30 348 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Ser den som skrot när jag är klar med den. men får se hur länge den håller. räknar med 5 till 10 år till utan större reparationer. Toyota grejer är rätt hållbara.H HenrikHuslöse skrev:
ja 92 kr i månaden är rätt lite men det är en liten skitbil med få hästar så det är säkert därför.
är en peugeot 107. Ringer jag runt lite och bråkar kan jag säkert pressa försäkringspriset lite till men den är redan så billig att jag tror inte jag kan gå ned mycket mer än det är nu.
För att ta sig från A till B är det en riktigt bra bil om man ser till priset.
Nej är ju ett realt problem för oss och våra/mina barn. Minna barn ska inte offras för folk vill köra bil och har redan påverkat oss. Då i den staden med mest elbilar per capita i Sverige. Samt kolleger i grannstaden som artikeln handlar om.S SueCia skrev:
Samt så kommer Sodium batterier eller köpa elbil där man vet var metallerna kommer ifrån ifall det är viktigt.
Största problemet här är väl att:
1. De få procent som faktiskt behöver en ICE-bil är de som hörs mest. Ungefär som barnet som inte får sin vilja igenom, men skriker högst i tron om att det ska hjälpa.
2. Vår "eminenta regering" har valt att göra det billigare för bakåtsträvande bilägare, och därmed minskat incitamentet att se över alternativ.
3. Miljön? Ja, det är en stor aspekt - men knappast till ICE fördel. Om jag inte minns fel så är tillverkngingsförlusterna igenräknade efter 4000 mil med elbil. Det innefattar batteriets miljöpåverkan även efter sin livslängd.
4. Kostnad? Ja, alla har inte råd med den initiala kostnaden (köpet) av en elbil. Men det går snabbt att räkna hem med tanke på allt annat man sparar in på. Bara på 1 år har jag själv sparat 25 000 kr i rena drivmedelskostnader. På 4 år blir det 100 000 kr med samma körmönster. Dock har punkt 2 gjort den kalkylen sämre.
5. Räckvidd? Börja inte ens! Körde ner till Italien i somras som ett test. Inga SOM HELST problem. Hade inte velat göra det i en ICE.
Ja, jag äger elbil.
1. De få procent som faktiskt behöver en ICE-bil är de som hörs mest. Ungefär som barnet som inte får sin vilja igenom, men skriker högst i tron om att det ska hjälpa.
2. Vår "eminenta regering" har valt att göra det billigare för bakåtsträvande bilägare, och därmed minskat incitamentet att se över alternativ.
3. Miljön? Ja, det är en stor aspekt - men knappast till ICE fördel. Om jag inte minns fel så är tillverkngingsförlusterna igenräknade efter 4000 mil med elbil. Det innefattar batteriets miljöpåverkan även efter sin livslängd.
4. Kostnad? Ja, alla har inte råd med den initiala kostnaden (köpet) av en elbil. Men det går snabbt att räkna hem med tanke på allt annat man sparar in på. Bara på 1 år har jag själv sparat 25 000 kr i rena drivmedelskostnader. På 4 år blir det 100 000 kr med samma körmönster. Dock har punkt 2 gjort den kalkylen sämre.
5. Räckvidd? Börja inte ens! Körde ner till Italien i somras som ett test. Inga SOM HELST problem. Hade inte velat göra det i en ICE.
Ja, jag äger elbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Vi får väl vara lite informerade så det inte blir anekdotiskt över några ruttna ägg.H HenrikHuslöse skrev:Ett större problem än degraderingen är att batterierna går sönder helt. Det finns ett par Tesla på Blocket med trasiga batterier och de är bara tio år gamla. Om man tappat 20-30% av kapaciteten är bilen körbar, bara mindre användbar. Är det helt trasigt står bilen still.
Det finns några diesel och bensinbilar med trasig motor till salu också, så både bilar med elmotor och förbränningsmotor kan bli stående med mycket dyra fel.
