Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har aldrig mätt takhöjden när jag gått på visningar.
Behövs inte om det är så stor skillnad som 10 cm, det syns direkt. Men jag har ofta mätt ändå för att säkra att vissa möbler ska gå in.

Skumpe Skumpe skrev:
Behövs inte om det är så stor skillnad som 10 cm, det syns direkt. Men jag har ofta mätt ändå för att säkra att vissa möbler ska gå in.
Jag tror inte att du ser skillnad på 10cm med ett ögonkast. Då är du unik... Men för din del så går alltså det boendet bort. standard är 2.40

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
samovar
Jag tror inte att du ser skillnad på 10cm med ett ögonkast. Då är du unik... Men för din del så går alltså det boendet bort. standard är 2.40
Jag håller inte alls med dig. Det syns väldigt tydligt på alla 70talshus som byggdes med lägre takhöjd. Jag har bot i lägenheter med allt mellan 240 och 280 i takhöjd och skulle nog säga att det är en av de första sakerna jag lägger märke till när jag gått på visning. För mig (och många andra med) är takhöjd väldigt viktigt och 10 cm hit eller dit gör väldigt stor skillnad. Då pratar vi inga sekelskifteshus med 3+ meter utan just över standard på 240 eller under synd väldigt tydligt. För mig är allt under standard oacceptabelt. Känns så instängt.

• Gilla
ChalkPaint och 5 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Jag håller inte alls med dig. Det syns väldigt tydligt på alla 70talshus som byggdes med lägre takhöjd. Jag har bot i lägenheter med allt mellan 240 och 280 i takhöjd och skulle nog säga att det är en av de första sakerna jag lägger märke till när jag gått på visning. För mig (och många andra med) är takhöjd väldigt viktigt och 10 cm hit eller dit gör väldigt stor skillnad. Då pratar vi inga sekelskifteshus med 3+ meter utan just över standard på 240 eller under synd väldigt tydligt. För mig är allt under standard oacceptabelt. Känns så instängt.
Tänk att du har så bra ögonmått att du gissa så rätt. Varför är takhöjden så viktig för dig?

Jag tror inte att du kan avgör om takhöjden är 2,40 eller 2,50
Om takhöjden är så viktig kontaktar ni mäklaren?

Jag tror inte @samovar är speciellt unik (no offense). Det är flera, bl a undertecknad, som har ”förmågan” att med ett ögonkast bedöma om takhöjden avviker från standarden. Och ja, det kan påverka värdet på lägenheten ur flera perspektiv. Jag förstår inte varför ni inte kan släppa detta.

• Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
jag tror definitivt hög takhöjd är värdehöjande.
Om inte annat blir det längre till grannarna (förutsatt att man har några).

• Haha
AG A
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Om inte så är han nog rädd att dra på sig det, skicka en faktura på allt material som är förstört, kostnad för att göra klart arbetet och ev. andra kostnader du haft. Betalar han inte skickar du en påminnelse, efter detta meddelar du att du skickar detta till kronofogden med ett betalningsföreläggande.
Som någon annan var inne på tidigare, kommunicera bara med hans ombud. Ombudet är beställt av "hantverkaren" och det är han som kommer få fakturan på allt ombudet behöver rådda med.

samovar
Tänk att du har så bra ögonmått att du gissa så rätt. Varför är takhöjden så viktig för dig?

Jag tror inte att du kan avgör om takhöjden är 2,40 eller 2,50
Om takhöjden är så viktig kontaktar ni mäklaren?
Nu var det länge sedan vi kollade lägenheter men det finns ingen anledning till att kontakta mäklaren, det ser man på bilderna redan. Kolla bara på takhöjden ovanför en innedörr som är 210 som standard så blir skillnaden plötsligt väldigt påtaglig. Alla kanske inte bryr sig lika mycket om detaljer men är det något som är viktigt för en så lägger man nog märke till det.
Detta är dock helt OT för ts, men jag håller med honom om att det hade stört mig väldigt mycket. Framförallt i en lägenhet som redan är liten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skriv en faktura till honom på alla extra utgifter, förstörda produkter, städning osv. Begär även återbetalning av arbetet då det inte är fackmannamässigt utfört och att du begär betalning för återställning av hans bristfälliga arbete. Betalar han inte så skriver du att du stämmer honom. Be de andra hantverkarna om skriftliga utlåtande. Ring Hallo konsument och/eller Villaagarna.se för att få råd med juridiken. Muntliga avtal gäller men är mer svårbevisade. Ring honom honom före du skickar faktura och hänvisa till ert muntliga avtal, spela in samtalet.
Du får spela in telefonsamtal utan att informera den du pratar med att samtalet spelas in så längde du själv deltar i samtalet.
Man får även spela in samtal i verkligheten man själv deltar i, men att lägga en inspelare tex på jobbet för att spela in och gå därifrån spela in är buggning.
Så länge den som spelar in är med och lyssnar så är det fritt fram att spela in precis vad man vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar varför man vill sänka takhöjden med 5 cm?
Apropå takhöjd så kommer jag ihåg att de byggde ett hyreshus på Lidingö nån gång på 80- eller början på 90-talet där det var lägre takhöjd än tidigare standard. Jag var in i en av lägenheterna och det kändes inte som ett permanent boende, mer som en studentlya. Så nog märks en decimeter eller så.

