O Ovation skrev:
Om filtren blir dåliga så minskar luftväxlingen och då kommer fukten att öka
Jag ska prova byta filtren. Har blåst ur värmeväxlingsflänsarna ordentligt, var fulla i damm.
 
mathiash77 skrev:
Det går att räkna ut vilken fuktmängd som behöver avfuktas / flyttas.

Det är 40m2 area så cirka 80m3 (2m takhöjd).

Luftfuktigheten ökar från 70% till 75-78% på uppskattningsvis en timme utifrån diagrammet.

Om man antar att luftfuktigheten utomhus är 50% så behöver luften mer eller mindre omsättas med 40m3 i timmen annars kommer luftfuktigheten på två timmar öka till 70%.

Nackdelen med en lösning som byter inne/uteluften:
- Kallt inomhus eller ökad uppvärmningsbehov
- Direkt påverkat av RF utomhus (regnigt ute = högre fuktighet = ger mindre effekt att byta luften)


Antagligen går det att välja ett mindre FTX system som sätts i rummet med syfte att balansera flöde/temp/luftfuktighet

[länk]

[länk]

alternativt så går det säkert att hitta en kraftigare avfuktare så kan få ner fuktigheten till 55%
Tack och intressant läsning i länken!

Jag använde denna kalkylator och kom fram till att den absoluta fuktigheten vid 70% rel fukt är 0,017 kg/m3 och vid en målfuktighet på 55% ska den absoluta fuktigheten ner till 0,011 kg/m3.

I vattenvolym är ju det ingenting, bara 0,5 liter på 80 m3. Men jag antar att det inte är så enkelt som att bara sätta in en avfuktare som kan plocka bort 0,5 liter vatten till. Avdunstningen lär ju öka när luftfuktigheten minskar. Någon som vet hur man kan räkna på avdunstning?

Är ju samma sak med temperaturen. Höjer man temperaturen så sjunker ju relativa luftfuktigheten exponentiellt förutsatt att vattenmängden är lika. Men avdunstningen lär ju också öka, sker det lika snabbt?
 
M Messier1994 skrev:
Tack och intressant läsning i länken!

Jag använde denna kalkylator och kom fram till att den absoluta fuktigheten vid 70% rel fukt är 0,017 kg/m3 och vid en målfuktighet på 55% ska den absoluta fuktigheten ner till 0,011 kg/m3.

I vattenvolym är ju det ingenting, bara 0,5 liter på 80 m3. Men jag antar att det inte är så enkelt som att bara sätta in en avfuktare som kan plocka bort 0,5 liter vatten till. Avdunstningen lär ju öka när luftfuktigheten minskar. Någon som vet hur man kan räkna på avdunstning?

Är ju samma sak med temperaturen. Höjer man temperaturen så sjunker ju relativa luftfuktigheten exponentiellt förutsatt att vattenmängden är lika. Men avdunstningen lär ju också öka, sker det lika snabbt?
Missade att kopiera in länken till kalkylatorn:
https://planetcalc.com/2167/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.