H HSP skrev:
Här får man 2000-3500kr för en komplett skrotbil på bilskroten.
Sedan brukar obesiktade reparationsobjekt säljas för 5000kr privat.
Värdet är inte noll även om bilen är "skrot"
Det bästa jag fått till är gratis upphämtning.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Så billig försäkring har jag aldrig fått oavsett hur billig bil jag haft. Grattis.

Att du betalade den direkt påverkar inte att den har en värdeminskning. Åtta år och 15000 kr blir 2000 kr per per år.
Ser den som skrot när jag är klar med den. men får se hur länge den håller. räknar med 5 till 10 år till utan större reparationer. Toyota grejer är rätt hållbara.
ja 92 kr i månaden är rätt lite men det är en liten skitbil med få hästar så det är säkert därför.
är en peugeot 107. Ringer jag runt lite och bråkar kan jag säkert pressa försäkringspriset lite till men den är redan så billig att jag tror inte jag kan gå ned mycket mer än det är nu.

För att ta sig från A till B är det en riktigt bra bil om man ser till priset.
 
S SueCia skrev:
Att vi har "problem" med avgaser i Sverige är fortfarande ett minimalt problem om man ska väga problem mot varandra.

Sen håller jag med, TS bryr sig knappast om barnen i kongo egentligen.
Nej är ju ett realt problem för oss och våra/mina barn. Minna barn ska inte offras för folk vill köra bil och har redan påverkat oss. Då i den staden med mest elbilar per capita i Sverige. Samt kolleger i grannstaden som artikeln handlar om.

Samt så kommer Sodium batterier eller köpa elbil där man vet var metallerna kommer ifrån ifall det är viktigt.
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
E
Största problemet här är väl att:

1. De få procent som faktiskt behöver en ICE-bil är de som hörs mest. Ungefär som barnet som inte får sin vilja igenom, men skriker högst i tron om att det ska hjälpa.
2. Vår "eminenta regering" har valt att göra det billigare för bakåtsträvande bilägare, och därmed minskat incitamentet att se över alternativ.
3. Miljön? Ja, det är en stor aspekt - men knappast till ICE fördel. Om jag inte minns fel så är tillverkngingsförlusterna igenräknade efter 4000 mil med elbil. Det innefattar batteriets miljöpåverkan även efter sin livslängd.
4. Kostnad? Ja, alla har inte råd med den initiala kostnaden (köpet) av en elbil. Men det går snabbt att räkna hem med tanke på allt annat man sparar in på. Bara på 1 år har jag själv sparat 25 000 kr i rena drivmedelskostnader. På 4 år blir det 100 000 kr med samma körmönster. Dock har punkt 2 gjort den kalkylen sämre.
5. Räckvidd? Börja inte ens! Körde ner till Italien i somras som ett test. Inga SOM HELST problem. Hade inte velat göra det i en ICE.

Ja, jag äger elbil.
 
  • Gilla
  • Haha
Nikk Nolte och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ett större problem än degraderingen är att batterierna går sönder helt. Det finns ett par Tesla på Blocket med trasiga batterier och de är bara tio år gamla. Om man tappat 20-30% av kapaciteten är bilen körbar, bara mindre användbar. Är det helt trasigt står bilen still.

Det finns några diesel och bensinbilar med trasig motor till salu också, så både bilar med elmotor och förbränningsmotor kan bli stående med mycket dyra fel.
Vi får väl vara lite informerade så det inte blir anekdotiskt över några ruttna ägg.

Tesla Model S 2013 har haft en hel del problem med batteri och drivmotor som håller lite si sådär. Samma sak med tidiga Nissan Leaf och Kia Soul. Mycket hög degradering så bilar från den tiden har ibland bara 60% av kapaciteten kvar. Senare generation av batterier klarar sig generellt mycket bättre. Ska man ha en tumregel så köp aldrig en elbil med Chademo kontakt och undvik bilar innan 2019 typ, klar med några undantag.

NMC batterier åldras ofta med runt 2-3% degradering främst "calendar aging" de första 3-4 åren sen avtar degraderingen. På en 5 år gammal Model 3 LR kan man räkna att den har runt 90% kapacitet. LFP batterierna degraderas ytterligare lite långsammare
Spridningsdiagram som visar Teslas batterikapacitet mot körsträcka; mindre kapacitetsförlust över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spridningsdiagram, Tesla Model S/X resterande räckvidd jämfört med körsträcka, trendlinje visar minskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Svar till Enoch85

Misstänker att ice betyder typ bil med förbränningsmotor.