K Kirre2 skrev:
Är det bara jag som undrar varför man vill sänka takhöjden med 5 cm?
Apropå takhöjd så kommer jag ihåg att de byggde ett hyreshus på Lidingö nån gång på 80- eller början på 90-talet där det var lägre takhöjd än tidigare standard. Jag var in i en av lägenheterna och det kändes inte som ett permanent boende, mer som en studentlya. Så nog märks en decimeter eller så.
det undrade snickaren också så därför sänkte han med 10 till:D

• Haha
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
frågan om takhöjd är inte ot som en del vill tro.
Jag är tämligen säker på att takhöjden inte påverkar slutpriset nämnvärt.
Det är fortfarande m2 man mäter inte m3.
Om takhöjden var så viktig då borde den väl nämnas? För min del har jag aldrig funderat på takhöjden. Jag kan se fördelar med en låg takhöjd. Enklare att byta lampa t.ex .
Om den är extrem så är det en annan sak. Om takhöjden är 1,80 så hade jag reagerat. Och jag hade funderat på mitt intresse för boendet. Är takhöjden låg för att huset byggdes på 1700 talet eller för att någon var full när han ritade huset? 3m takhöjd är häftigt, det blir en helt annan rymd. Jag kan förstå att man betalar extra för det. Men om vi går till det normala där man satt 2,40 som standard Men kan variera upp till 2,80 i det extrema. Själv kan jag inte se skillnad på om det är 2,35 eller 2,45.
Undra hur man beräknar värdet på ett boende för att man blivit av med 15cm takhöjd..

Ta in en advokat.

Muntliga avtal är de sämsta. Du ska bevisa att ni kommit överrens om priset och hur gjör du det om du inte spelat in ert samtal?

Skumpe
Du behöver inte lägga orden i min mun. Håll dig till din egen mun, den verkar behöva ditt fulla fokus. Vi är många som ser direkt om det är 10 cm lägre i takhöjd. Det är nog inte en superkraft som du verkar tro utan ganska vanligt. Jag är i och för sig mycket uppmärksam och är duktig på att uppskatta mått. Men det är det många som är.

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
frågan om takhöjd är inte ot som en del vill tro.
Jag är tämligen säker på att takhöjden inte påverkar slutpriset nämnvärt.
Det är fortfarande m2 man mäter inte m3.
Om takhöjden var så viktig då borde den väl nämnas? För min del har jag aldrig funderat på takhöjden. Jag kan se fördelar med en låg takhöjd. Enklare att byta lampa t.ex .
Om den är extrem så är det en annan sak. Om takhöjden är 1,80 så hade jag reagerat. Och jag hade funderat på mitt intresse för boendet. Är takhöjden låg för att huset byggdes på 1700 talet eller för att någon var full när han ritade huset? 3m takhöjd är häftigt, det blir en helt annan rymd. Jag kan förstå att man betalar extra för det. Men om vi går till det normala där man satt 2,40 som standard Men kan variera upp till 2,80 i det extrema. Själv kan jag inte se skillnad på om det är 2,35 eller 2,45.
Undra hur man beräknar värdet på ett boende för att man blivit av med 15cm takhöjd..
Vad vill du ha sagt egentligen? Du tycks inte kunna ge dig med att tjata om takhöjd.
En lägre takhöjd tillför inget positivt, samt att hantverkaren har inte följt överenskommelsen.

• Gilla
Crippman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.