Ja nu fick jag till spindellåset...
Ett litet rör inne i ett stort som låses med en skruv så man kan skjuta undan anordningen när man skall plocka bort fräsen. Kanske inte så snyggt men funktionellt..
 
  • DSCN6062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fräs med handbroms. Coolt! :)
/B
 
bengtn skrev:
Fräs med handbroms. Coolt! :)
/B
Jo men man får akta så man inte drar i "handbromsen" när fräsen är på..
Vågar inte tänka på vad som händer då.
 
Krillew skrev:
Jo men man får akta så man inte drar i "handbromsen" när fräsen är på..
Vågar inte tänka på vad som händer då.
Är det inte det man kallar för handbromsvändning? :confused:
 
Kan vara bra om man ska fräsa ett U kanske?
 
mattiasp skrev:
OF2200 är fin men orimligt dyr. Det är ju faktiskt bara en fräs som alla andra. .
Ja, jag håller helt med dig mattiasp. En fräs som alla andra ;) Eller? :D
 
Daniel_N skrev:
Ja, jag håller helt med dig mattiasp. En fräs som alla andra ;) Eller? :D
Jag vill minnas att vi alla var överrens om att den faktiskt var en fräs lite bättre än alla andra :D
 
mattiasp skrev:
OF2200 är fin men orimligt dyr. Det är ju faktiskt bara en fräs som alla andra. Jag har oräkneliga Festoolmaskiner, men de är bara motiverade om de är rejält bättre än alternativen.
Jag citerar mig själv.
Jag fick ta mig en titt på OF2200 den gångna helgen och provfräsa lite. Inte någon fräsning som ens i närheten krävde någon större del av den närmast oändliga kraft som finns i maskinen. OF2200 är utan tvekan rejält bättre än alternativen. Därmed är den motiverad. Men den är osannolikt dyr. Jag lägger den på listan. Eftersom jag bara har två handöverfräsar så blir det nog några mindre fräsar innan jag ger mig på en OF2200. Men på listan skall den vara. Ruggigt fin maskin, speciellt med tillbehörssystainern.

Den är alltså inte en fräs som alla andra. Jag tycker att den är alldeles för kompetent som handöverfräs för att monteras i bord. Där kan man ha en enklare fräs.
 
Det är en kraftig maskin... Det vi fräste då, kanske 1mm MDF med en kopierfräs hade man lätt klarat med en OF1010, Elu96 eller DW621. Fördelen med kantarbete med OF2200 är ju dels sulan för kantjobb och dels storleken på sulorna generellt.
 
Hur mycket har förändrats senaste 8 åren. Är fräsutbudet ungefär detsamma? Några lärdomar eller står vi fast vid ungefär samma sak som då? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.