1 030 läst · 26 svar
1k läst
26 svar
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Sida 1 av 2
Hej!
Vi håller på med husköp efter överlåtelse besiktning har det framkommit att det är fukt bakom en duschvägg. Vad kan man som köpare begära?
Att säljaren åtgärdar fukten
Att man drar ner priset på huset.. isåfall hur mycket är det ok att dra ner.
Att dra sig ur affären. Tack för svar
Vi håller på med husköp efter överlåtelse besiktning har det framkommit att det är fukt bakom en duschvägg. Vad kan man som köpare begära?
Att säljaren åtgärdar fukten
Att man drar ner priset på huset.. isåfall hur mycket är det ok att dra ner.
Att dra sig ur affären. Tack för svar
Vad står det i köpeavtalet?G Gringo79 skrev:
Det vanligaste är nog att det stimuleras att köparen inom viss tid kan meddela att denne frånträder avtalet.
Om ni inte själva gjort något special i avtalet så låter ert avtal er inte annat än att gå vidare med köpet enligt avtal (och det pris ni köpte för) eller häva köpet helt. Det gå alltså normalt inte att göra en ändring av pris inom avtalet. Det är ju dock inget som hindrar att man frånträder befintligt avtal och sedan skriver ett nytt med ett lägre pris om man är överens om det. Men häver ni köpet kan ju säljaren erbjuda budgivare två huset istället för er, om ni lyckas bli ovänner över önskad prissänkning.
Edit: inser att det inte i TS fråga står att de redan köpt med besiktningsklausul som jag först trodde. Har ni inte skrivit något kontrakt är det ju bara att anpassa buden i relation till att ni antagligen behöver riva badrummet och kanske byta reglar mm. Att få säljaren att renovera innan är nog både svårt och dumt. Ska det bli nytt är det ju bättre att köparen som ska bo med badrummet bestämmer utförandet.
Edit: inser att det inte i TS fråga står att de redan köpt med besiktningsklausul som jag först trodde. Har ni inte skrivit något kontrakt är det ju bara att anpassa buden i relation till att ni antagligen behöver riva badrummet och kanske byta reglar mm. Att få säljaren att renovera innan är nog både svårt och dumt. Ska det bli nytt är det ju bättre att köparen som ska bo med badrummet bestämmer utförandet.
Redigerat:
Vi har skrivit på ett kontrat med klausul att häva kontraktet ifall efter besiktning framkommer tex fel på huset. Vi vill så klart ha huset, men hade nog inte räkna med att börja med att åtgärda badrum för flera hundratusen. Jag kan tänka mig att isåfall dra ner på priset på huset som kostar 3.2 att dra bort 100 tusen är det för mycket?T TypRätt skrev:Om ni inte själva gjort något special i avtalet så låter ert avtal er inte annat än att gå vidare med köpet enligt avtal (och det pris ni köpte för) eller häva köpet helt. Det gå alltså normalt inte att göra en ändring av pris inom avtalet. Det är ju dock inget som hindrar att man frånträder befintligt avtal och sedan skriver ett nytt med ett lägre pris om man är överens om det. Men häver ni köpet kan ju säljaren erbjuda budgivare två huset istället för er, om ni lyckas bli ovänner över önskad prissänkning.
Kräva och kräva... Att säljaren ska renovera går inte att kräva. Att få köpa till ett lägre pris kan man såklart föreslå, men det är inget som säljaren måste gå med på. Särskilt inte om säljaren kanske tänker att detta är ett gammalt badrum, så en eventuell köpare bör ha haft med i kalkylen redan från början att badrummet behöver renoveras. Att häva köpet är väl det enda du som köpare kan göra i så fall.
Det kan hända att köparen inte går med på det. Hur vill ni göra då?G Gringo79 skrev:Vi har skrivit på ett kontrat med klausul att häva kontraktet ifall efter besiktning framkommer tex fel på huset. Vi vill så klart ha huset, men hade nog inte räkna med att börja med att åtgärda badrum för flera hundratusen. Jag kan tänka mig att isåfall dra ner på priset på huset som kostar 3.2 att dra bort 100 tusen är det för mycket?