På din punkt 4 ang kostnader,
Jag har räknat på det flera gånger i några år, och jag har kommit fram till att en elbil skulle aldrig kunna vara lönsam för mig, så jag förstår inte hur du kommer fram till att du kan räkna hem en elbil.
Du skriver tillochmed själv att du sparar 100000kr på fyra år dvs på 8 år 200000kr, och 8 år är ungefär livstid för batteriet i en elbil, och det är sällan lönsamt att byta batteri jämfört med att skrota bilen.
Då en elbil kostar iafall 400000kr så är du fortfarande 200000kr ifrån att att det ska vara lönsamt.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi får väl vara lite informerade så det inte blir anekdotiskt över några ruttna ägg.

Tesla Model S 2013 har haft en hel del problem med batteri och drivmotor som håller lite si sådär. Samma sak med tidiga Nissan Leaf och Kia Soul. Mycket hög degradering så bilar från den tiden har ibland bara 60% av kapaciteten kvar. Senare generation av batterier klarar sig generellt mycket bättre. Ska man ha en tumregel så köp aldrig en elbil med Chademo kontakt och undvik bilar innan 2019 typ, klar med några undantag.

NMC batterier åldras ofta med runt 2-3% degradering främst "calendar aging" de första 3-4 åren sen avtar degraderingen. På en 5 år gammal Model 3 LR kan man räkna att den har runt 90% kapacitet. LFP batterierna degraderas ytterligare lite långsammare
[bild][bild]

[länk]
Som sagt, degraderingen är inget problem undantaget första årsmodellerna av Nissan Leaf, Renault Fluence och liknande bilar i varma länder. Fluence hade i och för sig snabbytessystem för batteriet.

Risken är istället när någon köper en Tesla för 150000 och sedan får "Fel på högspänningsbatteriet". Risken kanske bara är några procent, men det kostar lika mycket som bilen är värd att laga.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
B buffyin skrev:
Nej är ju ett realt problem för oss och våra/mina barn. Minna barn ska inte offras för folk vill köra bil och har redan påverkat oss. Då i den staden med mest elbilar per capita i Sverige. Samt kolleger i grannstaden som artikeln handlar om.

Samt så kommer Sodium batterier eller köpa elbil där man vet var metallerna kommer ifrån ifall det är viktigt.
Ok, så om valet stod mellan att dina barn får andas renade avgaser i väldigt små mängder dom det är i Sverige ELLER vara slavar i något U-land, så är det senare alternativet bättre tycker du.

Jag trodde inte du skulle tycka det, men det är klart, alla har vi rätt till våra åsikter :)
 
E enoch85 skrev:
Största problemet här är väl att:

1. De få procent som faktiskt behöver en ICE-bil är de som hörs mest. Ungefär som barnet som inte får sin vilja igenom, men skriker högst i tron om att det ska hjälpa.
2. Vår "eminenta regering" har valt att göra det billigare för bakåtsträvande bilägare, och därmed minskat incitamentet att se över alternativ.
3. Miljön? Ja, det är en stor aspekt - men knappast till ICE fördel. Om jag inte minns fel så är tillverkngingsförlusterna igenräknade efter 4000 mil med elbil. Det innefattar batteriets miljöpåverkan även efter sin livslängd.
4. Kostnad? Ja, alla har inte råd med den initiala kostnaden (köpet) av en elbil. Men det går snabbt att räkna hem med tanke på allt annat man sparar in på. Bara på 1 år har jag själv sparat 25 000 kr i rena drivmedelskostnader. På 4 år blir det 100 000 kr med samma körmönster. Dock har punkt 2 gjort den kalkylen sämre.
5. Räckvidd? Börja inte ens! Körde ner till Italien i somras som ett test. Inga SOM HELST problem. Hade inte velat göra det i en ICE.

Ja, jag äger elbil.
Teslas impact report för 2022 är ganska intressant att läsa
https://www.tesla.com/ns_videos/2022-tesla-impact-report-highlights.pdf

När det gäller ekonomin för nya bilar så kostar en motsvarande elbil kanske max 200' mer än dieseln. Som det verkar nu ligger begagnatpriserna för en 5 år gammal Tesla model 3 standard range på 10% per år om man jämför med dagens nypriser
519'x(0,9^5)=306'

200'x(0,9^5)=82'
82/5=16,4
Så vi behöver tjäna igen runt 17' per år i bränslekostnad.
elbilen drar 1,6kWh per mil och 2:- kWh i snitt -> 3,2:-/mil
Dieseln drar 0,5 och kostar 18:- litern i snitt -> 9:-/mil
9-3,2=5,8:- mil i prisskillnad
16400/5,8=2827mil/år

Sen är det ju frågan vad man jämför.
Model 3: 519'
BMW 320d: 495'
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Som sagt, degraderingen är inget problem undantaget första årsmodellerna av Nissan Leaf, Renault Fluence och liknande bilar i varma länder. Fluence hade i och för sig snabbytessystem för batteriet.

