Isakare Isakare skrev:
Gaaaaaaaahhhhhhh.
Fortfarande totalt oplogat i Stockholm efter snövädret. Såg just ansvarig på trafikkontoret i en intervju SVT nyheter/Stockholm.
Fick en plötslig lust att strypa nån :mad:
Att du inte bosätter dej på nått ställe där man fixar att ta bort lite snö istället för i en stad där man limmar fast sig på trafikleder och hindrar trafiken...

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ni har ju feministisk snöröjning, då blir det så.
Jo, men inte ens det är plogat. Några stambanor för cykel är plogade, inget annat, vägar och trottoarer är orört. Det kom i södra delarna av stan 45-50 cm på ett dygn. Upptrampade spår i snön med blankis i botten är det folk kan gå på, om de inte går i ett bilspår.
Området där min särbo bor i Farsta ser ut som en krigszon. Var städdag igår, folk kämpade i timmar för att flytta bilarna till ingen nytta. De enda som dök upp var P- vakterna som lappade bilar som man inte fått loss.
En hade ringt bärgningsbil för att dra loss bilen, men bärgaren vägrade åka upp på den gatan med risk för att fastna själv.

• Wow
Blodsoppen
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Att du inte bosätter dej på nått ställe där man fixar att ta bort lite snö istället för i en stad där man limmar fast sig på trafikleder och hindrar trafiken...
Nu va det inte "lite" snö och "man" limmar inte fast sig, det kan mycket väl vara "hen" från andra orter som limmat fast sig.
Undrar hur mycket mp Daniel sänkte vägunderhålls budgeten?
Mp har ju på riksnivå lyckats med detta, om inte budgeten går ihop, sänk allt för bilar.

F fribygg skrev:
Bor inte där själv, men har en handikappad särbo som inte kommer ut.

G OMathson skrev:
Nu va det inte "lite" snö och "man" limmar inte fast sig, det kan mycket väl vara "hen" från andra orter som limmat fast sig.
Undrar hur mycket mp Daniel sänkte vägunderhålls budgeten?
Mp har ju på riksnivå lyckats med detta, om inte budgeten går ihop, sänk allt för bilar.
GAAAAAAHH, för knappt 24 år sen var det mycket snö, jag fick avbryta påbörjad Gävleresa då det inte var framkomligt och där var det inga fastlimmade 'hen' som blockerade gatorna

Det här är en dubbelriktad gata med breda trottoarer på båda sidorna.
Gatan plogades åt ett håll i söndags, under natten kom det 30 cm till. Bilden är tagen i tisdags, idag har fortfarande ingen plogat varken vägar eller trottoarer.
Ansvarig sa på tv att folk inte vill betala för beredskap om det kommer snö.
Snötäckt gata på natten, spår av fordon, parkerade bilar, belysning, sett från bilens förarsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det svarta i hjulspåren är inte asfalt, utan 2 dm packad snö som blivit is.
Körde ner i en grop i isen där smältvatten runnit så underredet slog i, och min firmabil är betydligt högre under än en vanlig bil.

• Gilla
Nenza
  • Laddar…
tommib
Misstänker att jag gjorde typ samma. Det klonkade till i förrgår på en sträcka som nominellt var plogad men som mest liknade något slags katastrofområde. Nu är massa varningslampor tända i bilden och den säger att massa saker är ur funktion. Tidigaste verkstadstiden är 21/12. Kul....

Rent allmänt kan man säga om plogningen här att den är gjord av någon som inte vet hur man plogar. Vi hade decimeterhöga vågor av snö/is efter en vända. Vid inget tillfälle hade plogbladet nått ner till asfalten. Samma efter nästa vända på annan plats. Jag undrar verkligen om det hade tagit mer tid att göra det ordentligt. Troligen inte. De hade bevisligen kört på trottoaren, de hade bara inte tryckt ner plogbladet så resultatet var två ca 15 cm djupa traktorspår.

GAAAAAAAAHHHHHHHHHHH!

Isakare Isakare skrev:
[…]folk inte vill betala för beredskap om det kommer snö.
Här kommer vi till pudelns kärna! Det ena eller det andra liksom.
Gah!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dålig snöröjning har funnits sen urminnes tider och egentligen borde försvarsmakten hjälpa till att skotta snö, vilket varit på tal förr. Redan i bibeln nämns något om att militären bör "smida om sina svärd till plogbilar"

• Haha
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Snöfria gångvägar och jag åkte sommardäck idag för att uträtta ärenden. Blött men snöfritt.
Sommardäck i slutet av november. Gaaaaaahhh!!

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
På gångvägen dessutom.

• Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
De hade bevisligen kört på trottoaren, de hade bara inte tryckt ner plogbladet så resultatet var två ca 15 cm djupa traktorspår.
Då förstår jag inte alls vad du gnäller om. De har ju ändå kört på trottoaren!

Här i Herrängen har man plogat de flesta vägar 3 gånger men samtliga gånger har man bara kört med "V-plog" i en riktning så det är ett smalt spår mitt på vägen och inga trottoarer är rensade. Bilar kan inte mötas och ungarna går mitt i gatan på väg till skolan. Incidenter med folk som går i snövallarna som snubblar och faller ut framför lastbilar har inträffat.

Alla maskiner jag sett hittills är för små för att få bort snön nu - såg en rejäl traktor på bild igår men den har inte passerat här.

Körde man inte Allroad med fjädringen i högläge skulle man varit rökt tidigare i veckan....

MP har infört s.k. Grön snöröjning, dvs det smälter av sig själv så småningom...

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
M.Bergman och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Då förstår jag inte alls vad du gnäller om. De har ju ändå kört på trottoaren!

Här i Herrängen har man plogat de flesta vägar 3 gånger men samtliga gånger har man bara kört med "V-plog" i en riktning så det är ett smalt spår mitt på vägen och inga trottoarer är rensade. Bilar kan inte mötas och ungarna går mitt i gatan på väg till skolan. Incidenter med folk som går i snövallarna som snubblar och faller ut framför lastbilar har inträffat.

Alla maskiner jag sett hittills är för små för att få bort snön nu - såg en rejäl traktor på bild igår men den har inte passerat här.

Körde man inte Allroad med fjädringen i högläge skulle man varit rökt tidigare i veckan....
Jag blev kallad rasist av 2 tjejer, för jag ropade "Idioter, ni kan ju inte kliva ut mitt i gatan när det kommer en bil uppför en backe"
De hade ingenstans att gå, så jag förstår varför de klev ut på gatan, men de klev ut rakt framför mig som satsade för att komma upp, utan att ens vända på huvudena trots att jag både blinkade och tutade. Jag fick stanna, backa ner igen, svängd backe ca 200 meter, en bil som kom bakom fick oxå backa och körde fast. Tog runt 20 min innan jag kunde göra ett nytt försök.

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.