Tesla Model S 2013 har haft en hel del problem med batteri och drivmotor som håller lite si sådär. Samma sak med tidiga Nissan Leaf och Kia Soul. Mycket hög degradering så bilar från den tiden har ibland bara 60% av kapaciteten kvar. Senare generation av batterier klarar sig generellt mycket bättre. Ska man ha en tumregel så köp aldrig en elbil med Chademo kontakt och undvik bilar innan 2019 typ, klar med några undantag.
NMC batterier åldras ofta med runt 2-3% degradering främst "calendar aging" de första 3-4 åren sen avtar degraderingen. På en 5 år gammal Model 3 LR kan man räkna att den har runt 90% kapacitet. LFP batterierna degraderas ytterligare lite långsammare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
Svar till Enoch85
Misstänker att ice betyder typ bil med förbränningsmotor.
På din punkt 4 ang kostnader,
Jag har räknat på det flera gånger i några år, och jag har kommit fram till att en elbil skulle aldrig kunna vara lönsam för mig, så jag förstår inte hur du kommer fram till att du kan räkna hem en elbil.
Du skriver tillochmed själv att du sparar 100000kr på fyra år dvs på 8 år 200000kr, och 8 år är ungefär livstid för batteriet i en elbil, och det är sällan lönsamt att byta batteri jämfört med att skrota bilen.
Då en elbil kostar iafall 400000kr så är du fortfarande 200000kr ifrån att att det ska vara lönsamt.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
Misstänker att ice betyder typ bil med förbränningsmotor.
På din punkt 4 ang kostnader,
Jag har räknat på det flera gånger i några år, och jag har kommit fram till att en elbil skulle aldrig kunna vara lönsam för mig, så jag förstår inte hur du kommer fram till att du kan räkna hem en elbil.
Du skriver tillochmed själv att du sparar 100000kr på fyra år dvs på 8 år 200000kr, och 8 år är ungefär livstid för batteriet i en elbil, och det är sällan lönsamt att byta batteri jämfört med att skrota bilen.
Då en elbil kostar iafall 400000kr så är du fortfarande 200000kr ifrån att att det ska vara lönsamt.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Som sagt, degraderingen är inget problem undantaget första årsmodellerna av Nissan Leaf, Renault Fluence och liknande bilar i varma länder. Fluence hade i och för sig snabbytessystem för batteriet.Johannes Carlsson skrev:Vi får väl vara lite informerade så det inte blir anekdotiskt över några ruttna ägg.
Tesla Model S 2013 har haft en hel del problem med batteri och drivmotor som håller lite si sådär. Samma sak med tidiga Nissan Leaf och Kia Soul. Mycket hög degradering så bilar från den tiden har ibland bara 60% av kapaciteten kvar. Senare generation av batterier klarar sig generellt mycket bättre. Ska man ha en tumregel så köp aldrig en elbil med Chademo kontakt och undvik bilar innan 2019 typ, klar med några undantag.
NMC batterier åldras ofta med runt 2-3% degradering främst "calendar aging" de första 3-4 åren sen avtar degraderingen. På en 5 år gammal Model 3 LR kan man räkna att den har runt 90% kapacitet. LFP batterierna degraderas ytterligare lite långsammare
[bild][bild]
[länk]
Risken är istället när någon köper en Tesla för 150000 och sedan får "Fel på högspänningsbatteriet". Risken kanske bara är några procent, men det kostar lika mycket som bilen är värd att laga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
Ok, så om valet stod mellan att dina barn får andas renade avgaser i väldigt små mängder dom det är i Sverige ELLER vara slavar i något U-land, så är det senare alternativet bättre tycker du.B buffyin skrev:Nej är ju ett realt problem för oss och våra/mina barn. Minna barn ska inte offras för folk vill köra bil och har redan påverkat oss. Då i den staden med mest elbilar per capita i Sverige. Samt kolleger i grannstaden som artikeln handlar om.
Samt så kommer Sodium batterier eller köpa elbil där man vet var metallerna kommer ifrån ifall det är viktigt.