Fråga: Hur gammalt är badrummet? Det känns rimligt att fundera på om detta är väntat eller inte, och det beror i mångt och mycket på åldern på badrummet, men också om det är renoverat per egen maskin eller om en riktigt bra firma togs in o.s.v.
Perfekt förhandlingsläge för er ju. Testa att pruta 150k, går ej det ta 100k. Troligen kommer säljaren gå med på det, annars ska spekulant nr2 kontaktas och få samma info att badrummet är kasst, vilket lär försena försäljning av ett hus dom antagligen vill bli av med
Vi slog till väldigt snabbt.. det finns nog ingen annan budgivare vad jag vet. Måste tillägga att det är ett gammal badrum med matta som behöver renoveras. Dock så hade vi som sagt inte planer på att börja med det. Då badrummet ligger i källarplanen.ingenjören101 skrev:
Så fukten är på en källarvägg som är fuktig? Dvs antagligen dåligt dränerad? Eller är duschväggen en uppreglad innervägg, dvs ej mot yttervägg?G Gringo79 skrev:
Om det är ett gammalt badrum så tycker jag inte ni ska försöka kräva något alls, allt över 20år får man se det som avskrivet, värde 0kr.G Gringo79 skrev:
Sedan kommer nästa fråga vad är det för vägg/golv i detta badrum? Är det en yttervägg eller innervägg som det är fukt i? Finn det någon mer dusch i huset?
Det är en yttervägg.. det kan vara så att huset är dåligt dränerat. Dränering gjordes 2007 alltså typ 18 år sen..det konstiga är att huset besiktigades 2022 och då utan någon fukt.ingenjören101 skrev:
Det är en yttervägg.. det kan vara så att huset är dåligt dränerat. Dränering gjordes 2007 alltså typ 18 år sen..det konstiga är att huset besiktigades 2022 och då utan någon fukt.ingenjören101 skrev:
Så du tycker att vi som köpare ska acceptera att det är fukt i en yttervägg i källaren?T TypRätt skrev:
Jag tycker att ni som köpare ska räkna med att det är fukt i alla ytterväggar i en källare. Det lär det vara även om ni gör om badrummet. Är väggen av sten så gör det ju dessutom inget så länge insidan kaklas.G Gringo79 skrev:
Fukt i väggar i källare är ju helt normalt och möjligen kan ni se det som en indikation på att dräneringen kanske behöver göras om/göras (om det inte finns någon). Det är ju dock ett mycket större jobb än att renovera ett badrum.
Min mening är att om huset är äldre än uppfört 2010 bör ni förvänta er saker att fixa och det bör ni även tagit höjd för i budgivningen. Det denna undersökning främst ska göra är ju att se om det finns några fel så stora att det helt påverkar om det är realistiskt att ta över huset. Har man små barn är det kanske helt orimligt att köpa ett hus som kräver renovering och det är då en trygghet att man kan lämna huset o leta vidare.
För mig hade det krävt stora svåråtgärdade problem som knäckt platta, sättningar, hussvamp, omfattande mögelproblem, tryckimpregnerade syllar med dålig lukt, allt sånt som gör att man önskar att någon glömde ljusstaken vid gardinen lixom. I övrigt sätter man budet utifrån ålder o skick, riskkonstruktioner är ju en risk av en anledning och då får man ta med den risken i kalkylen.
Jag hade förväntat mig fukt i en yttervägg i en källare (vilket fö är orsaken till att jag inte har ett hus m källare)G Gringo79 skrev:
Att man inte hittade fukt 2022 kan vara så enkelt att det störtregnat eller snö smält precis innan denna besiktningen eller att fg besiktning gjordes på sommaren….
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur får man bort kiss från skinnfåtölj?
Övrigt husrelaterat -
Laga golvur ”moraklocka”
Övrigt husrelaterat