L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
inget att oroa sig för, jag har själv varit i samma situation när en snickare fakturerade mig för material som jag själv köpt in. Det kom hot om både advokater och stämningar. Bra då ses vi i rätten var mitt svar och jag har aldrig hört av honom sedan dess.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
M marikristin skrev:
Förutom alla andra goda råd du får här i forumet kan du upplysa honom om att du kommer att ge honom dåligt omdömme på alla sidor där han lägger ut sina tjänster.Han kommer inte få några fler jobb, vilket säkert svider med tanke på att han är ung samt att den väntade lågkonjunkturen drastiskt kommer att minska antalet jobb även för hantverkare.

• Gilla
cersch
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Om du kan skriva ett inlägg motsvarande en halv roman, så kan du även googla ”ÄTA faktura” så får du förklarat det du vill veta.

Du är för ”kunnig” för att bli trodd. Du framstår som ett lekfullt proffs som gillar chatt när Lunarstorm, Playahead och Spray inte längre finns:)
Enda jag kommer minnas av denna chat : Lunarstorm ! Fan vilka minnen !

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MrJay
K Krca skrev:
Enda jag kommer minnas av denna chat : Lunarstorm ! Fan vilka minnen !
Skunk, ICQ, MSN Messenger… :cool:

• Gilla
soundfox och 1 till
  • Laddar…
Kollade du upp företaget innan? Har bolaget betalningsanmärkningar? Om inte så är han nog rädd att dra på sig det, skicka en faktura på allt material som är förstört, kostnad för att göra klart arbetet och ev. andra kostnader du haft. Betalar han inte skickar du en påminnelse, efter detta meddelar du att du skickar detta till kronofogden med ett betalningsföreläggande. Detta kommer oavsett om han betalar eller inte stå kvar i 5 år och kommer orsaka problem för honom med banker, kontokrediter etc.

Lycka till och nästa gång är rådet att ha skrivna avtal, hantversavtalet är bra att utgå ifrån.

L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!

• Gilla
UppGiven och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ännu en som lärt sig att man aldrig någonsin kan anlita någon annan människa i det här landet. :)
Visst kan man anlita hantverkare. Men de måste vara seriösa yrkesmän/personer. De övriga hantverkarna som varit i lägenheten gjorde ju tydligen ett bra jobb. ett rötägg får ju inte fördärva ryktet för övriga. Jag är själv hantverkare,målarmästare med ytterst få reklamationer under mitt 40-åriga yrkesliv. Reklamationer som direkt åtgärdats och kunden hållits skadeslös. Har dessutom under ett tiotal år haft både snickare o murare i min anställning och de har samtliga varit sanna yrkespersoner med gedigna kunskaper. Men tyvärr har folk fortfarande inte lärt sig att ha skriftliga avtal,sett till att företaget man anlitar har försäkringar om något går snett och kollar referenser. seriösa företag lämnar offerter skriftligt,talar om vad som ingår o inte ingår samt håller tider och löften.

• Gilla
Bengt Numelin och 14 till
  • Laddar…
MrJay
J jugge37 skrev:
Betalar han inte skickar du en påminnelse, efter detta meddelar du att du skickar detta till kronofogden med ett betalningsföreläggande. Detta kommer oavsett om han betalar eller inte stå kvar i 5 år och kommer orsaka problem för honom med banker, kontokrediter etc.
Ett betalningsföreläggande är inte samma sak som att få en betalningsanmärkning som du syftar på. Om du betalar skulden eller bestrider betalningsföreläggandet i tid kan du slippa en betalningsanmärkning. Det är kreditupplysningsföretagen som har hand om och beslutar om betalningsanmärkningar – inte Kronofogden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Skunk, ICQ, MSN Messenger… :cool:
MSN sjukaste , försvann över en natt . Chatta en kväll , heldött nästa morgon .

• Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Kollade du upp företaget innan? Har bolaget betalningsanmärkningar? Om inte så är han nog rädd att dra på sig det, skicka en faktura på allt material som är förstört, kostnad för att göra klart arbetet och ev. andra kostnader du haft. Betalar han inte skickar du en påminnelse, efter detta meddelar du att du skickar detta till kronofogden med ett betalningsföreläggande. Detta kommer oavsett om han betalar eller inte stå kvar i 5 år och kommer orsaka problem för honom med banker, kontokrediter etc.

