Funderar på att köpa en kompostkvarn och skulle kontinuerligt vilja stoppa ner allt man nästan daglidags klipper ner i en trädgård istället för att lägga på hög och köra bort med gallersläp. Läser man här i trådarna så verkar det dock som att torra grenar är det som funkar bäst och att det färska gärna bara kletar ihop kvarnen.
Funderar på Biltemas billiga 2501 (ofta bra betyg) eller Bosch AXT 25 TC som är lite dyrare. Någon som har erfarenhet av torra grenar vs färska kvistar/löv?
Funderar på Biltemas billiga 2501 (ofta bra betyg) eller Bosch AXT 25 TC som är lite dyrare. Någon som har erfarenhet av torra grenar vs färska kvistar/löv?
Boschen funkar iallafall inget vidare alls med färska blad.
Eller rättare sagt, funkar utmärkt så länge man matar med tillräcklig mängd grövre pinnar som drar med sig "böset" ner i kvarnen. Problemet är det vanligtvis är lite för stor proportion bladmassa i färskt ris.
Eller rättare sagt, funkar utmärkt så länge man matar med tillräcklig mängd grövre pinnar som drar med sig "böset" ner i kvarnen. Problemet är det vanligtvis är lite för stor proportion bladmassa i färskt ris.
Har en Bosh med TC, och man får kämpa lite mer med matningen och varva in grövre grenar när man kör småkvistar med löv. Men det blir inte tvärstopp. Jag klipper äppelträden på sommaren när de har löv och kör dem genom kvarnen. Har även malt ner grövre örter från odlingen. Blir en bra blandning av kväve och kol för att kompostera direkt.
Har slängt min Biltema. Den uppförde sig som en pastamaskin - långa strimlor. Eller som en matberedare - allt knölades ihop och så fick man ta isär och rensa utloppet. Både snustorra och färska åkte på samma behandling.
Maskinen var förstås billig, man ska nog köpa dyrt. Åker till tippen istället.
Maskinen var förstås billig, man ska nog köpa dyrt. Åker till tippen istället.
Jag har använt en kvarn med knivar från jula med ok resultat på färsk majs och jordärtskockor.
Visst fastnade material inuti kvarnen då och då. Men det tog 2 minuter att öppna locket, peta bort allt och stänga.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...sstadning/kompostkvarnar/kompostkvarn-027579/
En äldre bosch med kvarn har bara använts till större och mindre färska och torra grenar, sly och träd än så länge. Så hur den klarar av färsk majs visar sig i höst.
Om barken sitter kvar hela, som för kustvägen, kan det vara valsen som har fel inställd. Det ska gå att flytta den närmare väggen inuti så att även färsk bark klipps av.
Visst fastnade material inuti kvarnen då och då. Men det tog 2 minuter att öppna locket, peta bort allt och stänga.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...sstadning/kompostkvarnar/kompostkvarn-027579/
En äldre bosch med kvarn har bara använts till större och mindre färska och torra grenar, sly och träd än så länge. Så hur den klarar av färsk majs visar sig i höst.
Om barken sitter kvar hela, som för kustvägen, kan det vara valsen som har fel inställd. Det ska gå att flytta den närmare väggen inuti så att även färsk bark klipps av.
Kör en valskvarn, både färska grenar med löv och torra grenar fungerar.
Det man måsta göra om man kört grövre grenar är att justera mothållet till valsen, så är det mycket som ska köras börjar jag med det klena och avslutar med det grova.
Men det är enkelt att justera, bara dra åt justerratten och dra tillbaka ett halvt varv.
Vanligt mjukt trädgårdsklipp åker direkt i komposten och även löv.
Det kämpigaste för den är elefantgräset som har så olika delar.
Men jag kör även en lite till återvinning, maler ned i kvarnen och sedan töms det i 240L säckar. Trots att jag har kärra är det smidigt att lasta in 2-3 sådan i bilen och köra iväg.
Har en Biltema kvarn sedan 5 år och bara man lär sig hur den hanterar olika växtdelar fungerar den bra och att inte glömma att justera mothållet.😉
Det man måsta göra om man kört grövre grenar är att justera mothållet till valsen, så är det mycket som ska köras börjar jag med det klena och avslutar med det grova.
Men det är enkelt att justera, bara dra åt justerratten och dra tillbaka ett halvt varv.
Vanligt mjukt trädgårdsklipp åker direkt i komposten och även löv.
Det kämpigaste för den är elefantgräset som har så olika delar.
Men jag kör även en lite till återvinning, maler ned i kvarnen och sedan töms det i 240L säckar. Trots att jag har kärra är det smidigt att lasta in 2-3 sådan i bilen och köra iväg.
Har en Biltema kvarn sedan 5 år och bara man lär sig hur den hanterar olika växtdelar fungerar den bra och att inte glömma att justera mothållet.😉
Köpte en Bosch AXT 25TC för något år sedan.
Fungerar toppen med det mesta men som sagts så har du mycket "grönt, tunt och löst" så kör det med torrare pinnar.
Det är väl lite fråga vad du ska göra med tugget. I mitt fall åker det lösa/gröna direkt på komposten och jag maler bara det som är tjockare (låter torka lite gör jag) och shreddar det till kompost.
Fungerar toppen med det mesta men som sagts så har du mycket "grönt, tunt och löst" så kör det med torrare pinnar.
Det är väl lite fråga vad du ska göra med tugget. I mitt fall åker det lösa/gröna direkt på komposten och jag maler bara det som är tjockare (låter torka lite gör jag) och shreddar det till kompost.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Är det jätteskillnad på mellan fabrikat på motoroljor gräsklippare?
Trädgårdsmaskiner -
Kärcher k5 full kontroll
Trädgårdsmaskiner -
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Trädgårdsmaskiner -
Stiga Estate Tornado som inte startar
Trädgårdsmaskiner -
Munstycke till högtryckstvätt för att få maximal distans
Trädgårdsmaskiner