R Rönnis skrev:
. Vi förväntar oss inte en fullvärdig verkstad utan är helt nöjda med en ”stomme”.
Precis. Vi förväntar oss inte inget av verkstan men vill gärna komma på brakfest. Jag har splitterny bil som nog ska klara åsen:D

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Precis. Vi förväntar oss inte inget av verkstan men vill gärna komma på brakfest. Jag har splitterny bil som nog ska klara åsen:D
Jag har en gammal bil men skall nog klara ta mig in till Varberg. I annat fall tar jag bussen

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Jag har en gammal bil men skall nog klara ta mig in till Varberg. I annat fall tar jag bussen
Tänker att Ola kör runt och plockar upp oss på vägen?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tänker att Ola kör runt och plockar upp oss på vägen?
Lugnt. Kommer vi bara över åsen kan jag agera taxi.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lugnt. Kommer vi bara över åsen kan jag agera taxi.
Vi får be hela baxarsekten hjälpa till..

Vi får be hela baxarsekten hjälpa till..
Taxisekten.:geek:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
baxarsekten
Jag började bli orolig för att jag skulle förlora min plats så jag kände att jag behövde göra något och tog tag i saken. Nu är jag snart redo för nästa bax...
Skylt med texten "ACTIC" med två fästpunkter på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Men hallå... detta är så stort att de borde byta namn...

Skylt med texten "JACTIC" som kan föreslå en ordlek eller namnförslag.
Skapa konto

• Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Nu verkar det ju som du kommit en bra bit på väg initialt på väg mot den ultimata multiverkstaden. När blir vi bjudna på ”taklagsfest”?
Tror det är många vid sidan om mig som gärna ser en snar inbjudan. Vi förväntar oss inte en fullvärdig verkstad utan är helt nöjda med en ”stomme”.
/Thomas
Stort tack för intresset! Hade planer för en "Mätdag" enligt tidigare poster här i Varberg i vår men som det ser ut nu lär det bli i augusti istället. Hoppas att alla som visat intresse hittills har möjlighet att komma när det väl går av stapeln.
Du och jag bor ju nästgårds så vi får göra allvar av den där fikan snart, ser fram emot det. Föreslår att vi tar den här.

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det låter ju fantastiskt bra! Ny bil, full fart i norra nerförsbacken vid Brösarp för att få upp farten och sedan fullt spett uppför åsen; borde funka. Å sedan Varberg och breakfast, eller brakfest — osäker på skillnaden...

//Ronnie

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag började bli orolig för att jag skulle förlora min plats så jag kände att jag behövde göra något och tog tag i saken. Nu är jag snart redo för nästa bax...
[bild]
@jac o hans Photoshopskillz....lyckades efter idogt surfande hitta originalbilden

Skylt med texten "INACTIVE" på en mörkt bakgrund, möjlig Photoshop-manipulering.
Skapa konto

• Gilla
Lime113 och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Stort tack för intresset! Hade planer för en "Mätdag" enligt tidigare poster här i Varberg i vår men som det ser ut nu lär det bli i augusti istället. Hoppas att alla som visat intresse hittills har möjlighet att komma när det väl går av stapeln.
Du och jag bor ju nästgårds så vi får göra allvar av den där fikan snart, ser fram emot det. Föreslår att vi tar den här.

//Ronnie
Mer än gärna Ronnie. Efter så lång tid är det ju nu absolut mer snack än verkstad. I väntan på augusti, skicka mig ett pm när det passar dig bäst. Jag jobbar hemifrån så jag kan komma ifrån oftast när det passar. Här eller där eller kanske på Lilla Träslöv på Kyrkogatan ovanför torget? Dom har schweingoda semlor kan jag lova :love:
/Thomas

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Semlor är ju svårt att motstå — vilken bra idé!
Vi tar det snart tycker jag.
Ha det gott!
//Ronnie

• Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Har idag jobbat för att sätta justersågen i drift — en Minimax SC2 W som den minnesgode kanske minns. Eftersom det på något vis har dragit ut på tiden vad gäller att få klart verkstaden har den stått isärplockad sedan jag hämtade hem den men nu börjar det bli dags.

