Hej,
Som jag nämnde i rubriken har jag väldigt begränsad kunskap om aerodynamik och vindkraftverk så det här har nog en väldigt enkel förklaring.
Jag funderar på vertikala vindkraftverk där "vingen" som inte för tillfället fångar vind istället måste kämpa emot vinden för att komma upp i det läge där den får vind från rätt riktning igen. Kan man bygga någon form av sköld för att denna "resa" ska ske med mindre motstånd?
Jag tror inte att jag på något sätt håller på att revolutionera vertikala vindkraftverk, jag är mer ute efter vad det är som gör att det här inte fungerar.
På bilderna är det två kraftverk. ett vanligt och ett med min ide.
vingen som ska göra att den ligger rätt i vind bör kanske inte sitta där den sitter. Det här är en väldigt snabb skiss, mer för att förklara frågan.
Som sagt, jag är övertygad om att det finns en logisk förklaring, jag hittar den bara inte.
Om någon har förklaringen, försök förklara den så att en som inte kan så mycket om ämnet förstår.
Att vindkraftverken ligger efter varandra i vindriktningen har inget med frågan att göra, dom ska ses som separata från varandra.
Tack på förhand,
Martin
Som jag nämnde i rubriken har jag väldigt begränsad kunskap om aerodynamik och vindkraftverk så det här har nog en väldigt enkel förklaring.
Jag funderar på vertikala vindkraftverk där "vingen" som inte för tillfället fångar vind istället måste kämpa emot vinden för att komma upp i det läge där den får vind från rätt riktning igen. Kan man bygga någon form av sköld för att denna "resa" ska ske med mindre motstånd?
Jag tror inte att jag på något sätt håller på att revolutionera vertikala vindkraftverk, jag är mer ute efter vad det är som gör att det här inte fungerar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilderna är det två kraftverk. ett vanligt och ett med min ide.
vingen som ska göra att den ligger rätt i vind bör kanske inte sitta där den sitter. Det här är en väldigt snabb skiss, mer för att förklara frågan.
Som sagt, jag är övertygad om att det finns en logisk förklaring, jag hittar den bara inte.
Om någon har förklaringen, försök förklara den så att en som inte kan så mycket om ämnet förstår.
Att vindkraftverken ligger efter varandra i vindriktningen har inget med frågan att göra, dom ska ses som separata från varandra.
Tack på förhand,
Martin
En vinge är fel i nedre skissen, men jag förstår principen.M martin12345 skrev:Hej,
Som jag nämnde i rubriken har jag väldigt begränsad kunskap om aerodynamik och vindkraftverk så det här har nog en väldigt enkel förklaring.
Jag funderar på vertikala vindkraftverk där "vingen" som inte för tillfället fångar vind istället måste kämpa emot vinden för att komma upp i det läge där den får vind från rätt riktning igen. Kan man bygga någon form av sköld för att denna "resa" ska ske med mindre motstånd?
Jag tror inte att jag på något sätt håller på att revolutionera vertikala vindkraftverk, jag är mer ute efter vad det är som gör att det här inte fungerar.
[bild]
[bild]
På bilderna är det två kraftverk. ett vanligt och ett med min ide.
vingen som ska göra att den ligger rätt i vind bör kanske inte sitta där den sitter. Det här är en väldigt snabb skiss, mer för att förklara frågan.
Som sagt, jag är övertygad om att det finns en logisk förklaring, jag hittar den bara inte.
Om någon har förklaringen, försök förklara den så att en som inte kan så mycket om ämnet förstår.
Att vindkraftverken ligger efter varandra i vindriktningen har inget med frågan att göra, dom ska ses som separata från varandra.
Tack på förhand,
Martin
Problemet är väl att när luften från vingen, även om den är konvex, skall puttas in i U'et så skapas ett motstånd. I den öppna varianten så kan den lättare frigöras från bladet.
