Snyggt!!

S
fia_mstd fia_mstd skrev:
Snyggt!!
Tack! :D det börjar bli hemtrevligare:)

S
Frostat glasfönster med beige ram och vita kakelväggar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag som trodde fönstret var vitt?:thinking:

• Haha
Appendix
  • Laddar…
26350269-origpic-51f477.jpg
Det finns en massa variationer på vitt, så utan att först få ett färgprov kan det bli såhär.

S
Jo det vet jag, har precis fått upp foder och lister runt fönstret och fönstret har sett vitt och fint ut fram tills idag när jag målade fodret :)

Slipade du innan och la på någon grundfärg?

S
A Andy78 skrev:
Slipade du innan och la på någon grundfärg?
Fodret och listerna var trärena så dem är grundade två gånger och en gång med vanlig färg, blir ett till lager imorgon :)

S
Sådär då är det dags för en uppföjlingsbild på badrummet. Sist jag la upp en bild på badrummet saknades taklister, fönsterfoder och lister runt fönstret. En kompis som är snickare var rastlös så han fixade det som var kvar:) Nu är det enda som är kvar i badrummet är en duschvägg och duschstång. (y)
Renoverat badrum med vit badkar, toalett, grå handfat, tvättmaskin och gröna växter på fönsterbrädan.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
S
Nu när huset börjar bli färdigt är det dags för lite byggdamm igen:crysmile: jag har från början varit inne på att lägga klinker i hallen men det har inte blivit av än. Det är inte supersmidigt med trägolv precis där man går in och matta tycker jag är fult. Tanken är att det ska gå ut lite förbi mattan som ligger där idag, funderar på marmor. Är det dumt?:thinking:
En hall med trägolv som övergår i en svart dörrmatta vid entrén, omgiven av vita väggar och en radiator.
Skapa konto

BirgitS
Eftersom marmor är så ljus syns smuts väldigt bra.

Även för tvätt av golv är grönsåpa eller stensåpa att rekommendera. Självklart ska man även här hålla sig från starka, sura eller basiska rengöringsmedel. Golvytor på utsatta platser som till exempel entréer kan vara en god idé att impregnera för att skydda mot tösalt, som kan tränga in och förstöra stenen. När man lägger på impregnering ska man tänka på att inte överdosera då det uppstår en kladdig, flammig yta.
...
Stensortens känslighet för fläckning varierar också. Granit är ett mycket tåligt material och behåller sin glans även om den utsätts för hårda slitagepåfrestningar. Marmor och kalksten är känsligare och där bör man tänka på att en polerad yta slår ifrån sig en del fläckar bättre än andra ytbehandlingar men mattas å andra sidan av vissa ämnen.
http://www.rk-natursten.se/skotselrad

http://www.marmorgranit.se/bra-att-veta/skotsel/

Det går att fuska genom att använda ett vinylgolv med marmortryck.
Tex Pergo Tiles.

S
Att smutsen syns tydligare gör mig inget, är bara städa lite extra var mer fundersam på om det lättare blir repor från grus och sånt än annan klinker. Vinylgolv vill jag inte ha :)

BirgitS
Kolmårdsmarmor var väldigt populärt i entréer i flerfamiljshus under vissa tidsperioder under 1900-talet och ändå tidigare, och det har tålt slitaget bra men så är det en av de hårdaste marmorsorterna. De flesta menar ju numera Carrrara-marmor när de säger marmor men jag vet inte hur mycket mjukare den marmorn är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolmårdsmarmor

Någon form av sten eller klinker med värme funkar ju. Har man inte värme blir det ju en matta på ändå, eftersom det blir kallt och blött på golvet annars.

S
Efter att ha pratat lite med min snickarkompis förbjöd han mig tillfälligt att fixa sten i hallen. Han tyckte att jag kunde njuta av att leva utan byggdamm ett tag och han har väl tyvärr rätt.

För nu kom ju våren snabbare än planerat så den sista veckan har det lagts stor energi på trädgården som fick ett dräneringsdike när jag flyttad in och en jättehög med jord från att hundgården grävdes ur som sen bara har väntat på att få lite kärlek.

Så diket är nästan färdigt, all skräp från tomten är upprensad, några vändor till tippen avklarade, tre rabatter jordfrästa och rensade. Man hinner mycket på en ledig vecka om man är på det humöret. Bilder hinner man tydligen inte med, insåg jag nu.

Nu är det dags att börja planera för fasadbyte och vilken färg huset ska få. Är inne på liggande panel, hade velat ha huset vitt men när skogen är närmsta granne kanske det är dumt? Kanske är ljusgrå bättre? Eller alggrön så syns inte smutsen så tydligt?:crysmile:

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.