Tyvärr for den lite illa under den varma sommare vi hade förra året, vi mätte upp närmare 80% relativ luftfuktighet i källaren och det forna garaget och dessutom hade någon jävla idiot ställt skruvaskar mm på bordet. (Förmodligen samma idiot som lät verkstadens element stå ute i carporten ett drygt år.) Askarna band fukt och det blev en del rost på gjutjärnsbordet.
Men nu har rosten gnuggats bort med hjälp av WD-40 och slipduk i nylon och bordet skiner ikapp med mig.
Här kommer några bilder så ni förstår att det finns en såg på riktigt.

Minimax SC2 W justersåg med renoverat gjutjärnsbord fri från rost och bordsbreddning i verkstaden.
Skapa konto

Har tyvärr ingen före-bild men nu är rosten i varje fall borta från bordet; lite trött i axlar och handleder nu. Vad den kvadratiska urfräsningen (vitt) i bordet har för funktion vet jag inte. Har inte tittat överdrivet mycket i någon manual men kanske är det meningen att man ska lägga gem och gummiband där? Eller pastiller om man är typen som gillar halstabletter...

En justersåg Minimax SC2 W i ett trångt utrymme med rostborttagning på bordet och synliga räls.
Skapa konto

Vet att det är en dålig bild (sorry för det) men jag tycker att det är en fin såg och såhär ser den ut som den står nu.

Justersåg Minimax SC2 W med renoverat, blankt gjutjärnsbord och monterad räls.
Skapa konto

Ett litet problem är att Jenny inte går med på att vi bor i verkstaden och resten av huset blir verkstad istället. Det innebär att för tillfället är verkstaden lite "trång" för sågen. Bordsbreddningen är 565 mm och rälsen för anhållet bygger totalt ut med 720 mm. Lägger man till det som sticker ut till vänster om justerbordet blir jag nog tvungen att hoppa höjdhopp över utriggaren om jag ska ta mig från ena änden av verkstaden till den andra, och då har jag problem.
För senast jag hoppade höjdhopp var i nionde klass och den enda tekniken som funkade — om än dåligt — var att saxa. Hoppade aldrig över 110 cm. Idrottsmässigt är jag helt imbecill. Men då var jag ändå ung, lätt, spänstig och vig. Idag känns det som att jag har problem med att saxa över en kabel som ligger på golvet.

Lösningen på det problemet kan vara att inte använda bordsbreddningen och köra med en kortare räls till anhållet. Dock blir allt annorlunda när jag anslutit carporten till verkstaden och ytorna i stort sett fördubblas så jag är obenägen att sätta bågfilen i rälsen. Och då behöver jag ju skaffa en ny bit lämplig profil som kan bli räls istället för originalet. Kan nog vara görbart tänker jag, även om jag behöver lite hjälp i så fall.
Konstruktionen är rätt simpel och skalan sitter bara nitad på ovansidan. Nothing fancy.

Aluminiumskala på sågbord med tydliga mätmarkeringar och några skrapmärken, belägen bredvid ett trästycke.
Skapa konto

Ett aber som jag inte bestämt mig för hur jag ska hantera är detta:

Närbild av rengjort gjutjärnsbord från justersåg med synliga skrapmärken och ristningar.
Skapa konto

Vet inte hur bra det syns men justerbordet har en del fula skrapmärken och ristningar. Jag vet att det bara är kosmetiskt men det stör mig som fan ärligt talat. Aluminiumet är anodiserat så en "lätt slipning" gör väl ingen större skillnad tänker jag.
Skulle gärna dämpa skadorna något åtminstone men vet inte hur; eller ska jag försöka ta det som en man och ta en öl istället? Sådant här skit skulle kunnat få mig att köpa ett nytt justerbord och byta om pengarna funnits.
Tacksam för tips på vad jag kan göra åt det eller bra argument som får mig att acceptera och gå vidare med livet.

Herrejösses vad jag jag har svamlat inser jag nu. Förlåt. Nu slutar jag.
Ha det gott!
//Ronnie

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Det är en jättefin såg, kommer att bli gott sällskap till hyveln!

Rälsen till anhållet ser väl ut att bara vara en vanligt bit fyrkantsrör? Mått? Kanske har i gömmorna.

Alun får du absolut inte slipa på. Ytbehandling försvinner och sen bli trä som glider över ytan grått. Är det några kratrar som sticker upp så ta dem väldigt försiktigt bara. Klart man inte vill ha repor i bordet. Men repor blir det o sen går man vidare.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.