Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag reagerade på förutom brist på kompetens. På vilket sätt skulle ett tak som är 15cm lägre sänka värdet? Senast jag sålde var set kvadrat
Däremot så säljer hög takhöjd mer/bättre än låg/lägre takhöjd.

• Gilla
nmeden och 22 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Däremot så säljer hög takhöjd mer/bättre än låg/lägre takhöjd.
Folk som köper lägenheter är blinda. De ser inget hör inget....

• Gilla
Klintemo och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för ert stöd ni ger mig styrka! Jag har varit så dränerad efter renoveringen och bara velat gå vidare med livet, därmed inte begärt tillbaka några pengar eller krävt snickaren på alla enorma utgifter som han orsakat mig... Så till min förvånan att han vill stämma mig, hur ond kan man vara! Väljer han gå så långt kan jag då i domstol begära ersättning för det ni beskriver, som på amerikansk tv "countersue" eller hur funkar det har någon erfarenhet av att bli stämd?

Värt att tillägga fakturan jag fick innehöll två rader och mycket otydligt "bygg ink material enl ök" och sen något om "ÄTA". Jag vet inte vad det senare handlar om, har inte varit något oväntat under ombyggnaden och snickaren har aldrig flaggat om någon extra kostnad, om något gjorde han mindre jobb än i offerten.

När jag bestred fakturan runt sommaren fick jag ett luddigt svar från hans jurist "För att veta hur vi ska gå vidare kräver vi att du förtydligar ditt ställningstagande i bestridan.". Jag svarade inte på det, jag behöver väl inte förklara något det är väl deras ansvar förklara sin faktura eller? Sen hörde jag ingenting från dem fram tills nu när juristen skickat till kronofogden och menar ska stämma mig om jag inte betalar.

• Gilla
  • Älska
Testa ett annat och 6 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Har "snickaren" enskild firma eller aktiebolag?
Jag tror aktiebolag för det står AB registrerat 2021. Men han driver det själv och hört det inte går så bra för honom nu. Hans enda anställd blev sparkad(?) redan första veckan hos mig och då börja det gå långsamt, jag vart informerad att dem skulle vara 2. Fick exempelvis hela tiden hoppa in för hjälpa honom bära för annars gick han runt och bad elektriker, röris, osv hjälpa honom vilket jag inte uppskattade för dessa betalar jag dyr timkostnad och dem är utbildade människor som ska ju fokusera på sitt moment.

Folk som köper lägenheter är blinda. De ser inget hör inget....
Jag trodde om man har 2,6 eller 2,45 takhöjd spelade roll vid försäljning men kan ha fel?

• Gilla
  • Haha
Rawhawk och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska hitta en bra jurist som kan hjälpa dig vidare. Du kanske kan få tillbaka en del som du betalat extra pga att du behövt komplettera med andra hantverkare. Lycka till! :love:

• Gilla
David Flemmich och 3 till
  • Laddar…
Bara det faktum att han bönade och bad för att få jobbet och dessutom prutade 20.000 kr med sig själv gör ju alla varningsklockor börjar ringa.

Det enda som man kan göra är tyvärr att stämma honom på skadestånd. Så ett samtal med en advokat eller jurist är nog nästa steg.
Kolla med din hemförsäkring, eller om du har någon försäkring via facket, om det ingår rättshjälp. Då kan du kanske få lite ekonomisk hjälp därifrån.

Kronofogden kan inte driva ärendet om du bestridit fakturan utan de får i så fall stämma dig.
De verkar ju ha ett ganska dåligt case då, framför allt om du kan få någon av de andra hantverkarna att vittna om snickarens inkompetens.

Redigerat:
  • Gilla
JLLund och 11 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Tack alla för ert stöd ni ger mig styrka! Jag har varit så dränerad efter renoveringen och bara velat gå vidare med livet, därmed inte begärt tillbaka några pengar eller krävt snickaren på alla enorma utgifter som han orsakat mig... Så till min förvånan att han vill stämma mig, hur ond kan man vara! Väljer han gå så långt kan jag då i domstol begära ersättning för det ni beskriver, som på amerikansk tv "countersue" eller hur funkar det har någon erfarenhet av att bli stämd?

Värt att tillägga fakturan jag fick innehöll två rader och mycket otydligt "bygg ink material enl ök" och sen något om "ÄTA". Jag vet inte vad det senare handlar om, har inte varit något oväntat under ombyggnaden och snickaren har aldrig flaggat om någon extra kostnad, om något gjorde han mindre jobb än i offerten.