Sen vilken variant som är mest effektiv vet jag inte, det måste man räkna mer noggrant på, men "U-skyddet" ger itne 0-motstånd, bara för att det skyddar mot "fel" vind.
Hej!
Tack för ditt svar!
Det kanske går bättre om u-skyddet ”börjar” senare, eller om det i början har ett större mellanrum mellan sig och vingen?
Det jag mest tänker på är att under delen av varvet då vingen går i motvind får den här istället i alla fall gå i ”vindstilla”. Sen vet jag inte om man kan få till samma effekt som ett segel i kryss, att man kan få trycket ”framåt”, mot vinden på returen, men då har man potentiellt till och med lite hjälp på tillbakavägen.
Det vore roligt att testa och bygga ett litet verk där man kan köra både med och utan för att se eventuella skillnader, men det får bli när man blir pensionär med mer tid. 😉
Tack för ditt svar!
Det kanske går bättre om u-skyddet ”börjar” senare, eller om det i början har ett större mellanrum mellan sig och vingen?
Det jag mest tänker på är att under delen av varvet då vingen går i motvind får den här istället i alla fall gå i ”vindstilla”. Sen vet jag inte om man kan få till samma effekt som ett segel i kryss, att man kan få trycket ”framåt”, mot vinden på returen, men då har man potentiellt till och med lite hjälp på tillbakavägen.
Det vore roligt att testa och bygga ett litet verk där man kan köra både med och utan för att se eventuella skillnader, men det får bli när man blir pensionär med mer tid. 😉
Jag tror luften som tvingas följa med runt innanför "motvindsskyddet" kommer ut som en "luftkudde" framför bladet och hindrar den nya luftmassa att fångas upp och trycka på "skovelbladet".
Utan skyddet börjar luftmassa glida av den lätt böjda vingen tidigare.
Du får även en luftmassa som ska färdas i "fel riktning" och ett bromsade undertryck när den ska in i "vindskyddet". Det blir en sorts pump som pumpar luft i fel riktning.
Vindskyddet kommer att bromsa luftmassa och pressa den åt sidan.
En annan aspekt är väl hur mycket energi snurran genererar utifrån mängden konstruktionsmaterial som gick åt.
Konstruktionen får mig att tänka skovelhjul, typ amerikansk flodbåt. Även Sverge har haft båtar med skovelhjul.
Det finns flera andra konstruktions ideer för att minska luftmotståndet.
Den här är väl listing..
Utan skyddet börjar luftmassa glida av den lätt böjda vingen tidigare.
Du får även en luftmassa som ska färdas i "fel riktning" och ett bromsade undertryck när den ska in i "vindskyddet". Det blir en sorts pump som pumpar luft i fel riktning.
Vindskyddet kommer att bromsa luftmassa och pressa den åt sidan.
En annan aspekt är väl hur mycket energi snurran genererar utifrån mängden konstruktionsmaterial som gick åt.
Konstruktionen får mig att tänka skovelhjul, typ amerikansk flodbåt. Även Sverge har haft båtar med skovelhjul.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns flera andra konstruktions ideer för att minska luftmotståndet.
Den här är väl listing..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju såhär de har börjat se ut numera
Jag har inte klart för mig varför, men jag tror mig lista ut att i sådant här utförande så skapas en luftström som går uppåt, och därmed drar med sig luft även från bladet som "går mot vinden".

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte klart för mig varför, men jag tror mig lista ut att i sådant här utförande så skapas en luftström som går uppåt, och därmed drar med sig luft även från bladet som "går mot vinden".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Då börjar frågestunden, välkomna att ställa en fråga!
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Fråga om kammaranslutning i Ecobox Bio 2 – Oväntat vattennivåfall
Vatten & Avlopp -
Fråga om duschblandare
Badrum -
Termostat fix fråga utan tömning?
Värme allmänt -
Snabb fråga om golvkonstruktion bastustuga
Bastu