J JSten skrev:
Här är vad som står i manualen:
[bild]
Då du inte har eftervärmare eller förvärmare så är det punkt nummer ett som gäller, "gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten" vilket inte verkar vara det som sker i ditt fall.
J JSten skrev:
Här är vad som står i manualen:
[bild]
Då du inte har eftervärmare eller förvärmare så är det punkt nummer ett som gäller, "gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten" vilket inte verkar vara det som sker i ditt fall.
Det känns ju smått otroligt. Jag var tveksam när installatör #1 var här och enligt uppgift ställde om från 13C till 21C. Jag tänkte att kan det verkligen hjälpa då jag enligt uppgift från leverantören inte har en förvärmare …efter det har installatör #2 varit här och mätt samt tydligt deklarerat att frånluftsflödet 100% säkert är konstant….och att ljudet vi hör är inbillning eller möjligen från vår luftvärmepump….lite lätt irriterad nu…
 
Som löken på laxen kan jag nu dokumentera att den avsedda reduceringen på tilluft rpm har inträffat se bild samt att frånluften åter ökat.,..nu är förhållandet 1680 och 3000 och innan var det (t ex 1740 och 3000) samt varianter emellan…. Skärm med inställningar för olika sensorer och systemstatus på en mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Det känns ju smått otroligt. Jag var tveksam när installatör #1 var här och enligt uppgift ställde om från 13C till 21C. Jag tänkte att kan det verkligen hjälpa då jag enligt uppgift från leverantören inte har en förvärmare …efter det har installatör #2 varit här och mätt samt tydligt deklarerat att frånluftsflödet 100% säkert är konstant….och att ljudet vi hör är inbillning eller möjligen från vår luftvärmepump….lite lätt irriterad nu…
Ja, de verkar inte ha full koll på vad de gör, åtminstone inte hur aggregatet fungerar... Lider verkligen med dig.
S sepani skrev:
Som löken på laxen kan jag nu dokumentera att den avsedda reduceringen på tilluft rpm har inträffat se bild samt att frånluften åter ökat.,..nu är förhållandet 1680 och 3000 och innan var det (t ex 1740 och 3000) samt varianter emellan….[bild]
Okej, så styrlogiken verkar vara att först maxa varvtalet på frånluften för att sedan sänka tilluften om det inte räcker.... Kollade manualen, och max varvtal på fläktarna är 2860 RPM, vilket gör det smått otroligt att de når 3000 RPM... Å andra sidan tillverkar ju inte Recovent aggregaten själva, utan köper från VENTS (enligt vad någon kom fram till tidigare i tråden), så de har förmodligen gjort fel när de skrev manualen...
 
J JSten skrev:
Ja, de verkar inte ha full koll på vad de gör, åtminstone inte hur aggregatet fungerar... Lider verkligen med dig.

Okej, så styrlogiken verkar vara att först maxa varvtalet på frånluften för att sedan sänka tilluften om det inte räcker.... Kollade manualen, och max varvtal på fläktarna är 2860 RPM, vilket gör det smått otroligt att de når 3000 RPM... Å andra sidan tillverkar ju inte Recovent aggregaten själva, utan köper från VENTS (enligt vad någon kom fram till tidigare i tråden), så de har förmodligen gjort fel när de skrev manualen...
Jag har nu formellt reklamerat installationen och krävt att de byter aggregatet. De hävdar att det är ett kanonaggregat som jag haft turen att komma över... Återkommer med uppdatering efter deras återkoppling.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vid några minus grader har frånluften gått på 3000 rpm i mer än ett dygn. Tilluften varierar mellan 1440 o 1740. Anläggningen ”dånar” även utomhus och grannarna klagar….sen tar den antagligen väldigt mycket energi.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Borde innebära att undertrycket inne huset är väl så högt.

Detta känner ni om FTX tillfälligt stängs av.

Nu är väl fuktigheten låg utomhus, så det händer väl inget. Alltså fukt sugs inte in själva huskonstruktionen.
Och i dagens hus med fuktspärrar
o s v så är väl risken än mindre.
 
S sepani skrev:
Vid några minus grader har frånluften gått på 3000 rpm i mer än ett dygn. Tilluften varierar mellan 1440 o 1740. Anläggningen ”dånar” även utomhus och grannarna klagar….sen tar den antagligen väldigt mycket energi.
Aggregatet är uppenbarligen gjort för att köras med värmare. Dock att det till nöds går att köra utan...
Jag är inte övertygad om att det är vare sig lämpligt eller ekonomiskt att köra helt utan värmare. Aggregatet kommer förvisso att dra mer el, men frågan är hur mkt?
Att bara värma luften lite, så att agget fungerar optimalt och att tilluften uppnår en dräglig brytpunkt där den inte känns obehagligt kall kan vara väl värt några extra kWh. Man får ju betänka att en utrustning, (vilken som helst), oftast inte mår riktigt bra av att köras utanför sina specificerade parametrar, och därmed riskerar man dryga underhålls-/reparationskostnader och/eller kort livslängd. Dessutom, i detta fallet, med en nästan konstant skenande frånluftsfläkt så dras mkt go varmluft ut ur huset och måste ersättas av kalluft. I ett inte allt för nytt hus, som inte är byggt tätt som en gummistövel, så kan det betyda bokstavligt kalldrag lite här och där. Den totala verkningsgraden av ventilationen blir låg.

