Hej hopp!
Har sökt men har inte lyckats hitta något.
Jag har planerar FTX här hemma och inser att nu i senaste tillbyggnad av kupa på ovanvåningen så är det något utmanande att få till tilluftsdon i vardagsrummet. Alla andra rum nås med enkelhet genom kattvind + vind, extremt enkelt men just vardagsrummet är något problematiskt.
Skulle man kunna dra tilluft genom krypgrund och sen upp i golvet? Med det isolera rören, men krypgrunden håller sig ca 9-18 grader under året (när det var -27 så var krypgrunden på 6 grader).
Eller är det en jättedålig lösning av något skäl? I detta fall är det en väldigt tacksam krypgrund då jag kan antingen stå rakt eller på knän i den.
Jag har planerar FTX här hemma och inser att nu i senaste tillbyggnad av kupa på ovanvåningen så är det något utmanande att få till tilluftsdon i vardagsrummet. Alla andra rum nås med enkelhet genom kattvind + vind, extremt enkelt men just vardagsrummet är något problematiskt.
Skulle man kunna dra tilluft genom krypgrund och sen upp i golvet? Med det isolera rören, men krypgrunden håller sig ca 9-18 grader under året (när det var -27 så var krypgrunden på 6 grader).
Eller är det en jättedålig lösning av något skäl? I detta fall är det en väldigt tacksam krypgrund då jag kan antingen stå rakt eller på knän i den.
Nej, får man det bara tätt och snyggt och ordentligt isolerat är det väl ingen jättenackdel. Man får väga det mot hur mycket det skulle ställa till det med någon annan lösning.
Tilluften från FTX är väl lite svalare än rumstemperaturen så om tilluften kommer vid golvet så kommer man kanske att tycka att golvet känns kallare och därmed vilja öka rumstemperaturen för att kompensera, dvs. ökad uppvärmningskostnad.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Jag har gjort såhär;
Då jag har fönster efter hela 2 av 4 väggar, och ingen möjlighet att dra rör i taket eller de andra väggarna... Har inte kopplat in aggregatet än, så jag kan inte säga något om hur det funkar... Kan återkomma när det är igång...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag har fönster efter hela 2 av 4 väggar, och ingen möjlighet att dra rör i taket eller de andra väggarna... Har inte kopplat in aggregatet än, så jag kan inte säga något om hur det funkar... Kan återkomma när det är igång...
Bra poäng, men den kostnaden mot att dra rör genom rum och sedan bygga in känns sämre. Tänker att även en kanalvärmare kan bidra till att få till luften varmare?BirgitS skrev:
Tack för svar! Satt och funderade på om det inte var möjligt för det är just där som där ventilerna kommer att hamna.zarkov skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Nu har jag kopplat in vardagsrummet med, och det verkar funka prima... Det jag var orolig för var ljudnivån, men med FTX-aggregatet på 100% låter det mindre ur donen än vad LLVP som är i samma rum låter på näst lägsta fläktläget....Dan_Johansson skrev:
Såhär ser "rördragningen" ut, om nån undrar;

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Kom på en sak till, såg att någon föreslog golvdon ovan, det tittade jag med på..
De var svindyra redan när jag började projektera det här för 3-4 år sen... Tror de kostade 4000 spänn styck ungefär, och jag övervägde att göra egna, innan jag gav upp den tanken helt och körde på lösningen ovan..
De var svindyra redan när jag började projektera det här för 3-4 år sen... Tror de kostade 4000 spänn styck ungefär, och jag övervägde att göra egna, innan jag gav upp den tanken helt och körde på lösningen ovan..
Vart hittade du för golvdon då? Jag har väl hittat några men som varit någon tusenlapp på sin höjd.Dan_Johansson skrev:
BirgitS skrev:
Undertempererad luft i större lokaler placeras lågt med låg impulsdon.S Snubben123 skrev:Hej hopp!
Ett större tilluftsdon är inte fel för att minska hastigheten över donet och kastlängden.
I ditt fall lär det funka. Det kan vara listigt att ha frånluft i samma run för att bli av med värmekudden då det blir sämre omblandning av luften.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Jag tittade på de här;S Snubben123 skrev:
https://inventiair.se/produkter/home/
Och sökte i min e-post för att hitta prisuppgiften...
Det var 2018 ... Och priset då var 1200 kr/st plus moms.... 😂
När man ska man lära sig att sluta gubbgoogla?
Klicka här för att svara