har också provat googla nu.
 
Problemet är att då passar inte rampamuffen i sitt hål.
Är lite osäker på om jag vågar göra om det då det är i en stolssits 😬
 
  • Närbild av en stolssits i trä med ett hål där en rampamuff ska passa in, men hålet verkar vara för litet eller felaktigt gjort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
OK, det är befintliga och sitter redan på plats, ja då förstår jag att det inte är bara att byta.

Jag har en gängsats någonstans, som har några special-dimensioner.
Men såvitt jag minns var det bara lägre stigning än normal, inte högre, t.ex. 8x1,0

Och så vet jag inte ens var jag har den nu ... ;)
 
Mikael_L
Jag visste visst var jag hade den (eller inte visste, men den låg på ett lämpligt ställe).

Och jag mindes fel, inga ovanliga stigningar, utan det speciella är att den har tapp och snitt för M7x1,0
Hade jag haft en M8x1,5 så hade jag skickat och skänkt den till dig, jag skulle troligen aldrig fått någon användning för den själv. :)
20-delars gängsnitt- och gängtappset från ETC industrial med olika storlekar gängtappar och gängsnitt i millimeter, inklusive 1/8 NPT-27.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja tyvärr, jag började med att köpa stift och rampamuff, men rampamuffen har grövre stigning än den nya.

Jag har även M8*1.25 och M8*1.0, men det hjälper ju inte 🙄

Funderar på om jag kan lägga i en ny bit trä och dra i en modern rampamuff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.