När jag bestred fakturan runt sommaren fick jag ett luddigt svar från hans jurist "För att veta hur vi ska gå vidare kräver vi att du förtydligar ditt ställningstagande i bestridan.". Jag svarade inte på det, jag behöver väl inte förklara något det är väl deras ansvar förklara sin faktura eller? Sen hörde jag ingenting från dem fram tills nu när juristen skickat till kronofogden och menar ska stämma mig om jag inte betalar.
Jag kan lugna dig med att en 27-årig "snickare" som tycks vara ganska oerfaren, och som det går dåligt för. INTE har någon jurist. Det har han inte råd med. Han försöker bara att skrämmas.

• Gilla
nmeden och 25 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
Kul skribent med författarambitioner. Situationen låter fiktiv och således är TS inte i behov av hjälp. Han/hon kan klara av denna (påstådda) tvist på egen hand.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
nmeden och 18 till
  • Laddar…
Jag lutar åt @Matte Byggs förklaring, men chippar ändå in lite input här, utifall att det inte är så.

Du har blivit lurad och kommer aldrig få ut en spänn av det här. Kasta inte bra pengar efter dåliga genom att inleda en rättsprocess då det inte kommer finnas en motpart som betalar om du vinner. Bara ge upp.

ÄTA står för ändring, tillägg och avdrag, och har ni ingen skriftlig överenskommelse om sådan kommer hantverkaren aldrig få ut en spänn av det om du nekar.

Fortsätt bestrida allt, men lägg inga pengar på jurist nu. Det kan du ordna när en eventuell stämning kommer.

• Gilla
nmeden och 7 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Jag kan lugna dig med att en 27-årig "snickare" som tycks vara ganska oerfaren, och som det går dåligt för. INTE har någon jurist. Det har han inte råd med. Han försöker bara att skrämmas.
Vem som helst kan kalla sig jurist, tom. en gymnasist som vill ha ett extraknäck.
Jurist är inte en 'skyddad' titel likt Advokat

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
Det jag reagerade på förutom brist på kompetens. På vilket sätt skulle ett tak som är 15cm lägre sänka värdet? Senast jag sålde var set kvadrat
Det är jättestor skillnad. Tio cm takhöjd är mycket. Särskilt i en mindre lägenhet som TS har. Värdeminskningen kan absolut vara betydande, särskilt om takhöjden från början var standard och nu är 15 cm lägre.

• Gilla
Jungfrun1 och 5 till
  • Laddar…
Skumpe
M Matte Bygg skrev:
Kul skribent med författarambitioner. Situationen låter fiktiv och således är TS inte i behov av hjälp. Han/hon kan klara av denna (påstådda) tvist på egen hand.
Det mesta på internetforum är helt eller delvis påhittat. Men det är roligare att utgå från att det är sant och diskutera därefter.

• Gilla
  • Arg
UppGiven och 6 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Varför tror du det :surprised:? Jag har fått ett brev hem från hans ombud, dem har både en hemsida och finns med på advokatsamfundet. Sen verkar det mer som en internetadvokat, står i stil med "vi erbjuder förmånliga tjänster på distans". Har någon erfarenhet av att bli stämd och kan skicka pm eller dela med sig sin erfarenhet?

Tack för förklaring om ÄTA! Jag avvaktar tills det går till domstol och då anlitar jag en egen advokat har jag tolkat saken rätt? För nu senast har dem hotat skicka till kronofogden, och då kommer jag bara bestrida.

• Gilla
Lindusfindus och 8 till
  • Laddar…
Det är bara att du bestrider hos kronis. skriv att du bestred fakturan tidigare. Då gör inte kronis något mer utan din hantverkare måste gå till tinget. Då börjar det kosta pengar

• Gilla
Jättefranskan och 5 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är jättestor skillnad. Tio cm takhöjd är mycket. Särskilt i en mindre lägenhet som TS har. Värdeminskningen kan absolut vara betydande, särskilt om takhöjden från början var standard och nu är 15 cm lägre.
Det innebär att de lägenheter har högre i tak är dyrare och de med lägre takhöjd är billigare? Takhöjden varierar efter vad som var populärt när huset byggdes. Själv har jag aldrig tänkt på takhöjden. 15cm gör ingen större skillnad i en lgh med en "normal" takhöjd. Hade takhöjden varit 1,80 så hade 15cm märkts. Folk kan missa viktiga detaljer men kan berätta om möblerna. Sen är det inte vad ts beställde. och snickaren flaggade inte för att det inte skulle gå. Alltså är det ett fel.

• Haha
  • Gilla
ichigo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.