93 778 läst · 160 svar
94k läst
160 svar
Fuskbyggare stämmer mig - är nedstämd
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Så hur mycket sänker 15cm värdet på boendet?R Rikard11 skrev:
Eller så vänder vi på det. hur mycket påverkas utgångspriset tack vare högt till tak.
!!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 542 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 542 inlägg
@Matte Bygg - med tanke på tråden du startade om folk som eldar annat än ved så verkar även du vara en sån som fikar efter att diskutera och tjafsa för själva sakens skull...
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedbrist-far-svensken-att-elda-med-annat-aen-ved.470202/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedbrist-far-svensken-att-elda-med-annat-aen-ved.470202/
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag mäter alltid takhöjden när jag går på visningar. Nu har vi 280 och hade gärna haft lite högre. Mina stackars föräldrar har bara typ 235 och det känns ju som en grotta. På ovanvåningen har vi bara 255 vilket gärna fått vara ännu högre en av få saker jag ångrar i vårt husbyggeBananskalare skrev:
Edit. Jag mäter takhöjden i princip var jag än går. Har alla takhöjder på alla rum hos alla jag känner och på min arbetsplats i huvudet
Redigerat:
A AG A skrev:Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.
Absolut kan ARN vara ett alternativ i senare skede de är dock bara rådgivande och om motparten ej är seriös så gör det inte så mycket nytta. Just nu enligt min åsikt(som är just min åsikt och kan vara så det inte är den bästa) så föreligger en ganska enkel tvist. Byggaren ställer en faktura som du inte är enig om. Du bestrider den till byggaren skriftligt, gör samma till eventuell inkasso och detsamma till kronofogden(ingen anmärkning kommer att komma på dig då ni inte är överens om skulden). Nu föreligger en tvist där byggaren kan välja att stämma dig i rätten, med underlag som styrker din sak så kommer det bli en tuff nöt för honom att knäcka. Det föreligger en risk för dig att få betala motpartens kostnader vid förlorat mål men också för honom(kolla din hemförsäkring vad de täcker vid eventuell förlust.) I de allra flesta fall vid felaktigt utfört eller ej slutfört jobb så har du väldigt goda chanser att inte bli betalningsskyldig.
Men jag menar att TS inte bara ska bestrida fakturan. Utan reklamera allt arbete samt begära ersättning för skadat material.M maracan skrev:Absolut kan ARN vara ett alternativ i senare skede de är dock bara rådgivande och om motparten ej är seriös så gör det inte så mycket nytta. Just nu enligt min åsikt(som är just min åsikt och kan vara så det inte är den bästa) så föreligger en ganska enkel tvist. Byggaren ställer en faktura som du inte är enig om. Du bestrider den till byggaren skriftligt, gör samma till eventuell inkasso och detsamma till kronofogden(ingen anmärkning kommer att komma på dig då ni inte är överens om skulden). Nu föreligger en tvist där byggaren kan välja att stämma dig i rätten, med underlag som styrker din sak så kommer det bli en tuff nöt för honom att knäcka. Det föreligger en risk för dig att få betala motpartens kostnader vid förlorat mål men också för honom(kolla din hemförsäkring vad de täcker vid eventuell förlust.) I de allra flesta fall vid felaktigt utfört eller ej slutfört jobb så har du väldigt goda chanser att inte bli betalningsskyldig.
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Reklammera är nog bra. Men eftersom det är betalt, så är chansen att få tillbaka några pengar nästan obefintlig. Hantverkaren har ett litet aktiebolag som tydligen inte gick så bra ens innan det här jobbet, och troligen ännu sömre nu. Det kommer inte att finnas några pengar att få tillbaka.
Att bara reklammera arbetet må vara enkelt, men det finns risk att reklammationen som sådan kan ge hantverkaren nya argument för att få in "sina pengar". I det här läget skulle jag inte våga skriva någon reklammation med detaljerade klagomål, utan hjälp från jurist att formulera den.
Att bara reklammera arbetet må vara enkelt, men det finns risk att reklammationen som sådan kan ge hantverkaren nya argument för att få in "sina pengar". I det här läget skulle jag inte våga skriva någon reklammation med detaljerade klagomål, utan hjälp från jurist att formulera den.
Redigerat:
Du verkar vara lika sympatisk som snickaren som TS råkat ut för. Du ger oss hantverkare lika "gott" rykte som honom också.M Matte Bygg skrev:
Jag har väntat med att reklamera eller kräva pengar tillbaka för det hela tagit mycket på min hälsa och jag vill inte ge anledning att öppna diskussion med rövaren. Han älskar drama och den attityden genomsyra e hela renoveringen, mycket skitsnack och klagande på alla andra än honom.
Men skulle han ta saken till domstol så vill jag då ha rättvisa och därmed kräva tillbaka för allt skada han orsakat, är det möjligt då funkar rättväsen här som i USA att man kan göra en countersue på samma ärende?
Men skulle han ta saken till domstol så vill jag då ha rättvisa och därmed kräva tillbaka för allt skada han orsakat, är det möjligt då funkar rättväsen här som i USA att man kan göra en countersue på samma ärende?
Flyttade in i nybyggt hyreshus i början på 90-talet där man sänkt takhöjden med 10 cm från standard, oklart varför. Vi ombildade till bostadsrätt 12 år senare. Själv har jag alltid avskytt den lägre höjden med sämre akustik men våra lägenheter säljer snabbt. Bor i populär närförort med många äldre fastigheter och trångbodda barnfamiljer så det kan nog handla om utbud och efterfrågan. Mycket grönt och sjöutsikt verkar mer vara viktigare.R Rikard11 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Läsa lagen kan väl vara bra, men det finns inget skäl för TS att citera den eller ge sig in på lagtolkningar visavi motparten nu. Bara bestrid kraven utan förklaring.B Beckborg skrev:
Att göra mer än så riskerar bara att leda till att man spelar bort sina kort.
Husägare
· Kalmar
· 2 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Ort o namn på företaget så ingen annan blir lurad.A AG A skrev:Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.
Förstår och jag håller med i sak, om man tror ARN följs så skall man göra det. Har själv vunnit i ARN tre gånger emot seriösa bolag, dock kräver det mycket jobb och energi.A AG A skrev: