C Chentin skrev:
Hur gick det för dig?
Jag har ett liknande projekt och skulle behöva se hur andra gjorde.
Fyllde du upp och gjöt till slut?
Har du några bilder från resans gång?
Kom inte fram till någon bra lösning så har inte gjort något faktiskt. Hur har du tänkt?

pandalus pandalus skrev:
Kom inte fram till någon bra lösning så har inte gjort något faktiskt. Hur har du tänkt?
Jag tänker att jag fyller upp hela grunden med lämpligt material. Antingen 0-30 eller "rullstensås-sand". Det sista kan jag få billigt från grannen.
Gissar att det är lämpligt att packa mellan varven, oavsett fraktion.
När lämplig nivå är nådd blir det makadam, isolering och betong.

Har bara ett litet dörrhål att få in materialet igenom så ett transportband borde kunna underlätta.

Frågan är vad som händer med väggarna när man börjar packa.

Men jag vet inte... behöver lära mig mer först.

S
C Chentin skrev:
Hur gick det för dig?
Jag har ett liknande projekt och skulle behöva se hur andra gjorde.
Fyllde du upp och gjöt till slut?
Har du några bilder från resans gång?
Jag gjöt men inte enligt plan. Bilder har jag många, håll till godo.
Gamla stenmurar, förfall, murbruk, litet fönster, inomhus, försummelse, struktur, historisk, ojämna stenytor, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut i källaren från början. Jag hackade er löst material så gott det gick och städade ur källaren helt. Betonggolvet var helt okej, så det fick vara kvar.

Inomhusbyggarbetsplats med stenmur, byggnadsställningar, tomma, under konstruktion eller renovering.
Skapa konto

Jag borrade armering ner i golvet och borrade även in armering i diverse gråstenar på väggen också.

Gammalt, mörkt rum med träbjälkar, stenmurar, byggnadsställning och glest ljus genom litet fönster.
Skapa konto

Andra sidan, vi ersatte även denna ekstolpe med en i betong då den var lite dålig.

En verkstad med pågående arbete, verktyg och träplankor på ett byggnadsställning, rörigt, under konstruktion eller reparation.
Skapa konto

Eftersom jag hade ett stort biljardbord i salen så fick jag palla upp det på bjälkarna medans vi byggde om golvet. Det var antingen att göra så här eller slänga biljardbordet. Skulle jag monterat ner det skulle det aldrig kommit upp igen.

Inomhus byggarbetsplats med träkonstruktioner, rosa kablar. Oavslutat projekt, byggmaterial överallt, ingen i bild.
Skapa konto

Jag byggde en form runt alla väggar i källaren.

En ofärdig källare under renovering med träkonstruktioner, isoleringsmaterial, och en rosa förlängningssladd.
Skapa konto

Andra sidan.

Renovering i progress, träreglar, byggmaterial, plastöverdraget bord, ofärdigt golv, verktyg, byggarbetsplats interiör.
Skapa konto

Efter att plankgolvet var borta så reglade jag på bjälkarna för att räta upp och sen kotla jag mellan dessa för att kunna lägga golvspån utan svaj.

Tomt källarrum med betongväggar, golv och träbjälkar i taket.
Skapa konto

Sen gjöt vi en runt 20cm tjock stödmur runt om i källaren. Den sista biten murades upp med lättklinkerblock och i mellanrummet mellan lättklinkern och väggen fyllde jag upp med Perlite.

Byggarbetsplats med betongväggar, träbjälkar, betongblock och hink inne i en ofärdig byggnad.
Skapa konto

Andra sidan.

Ett ofärdigt källarrum med stöttningskonstruktion av trä och betonggolv, synligt renoveringsarbete, inget naturligt ljus.
Skapa konto

Här gjuts den nya pelaren.

Utsikt genom ett smalt, rått fönsterhål i en tjock betongvägg, med grovt arbetade ytor och spill.
Skapa konto

Speciallösning för fönsterglugg 1 av 4

Ett smalt fönster i tjock mur, dagsljus silas in, arkitektonisk detalj, gammaldags design, borg eller fästning.
Skapa konto

Fönsterglugg 2 av 4

Ofärdigt rum, oslipad betong, träväggar, spånplattetak, byggmaterial, smutsigt golv, konstruktionsarbete, inomhus, byggarbetsplats, under renovering.
Skapa konto

Nu är hela taket på plats och bjälklaget är fyllt med cellulosa isolering.

Installation av golvvärme med flera anslutna rör och fördelningsblock på vit vägg.
Skapa konto

Eftersom golvvärmecentralen låg i trappan ner till källaren så räknar jag med att den läcker värme nog att hålla en rimlig temperatur i källaren. Det finns även en ventil i en av fönstergluggarna.

Installation av golvvärme på träbjälklag, plastfolie som skydd, värmeslingor synliga, ej färdigställt golv.
Skapa konto

Sedan lade jag vattenburengolvvärme i salen ovanför.

Biljardbord i rum med trägolv, röda läderfåtöljer, solljus, fönster och matta.
Skapa konto

Sedan lade jag på parkett och tillslut sänkte vi ner biljardbordet.

Det har nu gått 6-7 år sedan vi gjorde detta och vi har inte haft några problem. Jag har dock inte besökt källaren mer än ett fåtal gånger. Först hade jag tänkt att man kunna haft en vinkällare, men det har inte blivit av.

