P Pysslarn skrev:
Har idag jobbat för att sätta justersågen i drift — en Minimax SC2 W som den minnesgode kanske minns. Eftersom det på något vis har dragit ut på tiden vad gäller att få klart verkstaden har den stått isärplockad sedan jag hämtade hem den men nu börjar det bli dags.

Tyvärr for den lite illa under den varma sommare vi hade förra året, vi mätte upp närmare 80% relativ luftfuktighet i källaren och det forna garaget och dessutom hade någon jävla idiot ställt skruvaskar mm på bordet. (Förmodligen samma idiot som lät verkstadens element stå ute i carporten ett drygt år.) Askarna band fukt och det blev en del rost på gjutjärnsbordet.
Men nu har rosten gnuggats bort med hjälp av WD-40 och slipduk i nylon och bordet skiner ikapp med mig.
Här kommer några bilder så ni förstår att det finns en såg på riktigt.

[bild]

Har tyvärr ingen före-bild men nu är rosten i varje fall borta från bordet; lite trött i axlar och handleder nu. Vad den kvadratiska urfräsningen (vitt) i bordet har för funktion vet jag inte. Har inte tittat överdrivet mycket i någon manual men kanske är det meningen att man ska lägga gem och gummiband där? Eller pastiller om man är typen som gillar halstabletter...

[bild]

Vet att det är en dålig bild (sorry för det) men jag tycker att det är en fin såg och såhär ser den ut som den står nu.

[bild]

Ett litet problem är att Jenny inte går med på att vi bor i verkstaden och resten av huset blir verkstad istället. Det innebär att för tillfället är verkstaden lite "trång" för sågen. Bordsbreddningen är 565 mm och rälsen för anhållet bygger totalt ut med 720 mm. Lägger man till det som sticker ut till vänster om justerbordet blir jag nog tvungen att hoppa höjdhopp över utriggaren om jag ska ta mig från ena änden av verkstaden till den andra, och då har jag problem.
För senast jag hoppade höjdhopp var i nionde klass och den enda tekniken som funkade — om än dåligt — var att saxa. Hoppade aldrig över 110 cm. Idrottsmässigt är jag helt imbecill. Men då var jag ändå ung, lätt, spänstig och vig. Idag känns det som att jag har problem med att saxa över en kabel som ligger på golvet.

Lösningen på det problemet kan vara att inte använda bordsbreddningen och köra med en kortare räls till anhållet. Dock blir allt annorlunda när jag anslutit carporten till verkstaden och ytorna i stort sett fördubblas så jag är obenägen att sätta bågfilen i rälsen. Och då behöver jag ju skaffa en ny bit lämplig profil som kan bli räls istället för originalet. Kan nog vara görbart tänker jag, även om jag behöver lite hjälp i så fall.
Konstruktionen är rätt simpel och skalan sitter bara nitad på ovansidan. Nothing fancy.

[bild]

Ett aber som jag inte bestämt mig för hur jag ska hantera är detta:

[bild]

Vet inte hur bra det syns men justerbordet har en del fula skrapmärken och ristningar. Jag vet att det bara är kosmetiskt men det stör mig som fan ärligt talat. Aluminiumet är anodiserat så en "lätt slipning" gör väl ingen större skillnad tänker jag.
Skulle gärna dämpa skadorna något åtminstone men vet inte hur; eller ska jag försöka ta det som en man och ta en öl istället? Sådant här skit skulle kunnat få mig att köpa ett nytt justerbord och byta om pengarna funnits.
Tacksam för tips på vad jag kan göra åt det eller bra argument som får mig att acceptera och gå vidare med livet.

Herrejösses vad jag jag har svamlat inser jag nu. Förlåt. Nu slutar jag.
Ha det gott!
//Ronnie

Grattis till en fin såg. Den kommer du att ha glädje av framöver.

Vaddå inte ha verkstad i huset??? Jag förstår inte.
Med tanke på Jennys bakgrund borde hon ju ha full förståelse för att en temporär eller semipermanent omdisponering av lokalerna torde ha en betydande inverkan på kreativiteten. Eller har du inte sålt in ide’n tillräckligt underbyggt? Gör om och gör rätt :D
Stoort lycka till ;)
/Thomas

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vet inte hur bra det syns men justerbordet har en del fula skrapmärken och ristningar.
Det ser ju faktiskt för jävligt ut, skicka ner sågen till mig och gå sedan vidare i livet med lättat sinne.

/jac som fortfarande inte är det minsta förtröden.

• Gilla
  • Haha
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det ser ju faktiskt för jävligt ut, skicka ner sågen till mig och gå sedan vidare i livet med lättat sinne.

/jac som fortfarande inte är det minsta förtröden.
Vaddå?!!! Ska jag inte ens få trösta mig med en öl ens?!!!
Bara dryga transportkostnader för en skittung såg ner till Södra Sandby och sen gå vidare "med lättat sinne"!
Utan ens en öl som plåster på såren.

//Ronnie som är det minsta förtröden — vad det nu är! :D

• Gilla
jac
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det är en jättefin såg, kommer att bli gott sällskap till hyveln!

Rälsen till anhållet ser väl ut att bara vara en vanligt bit fyrkantsrör? Mått? Kanske har i gömmorna.

Alun får du absolut inte slipa på. Ytbehandling försvinner och sen bli trä som glider över ytan grått. Är det några kratrar som sticker upp så ta dem väldigt försiktigt bara. Klart man inte vill ha repor i bordet. Men repor blir det o sen går man vidare.
Tack, tokglad för sågen! :)

Rälsen är en fyrkantsprofil i stål, ca 50 x 50 mm med rundade hörn, radie runt fem mm. Har inte kollat än om fästet till anhållet kräver avrundningarna eller om det skulle gå med en aluextrudering helt enkelt. Sågen har fått ligga i malpåse under tiden jag jobbat med verkstaden.

