53 546 läst · 142 svar
54k läst
142 svar
Frustration över intrång på tomten – vad kan jag göra
Vresrosor (Rosa rugosa). Ganska otäck sak. Väldigt invasiv men än så länge laglig.K Kapsyl skrev:Jag vet inte vad det var för rosor men jag har sett en häck nästan en meter hög och närmare två meter bred som var riktigt tät som var full med pyttesmå rosor. Vet inte hur stor tomt du har men har du plats så lovar jag att ingen tar sig över häcken utan hjälpmedel. Och snygg var den. Någon roskunnig som känner igen sorten?
Det allmänna rättsmedvetandet säger oss precis det som Du uttalar, vilket även jag tycker, men lagstiftning följer - tyvärr -inte alltid det som det allmänna rättsmedvetandet anser vara det rimliga.D Dilato skrev:
Koppla en rörelsesensor till en radio eller spelare som spelar dansbandsmusik.
Lagstiftningen är ibland så korkad så till och med högerregeln gäller i T- korsningar på 70 vägar om det nu inte finns nåt märke om väjningsplikt.A atomjocke skrev:
Nu fick jag det sagt.😊
Villaägarnas jurister:A atomjocke skrev:
I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.
Däremot om en objuden säljare halkar på trappan kan man bli skadeståndskyldig.
Som fastighetsägare har du ett visst ansvar för att besökare inte ska riskera att skada sig. Även objudna gäster kan ha rätt till skadestånd om de skadar sig. För att du ska bli skadeståndsansvarig måste det ha varit oaktsamt av dig att du inte gjort något åt halkan, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.
Bedömningen om du har betett dig oaktsamt görs utifrån kriterierna: risken för skada, den sannolika skadans storlek, möjligheterna att förekomma skadan och möjligheter att inse risken för skada.
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/forsakring/artiklar/halka-i-din-tradgard-vad-galler/
Husägare
· Västerviks kommun
· 429 inlägg
Jag hade absolut bitit i det sura äpplet o byggt ett nytt plank! Sen kan du ju ta andra åtgärder, sensorstyrda lampor, hund....Henke1993 skrev:
De enda fallen där man riskerar att straffas ifall en inbrottstjuv skadar sig är i fall det handlar om rena fällor. Så gräver man t.ex. en djup grop på tomten där de brukar klättra över och sätter lite spetsade pålar i botten och maskerar gropen så blir det nog något straff. Eller en hagelbössa kopplad till en snubbeltråd. Lite extrema fall, man kan nog tänka sig betydligt lindrigare varianter med. I de fallen så klarar man sig inte även om tjuven kommer bärande på TVn han nyss stulit.D Dilato skrev:I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.
Okay, Jättebra i så fall, dock att jag har för mig att aktuell lagregel varit annorlunda tidigare, dvs. då jag läste om detta i en villatidning för åtskilliga år sedan.D Dilato skrev:Villaägarnas jurister:
I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.
Däremot om en objuden säljare halkar på trappan kan man bli skadeståndskyldig.
Som fastighetsägare har du ett visst ansvar för att besökare inte ska riskera att skada sig. Även objudna gäster kan ha rätt till skadestånd om de skadar sig. För att du ska bli skadeståndsansvarig måste det ha varit oaktsamt av dig att du inte gjort något åt halkan, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.
Bedömningen om du har betett dig oaktsamt görs utifrån kriterierna: risken för skada, den sannolika skadans storlek, möjligheterna att förekomma skadan och möjligheter att inse risken för skada.
[länk]
Bästa Alfredo Besserwisser!Alfredo skrev:
Här är information från Naturvårdsverkets lista över invasiva växter:
https://www.naturvardsverket.se/amn... arterna,förbjudna och vad du kan göra åt dem.
Den är alltså klassad som invasiv med en stark rekommendation att bekämpa den.. Men att den inte är "tillåten" är alltså inte korrekt.