1 052 läst · 26 svar
1k läst
26 svar
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Det finns olika alternativ beroende på hur ni bedömer
- huset har sämre status än vad ni bedömt, dra er ur affären
- dra er ur affären men gör fördjupad bedömning för att fastställa problemet kring fukt och dränering mer noga
- förhandlingslösning om ni vill ha huset. En möjlighet att föreslå ett nytt avtal med lägre pris, kanske 100-150 tkr lägre. Risken då är att säljaren drar sig ur
- göra en bedömning av restvärde på badrummet enligt praxis från försäkringsbolag. Innebär ungefär 75 procent av nyvärde för 10 år gammalt badrum och 25 procent för 20 år gammalt badrum och föreslå nytt avtal på lägre belopp
- om det är ett äldre badrum så acceptera att det behöver renoveras och fullfölj köpet
- huset har sämre status än vad ni bedömt, dra er ur affären
- dra er ur affären men gör fördjupad bedömning för att fastställa problemet kring fukt och dränering mer noga
- förhandlingslösning om ni vill ha huset. En möjlighet att föreslå ett nytt avtal med lägre pris, kanske 100-150 tkr lägre. Risken då är att säljaren drar sig ur
- göra en bedömning av restvärde på badrummet enligt praxis från försäkringsbolag. Innebär ungefär 75 procent av nyvärde för 10 år gammalt badrum och 25 procent för 20 år gammalt badrum och föreslå nytt avtal på lägre belopp
- om det är ett äldre badrum så acceptera att det behöver renoveras och fullfölj köpet
Som sagt, en yttervägg i en källare har väldigt ofta förhöjda fuktvärden. Mycket beror på åldern/konstruktion. Man har byggt efter olika principer genom åren.
OM det är en äldre källare så har du alltid delar av grundmuren som står i direkt kontakt med sugande mark. I värsta fall direkt i lera (vanligt). Oavsett hur bra man med dränering leder gort rent "rinnande grundvatten" från huset, så är marken fuktig, betingen i grundplattan är inte fuktisolerad, fukten kommer att sugas upp.
Sedan påverkas en källargrund av fukt på flera olika sätt, blandannat genom att fukt inne i källarluften tränger ut genom betongväggen och kondenserar mot den svala utsidan av grundmuren, det löser man hjälpligt genom att isolera muren utvändigt, så betongen håller inomhustemp. Men fukvandringen från marken under huset kommer aldrig ifrån oavsett hur man dränerar och isolerar.
I modernare konstruktioner från typ 1990 isolerar man nedåt, under grundsulan och källargolv med frigolit. därmed stoppar man fuktvandringen, det kommer fortfarande upp vattenånga ur marken som tränger igenom isolering och betong, men den träffar aldrig en kall yta att kondensera mot. Man försökte redan på 70 - 80 talet med markisoleringsplattor, men av undermålig kvalitet.
I äldre oisolerade källarkonstruktioner skall man inte ha tätskikt i badrum mot väggar/golv där det kan förekomma fuktvandring utifrån och in.
Så det är mycket möjligt att fukten som mätts upp nu beror på att tätskiktet är för bra, inte för dåligt.
Men detta är en djungel, fukten som upptäckts nu kan vara ett stort problem, och det kan vara ett icke problem.
OM det är en äldre källare så har du alltid delar av grundmuren som står i direkt kontakt med sugande mark. I värsta fall direkt i lera (vanligt). Oavsett hur bra man med dränering leder gort rent "rinnande grundvatten" från huset, så är marken fuktig, betingen i grundplattan är inte fuktisolerad, fukten kommer att sugas upp.
Sedan påverkas en källargrund av fukt på flera olika sätt, blandannat genom att fukt inne i källarluften tränger ut genom betongväggen och kondenserar mot den svala utsidan av grundmuren, det löser man hjälpligt genom att isolera muren utvändigt, så betongen håller inomhustemp. Men fukvandringen från marken under huset kommer aldrig ifrån oavsett hur man dränerar och isolerar.
I modernare konstruktioner från typ 1990 isolerar man nedåt, under grundsulan och källargolv med frigolit. därmed stoppar man fuktvandringen, det kommer fortfarande upp vattenånga ur marken som tränger igenom isolering och betong, men den träffar aldrig en kall yta att kondensera mot. Man försökte redan på 70 - 80 talet med markisoleringsplattor, men av undermålig kvalitet.
I äldre oisolerade källarkonstruktioner skall man inte ha tätskikt i badrum mot väggar/golv där det kan förekomma fuktvandring utifrån och in.
Så det är mycket möjligt att fukten som mätts upp nu beror på att tätskiktet är för bra, inte för dåligt.
Men detta är en djungel, fukten som upptäckts nu kan vara ett stort problem, och det kan vara ett icke problem.
Missfärgning på yttervägg. Puts har släppt i området. Fuktindikation i yttervägg. Orsak bör fastställas.K klimt skrev:Det finns olika alternativ beroende på hur ni bedömer
- huset har sämre status än vad ni bedömt, dra er ur affären
- dra er ur affären men gör fördjupad bedömning för att fastställa problemet kring fukt och dränering mer noga
- förhandlingslösning om ni vill ha huset. En möjlighet att föreslå ett nytt avtal med lägre pris, kanske 100-150 tkr lägre. Risken då är att säljaren drar sig ur
- göra en bedömning av restvärde på badrummet enligt praxis från försäkringsbolag. Innebär ungefär 75 procent av nyvärde för 10 år gammalt badrum och 25 procent för 20 år gammalt badrum och föreslå nytt avtal på lägre belopp
- om det är ett äldre badrum så acceptera att det behöver renoveras och fullfölj köpet
Det var det som framkon på protokollet.