Risken är istället när någon köper en Tesla för 150000 och sedan får "Fel på högspänningsbatteriet". Risken kanske bara är några procent, men det kostar lika mycket som bilen är värd att laga.
Så är det. Men det är liknande senario för dom där deselmotorn rasat. Kanske lite dyrare med ett begagnat batteri
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Ett större problem än degraderingen är att batterierna går sönder helt. Det finns ett par Tesla på Blocket med trasiga batterier och de är bara tio år gamla. Om man tappat 20-30% av kapaciteten är bilen körbar, bara mindre användbar. Är det helt trasigt står bilen still.

Det finns några diesel och bensinbilar med trasig motor till salu också, så både bilar med elmotor och förbränningsmotor kan bli stående med mycket dyra fel.
Så är det. Bil är nästan alltid en garanterad förlustaffär och precis som allt annat går saker och ting sönder såsmåningom.
 
F
A aka_the_barf skrev:
Motorer brukar hålla hela bilens livslängd om den är någorlunda vettigt byggd och om man tar hand om den.
batterier degraderas på ett annat sätt och är dyrare än en beggad motor som jag kan få på närmaste skrot till min lilla bil för runt 10 tusen.
Inköpet på 15 tusen betalade jag direkt så ingen avbetalning.
360kr skatt per år.
1104kr försäkring per år
587kr rep och service per år.
500 kr besiktning.
360+1104+587+500=2551/12 månader = 212kr månad.
ca 500 kr bränsle ca 18kr liter = 27 liter ger mig ca 60 mil räckvidd i månaden eller 720 mil om året.
Haft bilen i 8 år och motorn tar jag hand om så den är i fint skick och dricker nästan ingen olja.
Den är från -05.
har även 2 andra bilar från -89 och -91 och där är motorerna i förvånande bra skick(dom kunde fan göra hållbara bilar förr i tiden).
Dessa 2 är veteranare och mer lek och projekt bilar så de går inte mycket längre. Dessa är även så billiga i försäkring att jag inte ens ställer av dom på vintern.
Gamla bilar i all ära men det har ju hänt en del med säkerheten. Sådär kul att ens familjemedlemmar dör eller får bestående skador för att pappa var snål.

Hört nån tumregel nånstans att man bör hålla sig till 2005 eller nyare för vettigt skydd.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min bil brukar säga ca 0,8 L/h på färddatorn vid stillastående (och plusgrader). Men det påstods samtidigt av säljaren att dieselvärmarens förbrukning inte är inräknad färddatorförbrukningen, så vad den egentligen drar är oklart.
Beror nog på vad man har för bil.... Min Mondeo -15 drar 0,3 L/h vid varm motor och runt 0,5 vid kall. Med dieselvärmaren igång (och kall motor såklart) säger färddatorn 0,7 L/h ...
 
E
D Du och 19till skrev:
Svar till Enoch85

Misstänker att ice betyder typ bil med förbränningsmotor.

På din punkt 4 ang kostnader,
Jag har räknat på det flera gånger i några år, och jag har kommit fram till att en elbil skulle aldrig kunna vara lönsam för mig, så jag förstår inte hur du kommer fram till att du kan räkna hem en elbil.
Du skriver tillochmed själv att du sparar 100000kr på fyra år dvs på 8 år 200000kr, och 8 år är ungefär livstid för batteriet i en elbil, och det är sällan lönsamt att byta batteri jämfört med att skrota bilen.
Då en elbil kostar iafall 400000kr så är du fortfarande 200000kr ifrån att att det ska vara lönsamt.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
ICE = Internal Combustion Engine

Blir dock förvånad över ditt påstående med att batteriet bara håller 8 år. Vad händer sen menar du, samt definera "håller".

Kan inte svara på hur du räknat, men allt beror på hur mycket man kör. Man får ju räkna med typ:

- Skatt
- Drivmedel
- Service (obefintlig med elbil)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Gamla bilar i all ära men det har ju hänt en del med säkerheten. Sådär kul att ens familjemedlemmar dör eller får bestående skador för att pappa var snål.

Hört nån tumregel nånstans att man bör hålla sig till 2005 eller nyare för vettigt skydd.
Jo det stämmer men idag är fina äldre veteranare inte så billiga längre och dom kör man dessutom lungt och fint i 😉
Enklast är nog att kika på lite krocktestet. Moderna Dacia duster ligger inte långt ifrån min gamla Volvo om dom inte ryckt upp sig de senaste åren?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.