harry73
Jag kanske behöver förtydliga mig litegran. Angående dränering, så menar jag att det inte är helt ovanligt att källare vattenfylls av olika anledningar. T ex skyfall, om då din källare är fylld med massor, blir massorna eller makadam också vattenfylld, och utan dränering blir man aldrig av ned det igen utan att riva upp din platta. Lösningen för hur du ska dränera har jag inte, men jag ser risken. Det är upp till dig att göra något med dett ( eller inte)
Angående extra belasting menar jag att du har en gammal grund, som har fungerad i många år och var det inte kommer fler sättningar om man inte förändrar omständigheter. Jag vet inte vad du har för terrassmaterial, men om det är någorlunda sättningsbenägen ( t ex lera), kan en extra belastning under en del av huset förorsaka extra sättningar, och det är tråkigt om salongen sätter sig, men inte resten av huset.

Du har ett fint hus och den är värd att någon kunnig med försäkring tittar över geoteknik och konstruktiva lösningar. Det blir i alla fall mycket billigare än att få ett fuskbygge
 
Om du tätar mot marken med plast och sedan värmer upp så tror jag att fukten trycks iväg från rummet, och då kommer det inte in någon fukt eller luft, så då borde det inte bli någon källarlukt. Fast det skadar ju inte att ha en, för säkerhets skull.

Ett annat alternativ skulle ju vara att isolera diffusionsöppet med isodrän mot väggar och golv, och ställa en avfuktare i rummet. Isodrän isolerar lika bra som cellplast. Då borde risken för ogynnsam fuktvandring upp i teglet minska ytterligare. Däremot så kan ju en avfuktare dra lite el, men den ger ju värme också.

Innan du bestämmer dig skulle jag iallafall diskutera med en fuktexpert, själv ser jag mig som amatörfuktare :)
 
Antar att det kommer upp källarlukt upp I huset och att golvet drar? Vi har likadan källare I 1/4 del av våran bottenvåning,med ingång utifrån!

Det vi påbörjat är att kastat ut allt organiskt, hackat det som varit gjutet på golvet och grävt ut sen blire grus o plast och riva upp golvet uppifrån och fylla I spån I bjälklagsfacken.Dessutom hjälpte det otroligt mycket att gräva utanför huset, vårat hus har ju stått I 100 år och då har ju originalmarknivån höjts så det kan man lungt gräva bort.
 
Vi har precis avslutat ett liknande projekt men i en mindre skala. Vi har lagt igen en krypgrund på 28 m2 och gjort det till platta på mark. Det var mellan 1m till 1,8 m höjd i krypgrunden. Fick rådet att inte fylla med makadam. Dels är det dyrare men det skulle även bli som en stor stenkista. Det skulle kunna bli ett jättebra vattenmagasin. Vi fyllde upp med bärlager 0-32. Det gick åt ca 35 ton och vi kunde tippa in det med traktor vagn. Vi skyfflade ut det sista biten och det var ett tungt arbete. Skulle inte vilja fylla igen en hel källare där man inte kan komma in med fyllet på ett smidigt sätt.
 
Du har inte funderat på att sätta en valvform i källaren och armera denna del av plattan som ett bjälklag?
 
S
Okej, snackade med folk från Trygghetsvakten idag och de sa att följande skulle vara en lämplig lösning.

Sätta deras krypgrundsisolering mot grundmuren.
http://butik.trygghetsvakten.se/isolering-tatning/krypgrundsisolering-130-cm-bred.html

Sen sätta armerad ångspärr över detta.
http://butik.trygghetsvakten.se/isolering-tatning/armerad-marktackning-krypgrundsisolering.html

Slutligen installera en värmeslinga runt bjälklaget, 10cm från vägg.
http://butik.trygghetsvakten.se/krypgrund/trygghetsvakten-krypgrund-40-36m.html


Sen fick jag svar från www.lfs-web.se och de sa så här:
Hej Daniel,

Kan man inte dränera så är det vanskligt att isolera insidan och göra det tätt där. Ta kontakt med dräneringsföretag som kan kontrollera omständigheterna för jag vågar inte svara på distans om detta då risk kan föreligga. Tänk på frostsprängning etc. Ev. om det är mycket fuktigt eller blött imarken kring huset så kan fukt leta sig uppåt i konstruktionen istället för att avges inåt. Visserligen sker det begränsat om man gör som du nämner har distans med fri grundmur överst, men frågan är om det räcker.