Om ni har skrivit in en normal besiktningsklausul i kontraktet (https://www.ekonomifokus.se/bostad/...ktningsklausul-i-kontraktet-kopa-salja-bostad)
så har du tre alternativ:
1. Pruta - Försök att förhandla ner köpeskillingen till en nivå du känner dig nöjd med.
2. Dra dig ur - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du dra dig ur affären
3. Fullfölj köpet - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du välja att fullfölja köpet till det från början avtalade priset.
Eftersom du alltid kan välja att fullfölja köpet har du inget att förlora på att försöka pruta. Förhoppningsvis är säljaren benägen att sänka priset.
Har ni kontrollerat om säljarens försäkring är behjälplig och åtgärdar fuktskadan?
Mvh Joakim på Ekonomifokus
så har du tre alternativ:
1. Pruta - Försök att förhandla ner köpeskillingen till en nivå du känner dig nöjd med.
2. Dra dig ur - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du dra dig ur affären
3. Fullfölj köpet - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du välja att fullfölja köpet till det från början avtalade priset.
Eftersom du alltid kan välja att fullfölja köpet har du inget att förlora på att försöka pruta. Förhoppningsvis är säljaren benägen att sänka priset.
Har ni kontrollerat om säljarens försäkring är behjälplig och åtgärdar fuktskadan?
Mvh Joakim på Ekonomifokus
Här skulle jag hävda att du har fel. Den vanligaste formen av besiktningsklausul ger inte något utrymmet för att pruta. Du kan säga at du vill hoppa av affären för att felen är av sådan art att priset är felaktigt och att du är villig att förhandla om ett nytt kontrakt med ett för dig mer korrekt pris. Men det går inte att stå fast vid sitt köp, då avtalet redan satt att fastigheten överlåtes för Xkr, men sedan betala mindre.Ekonomifokus.se skrev:
Om ni har skrivit in en normal besiktningsklausul i kontraktet ([länk])
så har du tre alternativ:
1. Pruta - Försök att förhandla ner köpeskillingen till en nivå du känner dig nöjd med.
2. Dra dig ur - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du dra dig ur affären
3. Fullfölj köpet - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du välja att fullfölja köpet till det från början avtalade priset.
Eftersom du alltid kan välja att fullfölja köpet har du inget att förlora på att försöka pruta. Förhoppningsvis är säljaren benägen att sänka priset.
Har ni kontrollerat om säljarens försäkring är behjälplig och åtgärdar fuktskadan?
Mvh Joakim på Ekonomifokus
Klart man kan försöka pruta men säljaren behöver ju såklart inte nappa. Då blir det ju ett litet chicken race om vem som lider mest av att affären inte blir av; Köparen som får fortsätta leta ett annat hus, eller säljaren som måste hitta en annan köpare.
Rent juridiskt är en muntlig överenskommelse om att sänka köpeskillingen bindande mellan parterna.T TypRätt skrev:Här skulle jag hävda att du har fel. Den vanligaste formen av besiktningsklausul ger inte något utrymmet för att pruta. Du kan säga at du vill hoppa av affären för att felen är av sådan art att priset är felaktigt och att du är villig att förhandla om ett nytt kontrakt med ett för dig mer korrekt pris. Men det går inte att stå fast vid sitt köp, då avtalet redan satt att fastigheten överlåtes för Xkr, men sedan betala mindre.
Men i praktiken skriver man ett enkelt tilläggsavtal om en ny köpeskilling förhandlas fram.
Man behöver alltså inte skriva ett helt nytt köpekontrakt.
https://www.maklarsamfundet.se/nyhe...attning-av-kopeskillingen-bindande-eller-inte
Mvh Joakim på Ekonomifokus
Redigerat:
Vi har kommit överens att ta in en sakkunnig för att få en bedömning om fuktskadans omfattning och vad det kan komma och kosta och åtgärda det. Därefter ha en dialog om att sänka priset utifrån ev. KostnaderEkonomifokus.se skrev:
Om ni har skrivit in en normal besiktningsklausul i kontraktet ([länk])
så har du tre alternativ:
1. Pruta - Försök att förhandla ner köpeskillingen till en nivå du känner dig nöjd med.
2. Dra dig ur - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du dra dig ur affären
3. Fullfölj köpet - Om du och säljaren inte kommer överens om ett nytt pris kan du välja att fullfölja köpet till det från början avtalade priset.
Eftersom du alltid kan välja att fullfölja köpet har du inget att förlora på att försöka pruta. Förhoppningsvis är säljaren benägen att sänka priset.
Har ni kontrollerat om säljarens försäkring är behjälplig och åtgärdar fuktskadan?
Mvh Joakim på Ekonomifokus
För mig som köpare känns det bra att kunna ha en dialog med säljaren och tillsammans komma på en lösning som känns bra för båda. Tack för alla tips och råd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kvalitetssäkrar jag grunden efter fuktproblem
Färg, Måla & Tapetsera -
Silverfisk efter fuktskada
Miljö & Hälsa -
Problem med fukt i kallgarage efter byte till nya portar!
Ventilation -
Gammal fuktskada efter läckage i gavelpanel spridning.
Tak & Vind -
Fukt i källaren och val av material efter dränering
Färg, Måla & Tapetsera