J Jarlsgård skrev:
Men jag tror inte att en erfaren snickare hade gjort ett så katastrofalt kasst bygge faktiskt även utan ritningar
En erfaren snickare hade nog börjat med att fråga vart ritningarna var nånstans.

• Gilla
  • Älska
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Håller förvisso med dig. Men jag tror inte att en erfaren snickare hade gjort ett så katastrofalt kasst bygge faktiskt även utan ritningar. Nu har jag bara sammanfattat några få bitar som jag själv reagerar på i bilden ovan men sådana missar har jag OTROLIGT svårt att se att en utbildad snickare hade gjort. Fan lite sunt förnuft tycker man ju ändå folk ska ha? :crysmile::thinking::worried:
Våran bes.man fick iaf ett Mail igår med allt från mötesprotokoll till offerter. Samt bilder.
Fick ett ett ”ja herregud kan jag komma ut någon kväll i veckan?”

• Gilla
  • Haha
Jambalaya och 15 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
En erfaren snickare hade nog börjat med att fråga vart ritningarna var nånstans.
Vi sa på första mötet att vi inte hade några egna. Annat än en grovskiss på hur vi vill att det ska se ut, då sa dom att dom kan fixa ritningar åt oss men att det skulle kosta, samtidigt sa dom att det går lika bra utan ritningar. Men det var ju inte riktigt sanningen.

useless useless skrev:
Jag skulle tro att den undre nockbalken kom dit efter att TS påtalat att taknocken sackade på mitten?
Stämmer, när vi påpekade att det fortfarande hänger så satte dom upp lodräta korta regelbitar mellan den övre och den undre.
Blev inget bättre då heller.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
G granskogen skrev:
Blev inget bättre då heller.
Det är liksom plåster på ett benbrott med dom åtgärderna, det går inte att lappa ett så fundamentalt fel utan att göra rätt från början.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Föll bort text på den blå pilen skulle även stått "av vägg reglarna att bedöma...."

Håller förvisso med dig. Men jag tror inte att en erfaren snickare hade gjort ett så katastrofalt kasst bygge faktiskt även utan ritningar. Nu har jag bara sammanfattat några få bitar som jag själv reagerar på i bilden ovan men sådana missar har jag OTROLIGT svårt att se att en utbildad snickare hade gjort. Fan lite sunt förnuft tycker man ju ändå folk ska ha? :crysmile::thinking::worried:
Nej, jag tror inte det handlar om erfarna snickare. Då hade de känt till sina begränsningar och inte byggt utan ritningar. Det som hade varit intressant att veta mer om är hur det här projektet kom igång och offererades. Det låter lite besynnerligt att ett byggföretag sätter igång ett sånt här bygge.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Dessutom skulle bygget vara klart den 9e, om samtliga punkter på offerten skulle genomföras. Men vi valde att montera fönster, port, hängrännor och öppning av dörrhål i gamla väggen själva, vilket skulle reducera arbetstiden med ca 1v. Så runt den 2a skulle deras arbete ha varit klart. Så det är ju redan försenat med över en vecka. Blir lite kaka på kaka när det ser ut som det gör och inte ens är klart i tid.

S stefan57 skrev:
Ursäkta men jag tror inte detta är en byggnadsfirma från orten,är den svensk?
Jodå, en lokal byggfirma med svenska ägare och arbetare.
Vi hade en polack här som ville ha 120kr i timmen, som sa att vi löser det.
Just nu känns det ju som att han hade varit ett bättre alternativ rent byggnadsmässigt.

• Gilla
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
Det lodräta korta regelbitarna tillför inte mycket, de ska sitta zickzack i 45 grader för att bli en fackverksbalk.
Googla fackverk.
Men NEJ vilka tjommar.
Det skulle varit en limträbalk där i stället.
Om det nu finns något att fästa den i.

Protte

• Gilla
Buildgates och 3 till
  • Laddar…
När höjden inte behöver minimeras kan nog fackverk vara en billigare lösning. Men då ska det ju vara en fackverkskonstruktion.

• Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det lodräta korta regelbitarna tillför inte mycket, de ska sitta zickzack i 45 grader för att bli en fackverksbalk.
Googla fackverk.
Men NEJ vilka tjommar.
Det skulle varit en limträbalk där i stället.
Om det nu finns något att fästa den i.

Protte
Väggpartierna/regelverk går bara upp till takfot. Sen är det luft upp till nocken, sitter en extra 45x175 för att fästa panelen i... så där uppe finns inget bärande att lägga en balk på.

• Wow
matsgran
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När höjden inte behöver minimeras kan nog fackverk vara en billigare lösning. Men då ska det ju vara en fackverkskonstruktion.
Vi ville bara att det skulle se bra ut och vara i linje med det gamla taket. Men inte ens så blev det.

useless useless skrev:
Jag kommer osökt att tänka på det klassiska 'Shed of doom':
[länk]
Det där såg nästan proffsigt ut om man jämför.

• Haha
dicliff
  • Laddar…
Det värsta jag har sett. Vad är detta för firma?
Hur kan man våga starta en byggfirma när man inte har en susning om vad man pysslar.
Jag, utan utbildning i byggbranschen skulle fixa det bättre. Tycker synd om er

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.