Hej!
Vi har nyligen köpt ett nytt hus där det är klinkergolv och vattenburen golvvärme i hela huset. Nu planerar vi att lägga in vinylgolv från antingen Kährs eller Golvabia.
Jag har två frågor:
*Behöver man lägga en fuktspärr (åldersbeständig plast) under vinylgolvet?
*Behöver man spackla igen fogarna på klinkersgolvet för att motverka att vinylgolvet "sjunker" ner där fogen på vinylen möter fogen till klinkersen?
Tack på förhand.
Vi har nyligen köpt ett nytt hus där det är klinkergolv och vattenburen golvvärme i hela huset. Nu planerar vi att lägga in vinylgolv från antingen Kährs eller Golvabia.
Jag har två frågor:
*Behöver man spackla igen fogarna på klinkersgolvet för att motverka att vinylgolvet "sjunker" ner där fogen på vinylen möter fogen till klinkersen?
Tack på förhand.
Det står inget om fuktspärr och det står att ojämnheter i betonggolv ska jämnas ut..BirgitS skrev:
Så blev inte smartare av det. Butikerna som säljer produkterna säger dessutom olika. Därav min fråga till bättre vetande här på forumet.
Om vinylgolvet är helt i plastmaterial så lär man inte behöva någon fuktspärr. Men jag tror att det även förekommer vinylgolv av klickgolv som innehåller trä.
Jag vet inte vilket Kährs-golv som du funderar på men i anvisningarna för Luxury Tiles Click står det så här:
Om det inte står något i anvisningarna för ditt golv är det nog bra att följa det där. Så om fogarna är mer än 1,2 mm djupa bör de spacklas.
Jag vet inte vilket Kährs-golv som du funderar på men i anvisningarna för Luxury Tiles Click står det så här:
https://www.kahrs.com/sv-se/commercial/hur-gor-man/lagga-vinylgolv/
Om det inte står något i anvisningarna för ditt golv är det nog bra att följa det där. Så om fogarna är mer än 1,2 mm djupa bör de spacklas.
BirgitS skrev:
Om vinylgolvet är helt i plastmaterial så lär man inte behöva någon fuktspärr. Men jag tror att det även förekommer vinylgolv av klickgolv som innehåller trä.
[länk]
Om det inte står något i anvisningarna för ditt golv är det nog bra att följa det där. Så om fogarna är mer än 1,2 mm djupa bör de spacklas
Japp det är Luxury Tiles Click vi har kikat på. Nu har vi inte fått tillträde till huset ännu men ja jo fogarna lär ju vara mer än 1.2mm djupa, likaså plattor som inte ligger helt plant skapar nivåskillnader på mer än 1.2 mm. Det innebär i praktiken måste jag spackla hela golvet på 150kvm 😳BirgitS skrev:
[länk]
Då lär man behöva göra något åt ytan. Sen hur som är bästa sättet vet jag inte.
Har ni kollat att det inte blir problem med t.ex. dörrar om golvet höjs?
Är det ett hus med betongplatta på mark?
Är det säkert att betongplattan är isolerad?
Har ni kollat att det inte blir problem med t.ex. dörrar om golvet höjs?
Är det ett hus med betongplatta på mark?
Är det säkert att betongplattan är isolerad?
1) NejFilip Önnerfalk skrev:
Hej!
Jag har två frågor:
Tack på förhand.
2) Som @BirgitS skrev, det beror på. Kährs instruktioner har specat detta med hur ojämnt underlager får vara. Det är generella krav och inget speciellt för klinker eller betong. Små ojämnheter går normalt bra. Men du måste mäta med en längre linjal än ett kreditkort. Typ 1-2m lång.
Om det inte är större ojämnheter än i bild 1 är en variant att lägga en foam som underlag.Filip Önnerfalk skrev:
Sådana ojämnheter som i bild 2 behöver man inte bry sig om. Vinylen har ju redan en inbyggd foam som tar upp mindre ojämnheter.
Egentligen tycker jag det ser ut som att det bara är att lägga direkt på befintligt golv. Ett tips är att man kan låna hem några plankor golv, ett paket kanske och testa så märker man om det funkar.
Det är krav på max 1,2 mm på 25 cm avstånd också. Vinylgolv är tunna och kan väl spricka/böja sig/gå isär vid större skillnader under en enda planka.O skrev:
Risken för sprickor kan man nog utesluta. Vinyl är spricker normalt inte. Att golvet böjer sig är egentligen en fördel. Det eliminerar glapp/svikt/knarr/gnissel. Men dessa plankorna är ganska hårda och stabila grejor, så risken är nog snarare att golvet sviktar om underlaget inte är jämnt.BirgitS skrev:
Normala klinkersskarvar ser jag inte som ett problem alls.
O skrev:
Tack för dina svar.O skrev:
Om det inte är större ojämnheter än i bild 1 är en variant att lägga en foam som underlag.
Sådana ojämnheter som i bild 2 behöver man inte bry sig om. Vinylen har ju redan en inbyggd foam som tar upp mindre ojämnheter.
Egentligen tycker jag det ser ut som att det bara är att lägga direkt på befintligt golv. Ett tips är att man kan låna hem några plankor golv, ett paket kanske och testa så märker man om det funkar.
Du anser inte att det behövs en fuktspärr? Jag är inne på samma spår, är rädd för kondens med tanke det är varmt på ena sidan plasten och kallare på andra sidan.
Ojämnheterna är inte värre än på bild 2, tänker du att lägga foam bara på den sidan där glappet är för att "fylla ut" eller tänker du över hela den ytan?
Det är betongplatta på mark, förhoppningsvis isolerad. Huset är arkitektritat och byggt 1988 med vattenburen golvvärme.BirgitS skrev:
Du behöver kolla upp att betongplattan är isolerad. Förutom att det är ett väldigt dyrt sätt att värma upp om den inte är isolerad så finns det i så fall risk för att fukt kommer upp genom plattan och då måste den ventileras bort, t.ex. genom fogarna mellan klinkerplattor.
Tack för tipset 🙏
Klicka här för att svara