• Gilla
  • Wow
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Jag gjöt men inte enligt plan. Bilder har jag många, håll till godo.
[bild]
Såhär såg det ut i källaren från början. Jag hackade er löst material så gott det gick och städade ur källaren helt. Betonggolvet var helt okej, så det fick vara kvar.

[bild]
Jag borrade armering ner i golvet och borrade även in armering i diverse gråstenar på väggen också.

[bild]
Andra sidan, vi ersatte även denna ekstolpe med en i betong då den var lite dålig.

[bild]
Eftersom jag hade ett stort biljardbord i salen så fick jag palla upp det på bjälkarna medans vi byggde om golvet. Det var antingen att göra så här eller slänga biljardbordet. Skulle jag monterat ner det skulle det aldrig kommit upp igen.

[bild]
Jag byggde en form runt alla väggar i källaren.

[bild]
Andra sidan.

[bild]
Efter att plankgolvet var borta så reglade jag på bjälkarna för att räta upp och sen kotla jag mellan dessa för att kunna lägga golvspån utan svaj.

[bild]
Sen gjöt vi en runt 20cm tjock stödmur runt om i källaren. Den sista biten murades upp med lättklinkerblock och i mellanrummet mellan lättklinkern och väggen fyllde jag upp med Perlite.

[bild]
Andra sidan.

[bild]
Här gjuts den nya pelaren.

[bild]
Speciallösning för fönsterglugg 1 av 4

[bild]
Fönsterglugg 2 av 4

[bild]
Nu är hela taket på plats och bjälklaget är fyllt med cellulosa isolering.

[bild]
Eftersom golvvärmecentralen låg i trappan ner till källaren så räknar jag med att den läcker värme nog att hålla en rimlig temperatur i källaren. Det finns även en ventil i en av fönstergluggarna.

[bild]
Sedan lade jag vattenburengolvvärme i salen ovanför.

[bild]
Sedan lade jag på parkett och tillslut sänkte vi ner biljardbordet.

Det har nu gått 6-7 år sedan vi gjorde detta och vi har inte haft några problem. Jag har dock inte besökt källaren mer än ett fåtal gånger. Först hade jag tänkt att man kunna haft en vinkällare, men det har inte blivit av.
Tack snälla för ett mycket utförligt svar!!
Det blev ju jättefint!
Skillnaden i mitt fall (inser jag nu) är att vi har jordgolv i källaren.

Min tanke är att ha snickarverkstad ovanpå och då skulle det vara bra med ett hårt betonggolv, annars hade ditt alternativ helt klart varit värt att tänka på.

Tack än en gång.

S
C Chentin skrev:
Tack snälla för ett mycket utförligt svar!!
Det blev ju jättefint!
Skillnaden i mitt fall (inser jag nu) är att vi har jordgolv i källaren.

Min tanke är att ha snickarverkstad ovanpå och då skulle det vara bra med ett hårt betonggolv, annars hade ditt alternativ helt klart varit värt att tänka på.

Tack än en gång.
Ett alternativ kan ju vara att föra som jag och den bygga ett par stödmurar i källaren för att sedan gjuta en platta över hela. Men då kanske plattan får vara 15-20cm tjock? Då har plattan stöd runt om och få dessutom två stödmurar under sig. Som sagt, bara en tanke.

Såhär ser det ut där nere:

Gamla, förstärkta stenmurar, trästöttor, skräp och mörker i underjordisk struktur eller gruva.
Skapa konto

Gamla stenväggar, splittrad klippa, mörkt utrymme, träspill, försummelse, strukturintegritetsrisk.
Skapa konto

Stenmur, träbjälkar, mörkt utrymme, gul rep, ojämn struktur, dimmig belysning, stenhuggning, ingen synlig cement.
Skapa konto

S
Svårt att uppskatta kvm det gäller. Att fylla igen och gjuta platta är ju alltid ett alternativ, men är det stort så blir det ju väldigt mycket material.

S SwiftD skrev:
Svårt att uppskatta kvm det gäller. Att fylla igen och gjuta platta är ju alltid ett alternativ, men är det stort så blir det ju väldigt mycket material.
Jag uppskattar det till 40-45 m2 ungefär.
2 m högt så ca:
60 m3 fyllmassor.
10 m3 makadam.
10 m3 isolering
5 m3 betong
Väldigt grovt uppskattat.

S
Du har inte funderat på någon variant där man sänker golvnivån och gjuter en stödmur runt om. Då kan du få högre i tak och mindre att fylla upp. Men all beror på vilken nivå du hamnar med utsidan och vilka möjligheter där finns?

S SwiftD skrev:
Du har inte funderat på någon variant där man sänker golvnivån och gjuter en stödmur runt om. Då kan du få högre i tak och mindre att fylla upp. Men all beror på vilken nivå du hamnar med utsidan och vilka möjligheter där finns?
Tanken har slagit mig.
Problemet är bara att golvet nu i stort sett är i nivå med marken på framsidan.
Men syllen kommer ändå behöva bytas längre fram, så sätter man putsade lekablock i botten där kanske man kan låta golvet vara lite lägre.
Marken lutar utåt åt alla andra håll, så det finns ingen risk att vatten rinner/trycker in.

Det har regnat konstant i flera dagar här och källaren är i stort sett krut-torr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.