GAAAH!
Sandfiltret till poolen sprack idag. Det är en liten spricka i gjutsömmen men det sprutar som en vattenslang ur den så det är helt omöjligt att använda. Tillverkaren ska skicka ett nytt på garanti så snart som möjligt men vi åker på semester i mitten av nästa vecka så frågan är om jag hinner få den innan dess. Om inte så lär poolen vara grön o go tills vi kommer hem från semestern....
 
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
GAAAH!
Sandfiltret till poolen sprack idag. Det är en liten spricka i gjutsömmen men det sprutar som en vattenslang ur den så det är helt omöjligt att använda. Tillverkaren ska skicka ett nytt på garanti så snart som möjligt men vi åker på semester i mitten av nästa vecka så frågan är om jag hinner få den innan dess. Om inte så lär poolen vara grön o go tills vi kommer hem från semestern....
Går det inte att göra någon Macgyver-lösning för att få det att hålla ihop ett lite tag till? (Säger jag som inte har någon aning om hur det ser ut alls.)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
GAAAH!
Sandfiltret till poolen sprack idag. Det är en liten spricka i gjutsömmen men det sprutar som en vattenslang ur den så det är helt omöjligt att använda. Tillverkaren ska skicka ett nytt på garanti så snart som möjligt men vi åker på semester i mitten av nästa vecka så frågan är om jag hinner få den innan dess. Om inte så lär poolen vara grön o go tills vi kommer hem från semestern....
"Plastsvetsa" med lödkolven?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Går det inte att göra någon Macgyver-lösning för att få det att hålla ihop ett lite tag till? (Säger jag som inte har någon aning om hur det ser ut alls.)
Man skulle kunna limma fast en gummiduk från insidan. Vattentrycket bör hålla den på plats så att den inte flyttar på sig eller läcker, det är bara lite läskigt att lämna poolen så när vi åker på semester för om det läcker ut vatten så går pumpen torr och går sönder.

Min tanke just nu är att klorera upp poolen lite extra innan vi åker. När ingen badar i den och poolskyddet är på så borde den inte äta så mycket klor och då ska det hålla alger och ofog borta ganska länge. Men till att börja med så avvaktar jag för att se om jag får en leveransbekräftelse från tillverkaren, då är det lättare att veta när den planeras att levereras och vad mina alternativ är.
 
Det finns filter man kan hänga över kanten på bad, lite i underkant för en pool men kanske bättre än nånting, de bättre modellerna klarar över 3500l/timmen
 
Janus82 Janus82 skrev:
Man skulle kunna limma fast en gummiduk från insidan. Vattentrycket bör hålla den på plats så att den inte flyttar på sig eller läcker, det är bara lite läskigt att lämna poolen så när vi åker på semester för om det läcker ut vatten så går pumpen torr och går sönder.

Min tanke just nu är att klorera upp poolen lite extra innan vi åker. När ingen badar i den och poolskyddet är på så borde den inte äta så mycket klor och då ska det hålla alger och ofog borta ganska länge. Men till att börja med så avvaktar jag för att se om jag får en leveransbekräftelse från tillverkaren, då är det lättare att veta när den planeras att levereras och vad mina alternativ är.
Kan man få se en bild av hur den ser ut och hur skadan sitter?
Man blir ju nyfiken… 👀
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan man få se en bild av hur den ser ut och hur skadan sitter?
Man blir ju nyfiken… 👀
Skadan är knappt synlig med blotta ögat, men det är ju ett visst tryck i systemet så det pressar ut en del vatten ändå. Jag reagerade på ett spolande ljud från teknikrummet som jag inte hört förut så det var ganska märkbart. Det var inget som fanns igår så den måste ha spruckit i samband med att pumpen gick igång på morgonen. Totalt han det nog rinna ut ca en kubik under de 1-2 timmarna som filtret hade varit igång innan jag upptäckte det.

