48 460 läst · 144 svar
48k läst
144 svar
Fräsbord med hemmabyggd lift?
Nu har jag varit på classe och handlat en CoTech skruvdragare för 149:-. Innan den laddat klart så skruvade jag isär den.
Det var svårt att få isär den rackarn. Inte förän jag upptäckte en dold skruv under etiketten så kunde den öppnas. Funktionen är som gjord för en fräslyft. IXO´n jag har, är det en slid man skjuter i sidledd för att köra vänster/höger. Här trycker man i över eller under -kant på startknappen för att bestämma rotationsriktningen. Nu ska jag löda ur knappen och koppla in 6 st kablar på ca 50 cm så jag kan justera från bordskanten.
I övrigt verkar dragaren vara riktigt rappel (festool känslan vill inte infinna sig). Det är väldigt ojämn gång, nästan man tror den ska stanna ibland. Får se imorgon när den laddat klart om det blir bättre.
Sen ska jag nog ta en dygnstimer och ställa den på 20 min/dag som är den tid den kommer att ladda just för att man inte ska överladda.
Kollad lite på Ebay, men jag vet inte om priset var så bra. Det är väl en sån där display för fjärravläsning man skulle hitta, men dom som fanns där var ju så dyra.
Det var svårt att få isär den rackarn. Inte förän jag upptäckte en dold skruv under etiketten så kunde den öppnas. Funktionen är som gjord för en fräslyft. IXO´n jag har, är det en slid man skjuter i sidledd för att köra vänster/höger. Här trycker man i över eller under -kant på startknappen för att bestämma rotationsriktningen. Nu ska jag löda ur knappen och koppla in 6 st kablar på ca 50 cm så jag kan justera från bordskanten.
I övrigt verkar dragaren vara riktigt rappel (festool känslan vill inte infinna sig). Det är väldigt ojämn gång, nästan man tror den ska stanna ibland. Får se imorgon när den laddat klart om det blir bättre.
Sen ska jag nog ta en dygnstimer och ställa den på 20 min/dag som är den tid den kommer att ladda just för att man inte ska överladda.
Kollad lite på Ebay, men jag vet inte om priset var så bra. Det är väl en sån där display för fjärravläsning man skulle hitta, men dom som fanns där var ju så dyra.
En sån ratt är det väl på den nya "stora" Co-techen också? Den är ju inte så dyr och klarar ju dessutom 12mm.magnus.falun skrev:
Med lite mer tid så hade jag nog också börjat bygga nåt skoj...
Kolla närmare på bilden så ser du att axeln som sitter i rattens förlängning är genomgående. (Inringat på bilden)
Ai!
70% av for en Triton fres?
Det var et godt kjøp dere fikk gjordt.
Er det noen som har en slik å selge?
Når det gjelder import fra England, ja. Det er noen fordeler med å være med i EU, og moms og toll fritaket dere nyter er ett av de godene vi ikke har.
Jeg har sett på bildene dine- hvordan er stabiliteten?
I utgangspunktet så er jeg skeptisk til å bare løfte fresen vha en av stagene - har du erfart noen problemer? dvs at den kilder seg eller går tregt når du løfter den?
mvh André
70% av for en Triton fres?
Det var et godt kjøp dere fikk gjordt.
Er det noen som har en slik å selge?
Når det gjelder import fra England, ja. Det er noen fordeler med å være med i EU, og moms og toll fritaket dere nyter er ett av de godene vi ikke har.
Jeg har sett på bildene dine- hvordan er stabiliteten?
I utgangspunktet så er jeg skeptisk til å bare løfte fresen vha en av stagene - har du erfart noen problemer? dvs at den kilder seg eller går tregt når du løfter den?
mvh André
Hei!Snorunge skrev:Jag och Pingler köpte en PROSCALE digitalskala av en snubbe på blocket för 1000:- resp. 1500:-. Idiot som man är så köpte jag bara en sådan. Nu har jag börjat leta efter billigare alternativ. Har hittat en Digitalskala vertikal 100 mm OTDTools som kopplas ihop med denna Fjärravläsare LCD digital.
