62 689 läst · 455 svar
63k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkningsgraden är fortfarande kring 75%, men vi kan däremot se att du har lägre temperatur på frånluften vid aggregatet, vilket tyder på att kanalerna läcker värme.
Kan du se fläktarnas varvtal i appen? Hade varit intressant att se om aggregatet drar ner på tilluften och det då leder till att frånluftsfläkten får svårare att dra ut luft ur huset, och därför hamnar på högre varvtal (tänk tilltäppt dammsugare).S sepani skrev:[bild] Nu har frånluftdonen haft förhöjd ”ljudnivå ” i flera timmar…och det ska enligt installatören ”inte kunna hända” då luftflöden ska vara konstanta….vi inbillar oss heter det. Och man kan ju fundera, hade vi bott lite norrut hade den låtit så ”alltid” på den kalla årstiden. Sen undrar man ju om den avfrostar…obs 3 h mellan klippen [video][video]
Jag har kollat tillbaka ett par år och konstaterar att min förbrukning med en person färre i hushållet ligger på samma nivå nu…kan det vara rimligt att mina nya 400 mm lösull ”äts upp” helt av min nya ventilation…
J JSten skrev:Verkningsgraden är fortfarande kring 75%, men vi kan däremot se att du har lägre temperatur på frånluften vid aggregatet, vilket tyder på att kanalerna läcker värme.
Kan du se fläktarnas varvtal i appen? Hade varit intressant att se om aggregatet drar ner på tilluften och det då leder till att frånluftsfläkten får svårare att dra ut luft ur huset, och därför hamnar på högre varvtal (tänk tilltäppt dammsugare).
kan detta vara det…ska kolla igen senare för att se om varierar…J JSten skrev:Verkningsgraden är fortfarande kring 75%, men vi kan däremot se att du har lägre temperatur på frånluften vid aggregatet, vilket tyder på att kanalerna läcker värme.
Kan du se fläktarnas varvtal i appen? Hade varit intressant att se om aggregatet drar ner på tilluften och det då leder till att frånluftsfläkten får svårare att dra ut luft ur huset, och därför hamnar på högre varvtal (tänk tilltäppt dammsugare).
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Där har du det, håll koll på RPM frånluftsfläkt och RPM tilluftsfläkt, de anger hastigheterna på fläktarna (RPM= rounds per minute (varv per minut)). Kolla om du har olika hastigheter beroende på om dina don låter olika mycket. Spontant är det väldigt hög skillnad på de två varvtalen, vilket pekar på att aggregatet håller på med någon form av avfrostning.S sepani skrev:
då ser det ut som om installatören faktiskt (!) har haft fel och vi har inte (!) inbillat oss…ner från 3000 rom till 2240 på frånluften. Och han hävdar bestämt att flödet är konstant…jag menar på att det sannolikt även varit betydligt högre än de 3000.J JSten skrev:Där har du det, håll koll på RPM frånluftsfläkt och RPM tilluftsfläkt, de anger hastigheterna på fläktarna (RPM= rounds per minute (varv per minut)). Kolla om du har olika hastigheter beroende på om dina don låter olika mycket. Spontant är det väldigt hög skillnad på de två varvtalen, vilket pekar på att aggregatet håller på med någon form av avfrostning.
Logga in
Skapa konto
Intressant, och om jag inte minns fel så går det tvärt mot vad manualen sa (har inte den framför mig just nu). Vill minnas att den sa att flödet på tilluften sänks när det ska avfrostas. Här ökad istället flödet på frånluften, förmodligen lika effektivt på att avfrosta, men som du har märkt så blir det mer oljud vid tilluftsdonen.S sepani skrev:
Hur som helst tycker jag fortfarande att du inte har fått ett likvärdigt aggregatet mot vad du har fått offert för, samt betalt för. Som nämnts tidigare, varje gång aggregatet behöver avfrosta så drar aggregatet in kalluft på annat håll i huset, vilket leder till sämre verkningsgrad för hela systemet (om man ser hela huset som ett system). Så över tid kommer aggregatet inte spara dig lika mycket energi som du hade gjort med ett aggregat med roterande växlare.
Kan också tillägga att för ett hus i Skåne, där det sällan är under 5 minus, utan runt nollan så gör det en väldig skillnad om ens aggregat behöver börja avfrosta runt nollan, jämfört med 7-8 minus (vilket min roterande Heru gör). Så över året skulle jag vilja påstå att det kommer kosta betydligt mer i värmeförluster som hade kunnat åtverminans med en bättre växlare.
Det är onekligen vädigt intressant om (?) aggregatet fungerar tvärt emot vad manualen säger...någon kommentar menade på att det kanske var felkopplat fast det bör ju inte vara möjligt...Hur som helst har jag nu ett bra case mot leverantören som såklart hävdar att det är ett mycket bättre aggregat och som jag dessutom haft förmånen att få utan att betala tillägg mot offerten...Jag trodde att om aggregatet vid avfrostning ökar varven på frånluften så drar det väl ut desto mer av den varma frånluften? Men du menar att det vid avfrostning drar mer kalluft? eller menar du att tilluften går åt till avfrostning (och då inte räcker till annat)?J JSten skrev:Intressant, och om jag inte minns fel så går det tvärt mot vad manualen sa (har inte den framför mig just nu). Vill minnas att den sa att flödet på tilluften sänks när det ska avfrostas. Här ökad istället flödet på frånluften, förmodligen lika effektivt på att avfrosta, men som du har märkt så blir det mer oljud vid tilluftsdonen.
Hur som helst tycker jag fortfarande att du inte har fått ett likvärdigt aggregatet mot vad du har fått offert för, samt betalt för. Som nämnts tidigare, varje gång aggregatet behöver avfrosta så drar aggregatet in kalluft på annat håll i huset, vilket leder till sämre verkningsgrad för hela systemet (om man ser hela huset som ett system). Så över tid kommer aggregatet inte spara dig lika mycket energi som du hade gjort med ett aggregat med roterande växlare.
Nä, jag får inte riktigt ihop hur det skulle kunna vara felkopplat. Om man hade bytt plats på flödena (utluft mot frånluft samt avluft mot tilluft) så hade det betytt att frånluften skulle ha minskat i varvtal jämfört med tilluften när avfrostning ska ske (åtminsone om man ska gå på vad det står i manualen).S sepani skrev:
Definitivt! Möjligt att det är någon inställning de kan göra på aggregatet, men oavsett så har du fått ett sämre aggregat som behöver köra avrostning vid varmare temperaturer jämfört med ett aggregat som har roterande växlare.S sepani skrev:
Det stämmer, jag var kanske otydligt. När aggregatet behöver avfrosta så kan det göra två saker, minska flödet på tilluften, eller öka flödet på frånluften. Båda åtgärderna får samma effekt, förhållandet mellan mängden varm luft från frånluften ökar i jämförelse till mängden kall luft som kommer in till tilluften.S sepani skrev:
Här är vad som står i manualen:
Då du inte har eftervärmare eller förvärmare så är det punkt nummer ett som gäller, "gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten" vilket inte verkar vara det som sker i ditt fall.
Logga in
Skapa konto
Då du inte har eftervärmare eller förvärmare så är det punkt nummer ett som gäller, "gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten" vilket inte verkar vara det som sker i ditt fall.