Nä, att slipa alubordet kommer jag inte att göra, tror som sagt var inte att ens en mycket lätt slipning löser mitt problem och tar man mer är ju anodiseringen körd. Får väl ta några djupa andetag och "bli hemmablind".
Inser ju som tur är att det är ett kosmetiskt och inte praktiskt problem. :)

//Ronnie

R Rönnis skrev:
Vaddå inte ha verkstad i huset??? Jag förstår inte.
Med tanke på Jennys bakgrund borde hon ju ha full förståelse för att en temporär eller semipermanent omdisponering av lokalerna torde ha en betydande inverkan på kreativiteten. Eller har du inte sålt in ide’n tillräckligt underbyggt? Gör om och gör rätt :D
Stoort lycka till ;)
/Thomas
Jomenvisst!!! Såklart har du rätt, just pga av Jennys bakgrund har jag underskattat behovet av att sälja in upplägget till henne över huvud taget. Jag har väl bara pratat om hur rymligt jag skulle få runt maskinerna och inte hur fruktansvärt kreativ jag skulle bli! :D

Tusen tack Thomas! Nu vet jag hur jag ska få med henne på tåget. Är skyldig dig en semla. :D
//Ronnie

• Gilla
Rönnis
  • Laddar…
jac jac skrev:
[länk]
Men herregud, kan inte ni skåningar nöja er med att Hallandsåsen är gränsen till Shangri-la, att södra Sverige är "The Land of Milk and Honey" — måste ni ha ett eget språk också?

Det är inte utan att det gör mig förtrödnast av alla, åtminstone i stunden. :D
//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
U
Riktigt fin såg! Urgröpningen i bordet är till för att man ska få in fingarna under bitar man sågat mot klyvanhållet. Lättare att lyfta dem med samma hand man sågade med då :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
U urker skrev:
Riktigt fin såg! Urgröpningen i bordet är till för att man ska få in fingarna under bitar man sågat mot klyvanhållet. Lättare att lyfta dem med samma hand man sågade med då :)
Aha, nu fattar jag och känner därmed också mig lite klokare. Stort tack för hjälpen med det!

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Aha, nu fattar jag och känner därmed också mig lite klokare. Stort tack för hjälpen med det!

//Ronnie
Smart

Fråga ang arbetsbänk

Snart dags att bygga arbetsbänk till metalloftet i verkstaden. Som jag tidigare skrivit består loftet av lösa plattformar som ligger på reglar som är fästa i husets stomme på olika sätt.

Nu har jag lite funderingar kring arbetsbänkens utformning och bl a vill jag undvika att stomljud fortplantar sig såväl in i huset som utåt. Funderar på att bygga benställningar med sådana här motorkuddar:

Svart motorkudde av gummi med genomgående bult och centrerad utskjutning för vibrationsdämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att bygga bengavlar av det här slaget med en med undertill och kuddarna emellan, så här (rött är kuddar):

Skiss av arbetsbänksben med motorkuddar markerade i rött för vibrationsdämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte att motorkuddarna är så mjuka att bänken blir "sladdrig" utan hoppas att de hjälper till att ta upp vibrationer och stötar/slag åtminstone lite grand. Vad tror ni om det? Finns det någon bättre lösning?

Tacksam för alla förslag!
//Ronnie

Om jag förstått det rätt så är det utrymmet ovanför trappen du syftar på. I så fall rekommenderar jag att du lägger sylomerremsor mellan upplaget (reglarna som är fästa i huset) och dina plattformar. Plattformarna skruvas då inte i bjälklaget och inte ha kontakt med omslutande väggar.
Du kommer få en resonans i golvet / plattformen och denna kan du sänka genom att tillföra golvet mer massa, tex med golvgips.

Motorkudden på bilden är mest troligt för styv för att arbeta inom sitt dynamiska område och frikoppla konstruktionerna från varandra.

Säg till om du behöver sylomerremsor så skickar jag ner till dig.

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
En akustikexpert på forumet — så otroligt gött!!!

Stort tack Björn för din snabba respons, det känns som att ditt råd är rätt väg att gå så så får det bli.
Köper gärna och tacksamt materialet av dig; dock behöver du inte skicka något. Vi kommer ju att ses hos Daniel snart (hoppas fler inser vilket guldtillfälle det här är att lära sig mer om snickeri i olika former och annmäler sig så det blir av) så om det funkar för dig kan du ta med det då istället.

Du kommer snart att få pm.
Än en gång — många tack för att du delar med dig så generöst av din kompetens mm!
//Ronnie

• Gilla
Swe80kj
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
En akustikexpert på forumet — så otroligt gött!!!

Stort tack Björn för din snabba respons, det känns som att ditt råd är rätt väg att gå så så får det bli.
Köper gärna och tacksamt materialet av dig; dock behöver du inte skicka något. Vi kommer ju att ses hos Daniel snart (hoppas fler inser vilket guldtillfälle det här är att lära sig mer om snickeri i olika former och annmäler sig så det blir av) så om det funkar för dig kan du ta med det då istället.

Du kommer snart att få pm.
Än en gång — många tack för att du delar med dig så generöst av din kompetens mm!
//Ronnie
Hej och hå. Vad är det jag missat? Anmäler sig till vad??????
/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.