Nån som vet om det finns fler och helst billigare alternativ?
Wixey.com har en eget til bordmontert overfres...
Jobber
Att lyfta fräsen bara i ena staget går inget bra. Det trätar och hoppar när man ska lyfta. Sätter man handen under och hjälper till att lyfta går det däremot bra.
Om man däremot tar ur flädern i ena benet (finns bara fjäder i ena benet) och monterar den som jag gjorde för att hjälpa till med fräslyftningen så är det inga problem alls.
Om man däremot tar ur flädern i ena benet (finns bara fjäder i ena benet) och monterar den som jag gjorde för att hjälpa till med fräslyftningen så är det inga problem alls.
Perfekt!dainfo skrev:
Det ska jag kolla upp. Ska kolla om den finns i england också.
Edit: Den ska tydligen säljas i england på denna firma, men jag kan inte hitta den. Vet inte om dom säljer till sverige heller.
Finns även en pajs firma som säljer denna, men där kunde jag bara hitta Kreg borrjiggar. Lite tafflig på språket där då.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "borrjiggar"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
679 kr inkl moms
Läs mer
Kollade lite snabbt på denna. En nackdel som jag ser direkt är att den tappar kalibreringen efter 6 timmar för att spara batteri. Alltså, är det bara att upprepa "nollningsprocessen" om man vill fortsätta där man slutade dagen innan.Snorunge skrev:
Jag har kollat lite olika alternativ, men denna typ av info saknas ganska ofta. Jag irriterar mig på mitt digitala skjutmått som nollar om sig varje gång det stängt av sig av sig själv, och jag vill inte ha samma upplevelse med fräsbordet...
Eftersom jag råkar ha min C12:a ituskruvad kunde jag inte låta bli att ta en liten bild... kan ju alltid vara kul att jämföra ("Avtryckaren" tycks ha gett upp - man får trycka som tusan i övre kanten på den för att kunna köra på fullt spett - någon som känner igen det?).Snorunge skrev:
I Fine Woodworkings 2009 Tool Guide så finns det en sammanställning på fräsar som är avsedda att mer eller mindre monteras fast i ett fräsbord (Routers for Router Tables). Tack vare den speciella fräsplattan och justermekanismen så går det att höjdjustera ovanifrån fräsbordet med en justerskruv/-nyckel.Ronnyh skrev:
Modellerna som har testats är:
-Bosch 1617EVS
-Freud FT1700VCEK
-Milwaukee 5625-20
-Porter-Cable 891
-Ridgid R2930
-Triton M0F001KC
Triton fick bästa betyget tack vare justermekanismen, möjligheten att byta fräsbits ovanifrån och den bästa axelcentreringen (minsta run-out).
Obs. Detta är amerikanska produkter som inte alltid har sin motsvarighet i europeiska produkter alt. de säljs inte i Europa/Sverige.
Triton är väl en Australisk produkt? ...eller har jag helt fattat fel.
Tror den er relativ ny på markedet. Verken Rockler eller Woodcraft har den i katalogene.Snorunge skrev:Perfekt!
Det ska jag kolla upp. Ska kolla om den finns i england också.
Edit: Den ska tydligen säljas i england på denna firma, men jag kan inte hitta den. Vet inte om dom säljer till sverige heller.
Finns även en pajs firma som säljer denna, men där kunde jag bara hitta Kreg borrjiggar. Lite tafflig på språket där då.
Siden Wixey ikke leverer/ selger internasjonalt er det en mulighet å bruke JetCarrier.
Jobber
Kanske JetCarrier är ett alternativ. Men hur blir det med moms och tull från norge då? Ingen lust att betala dubbel moms och tull.