Den vänstra bilden är insidan på filtret och man kan se lite ljus där hålet är i den röda ringen.
Två bilder av ett poolfilter: vänstra bilden visar filtret inifrån med en spricka markerad i rött, högra bilden visar en hand som håller på utsidan av filtret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju ingen katastrof om poolen står orenad under ett par veckor, det värsta som kan hända är ju att vattnet blir grönt och äckligt men det löser man ju med lite chock-klor och en dammsugning av botten. Om jag klorerar upp vattnet lite extra innan jag åker så kommer det klara sig bra, och jag kan dessutom släppa i en flytande doseringsflottör för klortabletter så borde klornivåerna hålla sig uppe under nästan hela vår resa. Det är ju ändå kloret som förhindrar alger och äckel, filtret är mest för att fånga fysiskt skräp som flyter runt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Okunnig som man är så ser det ju inte ut att vara så mycket marginal i svetsarna bredvid heller..
Du har alldeles säkert rätt, jag har ingen insikt i poolhantering så du fattar garanterat ett bättre beslut än mig, men skulle det behövas så borde man kunna fixera något där som håller sig ett par veckor. 😀

Över till något annat!
Som min egen arbetsdag exempelvis. En och en halv timme kvar på dagen, inget att göra, ingen vits att ta tag i något då jag sedan går på semester. Men kan jag flexa ut? Nej, jag måste sitta av tiden...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Okunnig som man är så ser det ju inte ut att vara så mycket marginal i svetsarna bredvid heller..
Du har alldeles säkert rätt, jag har ingen insikt i poolhantering så du fattar garanterat ett bättre beslut än mig, men skulle det behövas så borde man kunna fixera något där som håller sig ett par veckor. 😀

Över till något annat!
Som min egen arbetsdag exempelvis. En och en halv timme kvar på dagen, inget att göra, ingen vits att ta tag i något då jag sedan går på semester. Men kan jag flexa ut? Nej, jag måste sitta av tiden...
Du jobbar på en myndighet, inte sant?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du jobbar på en myndighet, inte sant?
Nej, men nära nog.
 
Gaaaahhhhh! Invasion av snigeljävlar efter regnet!
 
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
GGAAAAHHHH!!
Får skriva av mig lite om min jobbarkompis. Hon skulle cykla vätternrundan, 1 person cyklar in framför henne i 50 km/h. Blir en brutal krock med 3 brutna revben och en krossad knäskål som gick sönder på så många sätt så inte ens säkert hon kommer rtillbala till jobbet, och semestern började i måndags...
 
  • Ledsen
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
GAH och lite till 🙁 Svägerskan har fått oroväckande symptom och ska opereras lite smått akut i början av nästa vecka. Innan det vet dom inte säkert om det är malignt eller inte 😢 Där ryker deras semesterplaner till att börja med, och sen får vi se. Våra semesterplaner ändras också, inte en chans att vi åker någonstans innan vi vet hur mycket hjälp de behöver. Jag har gjort en i stort sett likadan operation själv för 17 år sedan och man är ordentligt mör efter den. Jag var sjukskriven i ett par månader enbart för återhämtning efter operationen 😕
Känner med dig/er.
Lever i en liknande situation för tillfället.
För oss är det vår mamma och just nu vet vi inte om/när/hur hon kommer behandlas.
Håller mina tummar både för er och oss.
Lycka till!

/Jonas
 
wildeside
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Gaaaahhhhh! Invasion av snigeljävlar efter regnet!
Du får jobba lite preventivt så slipper du en snigel invasion.
 
wildeside wildeside skrev:
Du får jobba lite preventivt så slipper du en snigel invasion.
Har strött ut detta, men verkar inte hjälpa.
Fast så illa som det var igår har det inte varit någon gång hittils...
Förpackning av Neudorff Ferramol Snigel Effekt, ett bekämpningsmedel mot sniglar i trädgården, med bilder av en snigel och husdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.