Detta agg, om jag kommer ihåg rätt från tillverkarens specifikation, har en verkningsgrad som kan variera mellan 73-91%, så det kan vara både bättre och sämre än ett rotoragg, såsom det offererade. Rotoragg förefaller ligga mellan 80-86%. För rotoragg gäller att verkningsgraden är max vid ca 25% av nominellt flöde och minst vid max flöde. Jag utgår från att samma förhållanden även gäller plattvärmeväxlare som TS har. Dock har TS agg väsentligt större spann. Orsaken och hur olika parametrar påverkar har jag inte sett ngn förklaring till dock.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Aggregatet är uppenbarligen gjort för att köras med värmare. Dock att det till nöds går att köra utan...
Jag är inte övertygad om att det är vare sig lämpligt eller ekonomiskt att köra helt utan värmare. Aggregatet kommer förvisso att dra mer el, men frågan är hur mkt?
Att bara värma luften lite, så att agget fungerar optimalt och att tilluften uppnår en dräglig brytpunkt där den inte känns obehagligt kall kan vara väl värt några extra kWh. Man får ju betänka att en utrustning, (vilken som helst), oftast inte mår riktigt bra av att köras utanför sina specificerade parametrar, och därmed riskerar man dryga underhålls-/reparationskostnader och/eller kort livslängd. Dessutom, i detta fallet, med en nästan konstant skenande frånluftsfläkt så dras mkt go varmluft ut ur huset och måste ersättas av kalluft. I ett inte allt för nytt hus, som inte är byggt tätt som en gummistövel, så kan det betyda bokstavligt kalldrag lite här och där. Den totala verkningsgraden av ventilationen blir låg.

Detta agg, om jag kommer ihåg rätt från tillverkarens specifikation, har en verkningsgrad som kan variera mellan 73-91%, så det kan vara både bättre och sämre än ett rotoragg, såsom det offererade. Rotoragg förefaller ligga mellan 80-86%. För rotoragg gäller att verkningsgraden är max vid ca 25% av nominellt flöde och minst vid max flöde. Jag utgår från att samma förhållanden även gäller plattvärmeväxlare som TS har. Dock har TS agg väsentligt större spann. Orsaken och hur olika parametrar påverkar har jag inte sett ngn förklaring till dock.
Det stora problemet (förutom att anläggningen inte fungerar enligt manual) är som du säger att frånluften skenar och det redan vid +3C...att aggregatet eventuellt kan ha en bättre verkningsgrad vid "varmare" utetemperaturer är ju inte så intressant, då det är vid de lite lägre (läs +3C o nedåt) som jag vill ha den relativt bättre verkningsgraden. anläggningen känns helt oförutsägbar. Nu t ex har vi ca 0C utomhus och det drar svinkallt i vårt Tv rum....
 
Skärmavbild av temperaturkontrollsystem i app. Visar aktuella temperaturer, sensorval, värmeinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur agerar aggregatet om du slår på värmaren?

Det ät jag mest nyfiken på…
 
Appendix Appendix skrev:
Hur agerar aggregatet om du slår på värmaren?

Det ät jag mest nyfiken på…
Jag har ingen…de är appen som även har det alternativet men inte aggregatet
 
S sepani skrev:
[bild]
En nyfiken fråga - vilken temperatur på tilluften förväntade ni er när ni valde ftx?
 
S sunqan skrev:
En nyfiken fråga - vilken temperatur på tilluften förväntade ni er när ni valde ftx?
jag hade ingen förutbestämd uppfattning, därav min öppna undran om det kanske är så att med FTX blir det svinkallt på vintern….
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Man bör inte kanske ligga över 20° max 21°. Det beror på att om man vill ju ha den friska luften att "sjunka" ner. Kör man övertempererad kommer den att ligga kvar kring taket. Därför så sätter tex amerikanarna som ofta kör med övertempererad luftdonen nere vid golvet. Men då är också det man värmer huset med.
 
S sepani skrev:
Det stora problemet (förutom att anläggningen inte fungerar enligt manual) är som du säger att frånluften skenar och det redan vid +3C...att aggregatet eventuellt kan ha en bättre verkningsgrad vid "varmare" utetemperaturer är ju inte så intressant, då det är vid de lite lägre (läs +3C o nedåt) som jag vill ha den relativt bättre verkningsgraden. anläggningen känns helt oförutsägbar. Nu t ex har vi ca 0C utomhus och det drar svinkallt i vårt Tv rum....
Det jag tänkte på var att om agget förses med värmare så kommer det såklart att dra mer el, men om det förhindrar att frånluftsfläkten skenar och därmed kostar extra uppvärmning av husets uppvärmningssystem, så kanske skillnaden på sista raden inte blir så stor.

Vad gäller verkningsgraden så är det nog generellt så att ju mindre, (mkt mindre än rekommenderat), luftflöde desto högre verkningsgrad. Det stora spannet på TS aggregat beror sannolikt på huruvida agget behöver avfrosta eller inte, (eller hur ofta och länge), men jag misstänker också att möjligheten att påverka hur mkt fukt som förs över till tilluften från frånluften kan påverka verkningsgraden. Mindre överförd fukt bör innebära mer avfrostning eftersom det inte finns ngn kondensvattenledning hos TS. (Om jag kommer ihåg rätt?)

Har inte sett ngn info om dessa saker på tillverkarens hemsida, men har å andra sidan bara snabbgooglat. Det borde finnas info om dessa saker, liksom även skillnaden mellan att ha en förvärmare och/eller en eftervärmare. Det är sådant som man kan förvänta sig att leverantören/installatören ska kunna, och meddela innan man köper något.

Det här med verkningsgraden, och dess variation med olika förutsättningar, är något som TS bör få av firman. Särskilt som firman påstår att detta agg är minst lika bra eller rent av bättre. Kräv att de redovisar med fakta på vilka grunder de anser att detta agg är bättre. Annars går det inte att jämföra med andra agg.

TS bör ha ett gott läge då firman naturligtvis inte vill byta agg, men förmodligen måste om TS kräver det då de levererat och installerat "fel" agg.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.