Lycka till och nästa gång är rådet att ha skrivna avtal, hantversavtalet är bra att utgå ifrån.
ett betalningsföreläggande ligger inte kvar hos fogden förutsatt att det betalas eller avvisas. Ger alltså ingen anmärkning. För övrigt är det rätt som du skriver. Jag tror inte denne snickare har ett företag eller bryr sig Men givetvis är gången den att man skickar ersättningskrav,motsätts dessa blir det rätten. I detta fallet är chansen stor till att rätten ger lägenhetsinnehavaren rätt. Förutsätter dokumentation,foton av det förstörda,ev. vittnesmål av några övriga hantverkare m.m. sedan är det fogdens sak att driva in pengarna. Livet kan bli väldigt komplicerat för denne "snickare".

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag lutar åt @Matte Byggs förklaring, men chippar ändå in lite input här, utifall att det inte är så.

Du har blivit lurad och kommer aldrig få ut en spänn av det här. Kasta inte bra pengar efter dåliga genom att inleda en rättsprocess då det inte kommer finnas en motpart som betalar om du vinner. Bara ge upp.

ÄTA står för ändring, tillägg och avdrag, och har ni ingen skriftlig överenskommelse om sådan kommer hantverkaren aldrig få ut en spänn av det om du nekar.

Fortsätt bestrida allt, men lägg inga pengar på jurist nu. Det kan du ordna när en eventuell stämning kommer.
ÄTA= ändring, tillägg , avgående arbeten

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
ÄTA= ändring, tillägg , avgående arbeten
Tack! Trodde först han ville ha utlägg för sina matlådor - tänkte vilken skojare.

Jag "rider" ut stormen som dem flesta sa - tack för alla råd! Hoppas han bluffar bara. Jag är inte less på alla hantverkare dem andra var ju pärlor. Tack för komplimangerna om min skrivstil.

• Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Hej!

vi har hamnat på nästan samma. Skulle bygga våran första hus och vi var glada, då kom vi överens med nån byggare från Iran han som bygger flera hus i Vårby, han var en knäpp fuskbyggare som lurat oss när han gjorde plattan. Mycket fel i den. Han tog våra pengar och försvann och inte svara på oss men han de är onda människor som vill känna pengar på oss som vill fint liv i vårt hus, men de tjuvarna vill bli rikare genom att lura oss. Sen i domstolen sätter de först nån domare som ska förhandla mellan oss sen i hovrätten kommer nån nån domare som har ingen koll på läget och domar för tjuvarna sida. Så domstolen kommer att hålla sig vid tjuvarnas sida pga de ska få Sveriges ekonomi bättre?! Med deras svart och fuskbygge oftare. Tyvärr de kommer inte att tro på dig. Tänk på advokatfirman som tar mycket också. Lycka till med allt.

• Wow
  • Ledsen
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det innebär att de lägenheter har högre i tak är dyrare och de med lägre takhöjd är billigare?
Exakt. Så är folks preferenser i allmänhet.

• Gilla
Callerto
  • Laddar…
Läs konsumentjänstlagen! Där har du massor av stöd. Citera gärna lagen, då jag tror hans jurist bara försöker skrämmas. Särskilt intressant är §51-61. Även om du inte byggt ett småhus, så är dessa paragrafer vägledande om vad som gäller vid en byggentreprenad. Tex att det kunden uppfattar som priset, är priset. Det är en kraftig uppförsbacke som
borde få varje hantverkare att vara mkt tydlig, eller undvika att jobba åt privatpersoner.
Betala inget mer och bestrid alla fakturor. Stäm honom om du har tid o pengar. Annars, fokusera på att få din bostad beboelig. ( du har dessutom tid ( 10 år tror jag) på dig att stämma…

• Älska
Linus69
  • Laddar…
Inte för företag, föreläggande finns kvar i 5 år oavsett om du bestrider eller betalar. För privatpersoner är det som du beskriver.

MrJay MrJay skrev:
Ett betalningsföreläggande är inte samma sak som att få en betalningsanmärkning som du syftar på. Om du betalar skulden eller bestrider betalningsföreläggandet i tid kan du slippa en betalningsanmärkning. Det är kreditupplysningsföretagen som har hand om och beslutar om betalningsanmärkningar – inte Kronofogden.

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.