R Rikard11 skrev:
som mäklare kan jag svara att takhöjd definitivt spelar roll, 2.40-2.50 är standard idag vid nybyggen medan 2.60 upplevs som lyxigare. Det ”känns” faktiskt när man är inne i husen
Så hur mycket sänker 15cm värdet på boendet?
Eller så vänder vi på det. hur mycket påverkas utgångspriset tack vare högt till tak.
!!
 
Skumpe Skumpe skrev:
Exakt. Så är folks preferenser i allmänhet.
Jag har aldrig mätt takhöjden när jag gått på visningar.
 
K
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har aldrig mätt takhöjden när jag gått på visningar.
Jag mäter alltid takhöjden när jag går på visningar. Nu har vi 280 och hade gärna haft lite högre. Mina stackars föräldrar har bara typ 235 och det känns ju som en grotta. På ovanvåningen har vi bara 255 vilket gärna fått vara ännu högre en av få saker jag ångrar i vårt husbygge

Edit. Jag mäter takhöjden i princip var jag än går. Har alla takhöjder på alla rum hos alla jag känner och på min arbetsplats i huvudet :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lindusfindus och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.

Absolut kan ARN vara ett alternativ i senare skede de är dock bara rådgivande och om motparten ej är seriös så gör det inte så mycket nytta. Just nu enligt min åsikt(som är just min åsikt och kan vara så det inte är den bästa) så föreligger en ganska enkel tvist. Byggaren ställer en faktura som du inte är enig om. Du bestrider den till byggaren skriftligt, gör samma till eventuell inkasso och detsamma till kronofogden(ingen anmärkning kommer att komma på dig då ni inte är överens om skulden). Nu föreligger en tvist där byggaren kan välja att stämma dig i rätten, med underlag som styrker din sak så kommer det bli en tuff nöt för honom att knäcka. Det föreligger en risk för dig att få betala motpartens kostnader vid förlorat mål men också för honom(kolla din hemförsäkring vad de täcker vid eventuell förlust.) I de allra flesta fall vid felaktigt utfört eller ej slutfört jobb så har du väldigt goda chanser att inte bli betalningsskyldig.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
M maracan skrev:
Absolut kan ARN vara ett alternativ i senare skede de är dock bara rådgivande och om motparten ej är seriös så gör det inte så mycket nytta. Just nu enligt min åsikt(som är just min åsikt och kan vara så det inte är den bästa) så föreligger en ganska enkel tvist. Byggaren ställer en faktura som du inte är enig om. Du bestrider den till byggaren skriftligt, gör samma till eventuell inkasso och detsamma till kronofogden(ingen anmärkning kommer att komma på dig då ni inte är överens om skulden). Nu föreligger en tvist där byggaren kan välja att stämma dig i rätten, med underlag som styrker din sak så kommer det bli en tuff nöt för honom att knäcka. Det föreligger en risk för dig att få betala motpartens kostnader vid förlorat mål men också för honom(kolla din hemförsäkring vad de täcker vid eventuell förlust.) I de allra flesta fall vid felaktigt utfört eller ej slutfört jobb så har du väldigt goda chanser att inte bli betalningsskyldig.
Men jag menar att TS inte bara ska bestrida fakturan. Utan reklamera allt arbete samt begära ersättning för skadat material.
 
  • Gilla
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
Reklammera är nog bra. Men eftersom det är betalt, så är chansen att få tillbaka några pengar nästan obefintlig. Hantverkaren har ett litet aktiebolag som tydligen inte gick så bra ens innan det här jobbet, och troligen ännu sömre nu. Det kommer inte att finnas några pengar att få tillbaka.

Att bara reklammera arbetet må vara enkelt, men det finns risk att reklammationen som sådan kan ge hantverkaren nya argument för att få in "sina pengar". I det här läget skulle jag inte våga skriva någon reklammation med detaljerade klagomål, utan hjälp från jurist att formulera den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Kul skribent med författarambitioner. Situationen låter fiktiv och således är TS inte i behov av hjälp. Han/hon kan klara av denna (påstådda) tvist på egen hand.
Du verkar vara lika sympatisk som snickaren som TS råkat ut för. Du ger oss hantverkare lika "gott" rykte som honom också.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Jag har väntat med att reklamera eller kräva pengar tillbaka för det hela tagit mycket på min hälsa och jag vill inte ge anledning att öppna diskussion med rövaren. Han älskar drama och den attityden genomsyra e hela renoveringen, mycket skitsnack och klagande på alla andra än honom.

Men skulle han ta saken till domstol så vill jag då ha rättvisa och därmed kräva tillbaka för allt skada han orsakat, är det möjligt då funkar rättväsen här som i USA att man kan göra en countersue på samma ärende?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
R Rikard11 skrev:
som mäklare kan jag svara att takhöjd definitivt spelar roll, 2.40-2.50 är standard idag vid nybyggen medan 2.60 upplevs som lyxigare. Det ”känns” faktiskt när man är inne i husen
Flyttade in i nybyggt hyreshus i början på 90-talet där man sänkt takhöjden med 10 cm från standard, oklart varför. Vi ombildade till bostadsrätt 12 år senare. Själv har jag alltid avskytt den lägre höjden med sämre akustik men våra lägenheter säljer snabbt. Bor i populär närförort med många äldre fastigheter och trångbodda barnfamiljer så det kan nog handla om utbud och efterfrågan. Mycket grönt och sjöutsikt verkar mer vara viktigare.
 
B Beckborg skrev:
Läs konsumentjänstlagen! Där har du massor av stöd. Citera gärna lagen, då jag tror hans jurist bara försöker skrämmas.
Läsa lagen kan väl vara bra, men det finns inget skäl för TS att citera den eller ge sig in på lagtolkningar visavi motparten nu. Bara bestrid kraven utan förklaring.

Att göra mer än så riskerar bara att leda till att man spelar bort sina kort.
 
M Matte Bygg skrev:
Kul skribent med författarambitioner. Situationen låter fiktiv och således är TS inte i behov av hjälp. Han/hon kan klara av denna (påstådda) tvist på egen hand.
Vad gör att du säger/tycker detta? Intressant.
 
  • Gilla
PixieEddie och 1 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
skulle han ta saken till domstol så vill jag då ha rättvisa och därmed kräva tillbaka för allt skada han orsakat, är det möjligt då funkar rättväsen här som i USA att man kan göra en countersue på samma ärende?
Ja. Det är reglerat i 14 kap. rättegångsbalken.
14:3 RB skrev:
Vill svaranden till gemensam handläggning väcka talan mot käranden angående samma sak eller en sak, som har gemenskap med denna, eller rörande fordran, som kan gå i avräkning mot kärandens, skall målen handläggas i en rättegång. Käromål, som sålunda förenats med huvudkäromålet, är genkäromål.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.
Ort o namn på företaget så ingen annan blir lurad.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men jag menar att TS inte bara ska bestrida fakturan. Utan reklamera allt arbete samt begära ersättning för skadat material.
Förstår och jag håller med i sak, om man tror ARN följs så skall man göra det. Har själv vunnit i ARN tre gånger emot seriösa bolag, dock kräver det mycket jobb och energi.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.