Avfuktare bör vara av sort som kan klara av kallare utrymme. Således t.ex. en Acetec PD-avfuktare eller EchoDry Combi alt. Q Dry Low Temp.


Så vad tror ni?
 
LFS ser tydligen samma risk som jag ser med att täta källaren, nämligen ogynnsam fuktvandring upp i konstruktionen.

pelpet skrev:
Ett annat alternativ skulle ju vara att isolera diffusionsöppet med isodrän mot väggar och golv, och ställa en avfuktare i rummet. Isodrän isolerar lika bra som cellplast. Då borde risken för ogynnsam fuktvandring upp i teglet minska ytterligare. Däremot så kan ju en avfuktare dra lite el, men den ger ju värme också.
Försäkringsbolagen är värda att lyssna på i det här fallet tycker jag, det är ju de som ska slanta upp om det går åt skogen. De kanske har någon fuktspecialist som kan komma ut och göra en bra bedömning på plats. Med lite tur så räcker det med en trygghetsvakt.

Om du isolerar källaren diffusionsöppet och värmer upp den så behöver du inte ha en avfuktare för kalla utrymmen.
 
S
Jag gillar din tanke med isodrän och trygghetsvakten, mindre klydd och säkrare lösning.
Räcker det med 65mm tjocka skivor eller bör man gå upp till 100mm?
 
Redigerat:
Jag hade kört minst 100mm. Helst 200mm. Isolering är billigt. Men kolla med försäkringsbolaget först.
 
Finns isodränkross man borde kunna använda mot en vägg som inte är slät. Det borde gå att putsa på någon slags isodrän-bruk-blandning. Kolla gärna med isodrän, de har bra support. Alt kanske väggen kan putsas slät med EPS-betong.
 
S
pelpet skrev:
Jag hade kört minst 100mm. Helst 200mm. Isolering är billigt. Men kolla med försäkringsbolaget först.
Billigt? Jag kollade priser hos Beijers och för det jag ska ha så kommer det ju kosta 15000kr för 100mm och ska jag har det dubbla så lär det ju bli 30000kr.

Såg att JACKON SUP som beijers säljer kostar 37kr/m2 isodrän kostar 164kr/m2.
Kan jag använda denna skiva istället så redesures ju kostnaden till endast 3400kr.
 
Redigerat:
Jäklar, är den så dyr. Jag minns bara att jag jämförde isodräns kubikmeterpris med EPS-betong och då var den relativt billig. EPS kostar ca 5000kr/kbm.

Generellt brukar ju isolering vara en bra investering men det kanske inte gäller isodrän.
 
S
Såg även att Jackon sup kostade like mycket som Isodrän. Tydligen Beijers som skrivit fel kvm pris.
Så 15000kr för 100mm och 10900kr för 60mm Isodrän är budet just nu.

Att köra mer än 100mm kan inte vara ekonomiskt försvarbart. 15.000kr blir ganska många arbetstimmar för trygghetsvakten.

Man kan få 100mm Optidrain för 11500kr, kanske lika bra?
 
Redigerat:
Jag vet inte skillnaden med de olika isodrän-varianterna. Det finns ju pordrän också. Skulle tro att skillnaden är liten, och särskilt i en sån här applikation så borde det kvitta.

10 cm räcker nog bra.

Det är alltså EPS-betong som kostar 5000 kr/kubiken. Vanlig S80 EPS kostar ca 1000 kr/kubiken på byggmax tror jag.
 
S SwiftD skrev:
Såg även att Jackon sup kostade like mycket som Isodrän. Tydligen Beijers som skrivit fel kvm pris.
Så 15000kr för 100mm och 10900kr för 60mm Isodrän är budet just nu.

Att köra mer än 100mm kan inte vara ekonomiskt försvarbart. 15.000kr blir ganska många arbetstimmar för trygghetsvakten.

Man kan få 100mm Optidrain för 11500kr, kanske lika bra?
Hur gick det för dig?
Jag har ett liknande projekt och skulle behöva se hur andra gjorde.
Fyllde du upp och gjöt till slut?
Har du några bilder från resans gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.