Jag trodde inte du skulle tycka det, men det är klart, alla har vi rätt till våra åsikter
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Teslas impact report för 2022 är ganska intressant att läsaE enoch85 skrev:Största problemet här är väl att:
1. De få procent som faktiskt behöver en ICE-bil är de som hörs mest. Ungefär som barnet som inte får sin vilja igenom, men skriker högst i tron om att det ska hjälpa.
2. Vår "eminenta regering" har valt att göra det billigare för bakåtsträvande bilägare, och därmed minskat incitamentet att se över alternativ.
3. Miljön? Ja, det är en stor aspekt - men knappast till ICE fördel. Om jag inte minns fel så är tillverkngingsförlusterna igenräknade efter 4000 mil med elbil. Det innefattar batteriets miljöpåverkan även efter sin livslängd.
4. Kostnad? Ja, alla har inte råd med den initiala kostnaden (köpet) av en elbil. Men det går snabbt att räkna hem med tanke på allt annat man sparar in på. Bara på 1 år har jag själv sparat 25 000 kr i rena drivmedelskostnader. På 4 år blir det 100 000 kr med samma körmönster. Dock har punkt 2 gjort den kalkylen sämre.
5. Räckvidd? Börja inte ens! Körde ner till Italien i somras som ett test. Inga SOM HELST problem. Hade inte velat göra det i en ICE.
Ja, jag äger elbil.
https://www.tesla.com/ns_videos/2022-tesla-impact-report-highlights.pdf
När det gäller ekonomin för nya bilar så kostar en motsvarande elbil kanske max 200' mer än dieseln. Som det verkar nu ligger begagnatpriserna för en 5 år gammal Tesla model 3 standard range på 10% per år om man jämför med dagens nypriser
519'x(0,9^5)=306'
200'x(0,9^5)=82'
82/5=16,4
Så vi behöver tjäna igen runt 17' per år i bränslekostnad.
elbilen drar 1,6kWh per mil och 2:- kWh i snitt -> 3,2:-/mil
Dieseln drar 0,5 och kostar 18:- litern i snitt -> 9:-/mil
9-3,2=5,8:- mil i prisskillnad
16400/5,8=2827mil/år
Sen är det ju frågan vad man jämför.
Model 3: 519'
BMW 320d: 495'
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Så är det. Men det är liknande senario för dom där deselmotorn rasat. Kanske lite dyrare med ett begagnat batteriH HenrikHuslöse skrev:Som sagt, degraderingen är inget problem undantaget första årsmodellerna av Nissan Leaf, Renault Fluence och liknande bilar i varma länder. Fluence hade i och för sig snabbytessystem för batteriet.
Risken är istället när någon köper en Tesla för 150000 och sedan får "Fel på högspänningsbatteriet". Risken kanske bara är några procent, men det kostar lika mycket som bilen är värd att laga.
Så är det. Bil är nästan alltid en garanterad förlustaffär och precis som allt annat går saker och ting sönder såsmåningom.H HenrikHuslöse skrev:Ett större problem än degraderingen är att batterierna går sönder helt. Det finns ett par Tesla på Blocket med trasiga batterier och de är bara tio år gamla. Om man tappat 20-30% av kapaciteten är bilen körbar, bara mindre användbar. Är det helt trasigt står bilen still.
Det finns några diesel och bensinbilar med trasig motor till salu också, så både bilar med elmotor och förbränningsmotor kan bli stående med mycket dyra fel.
Gamla bilar i all ära men det har ju hänt en del med säkerheten. Sådär kul att ens familjemedlemmar dör eller får bestående skador för att pappa var snål.A aka_the_barf skrev:Motorer brukar hålla hela bilens livslängd om den är någorlunda vettigt byggd och om man tar hand om den.
batterier degraderas på ett annat sätt och är dyrare än en beggad motor som jag kan få på närmaste skrot till min lilla bil för runt 10 tusen.
Inköpet på 15 tusen betalade jag direkt så ingen avbetalning.
360kr skatt per år.
1104kr försäkring per år
587kr rep och service per år.
500 kr besiktning.
360+1104+587+500=2551/12 månader = 212kr månad.
ca 500 kr bränsle ca 18kr liter = 27 liter ger mig ca 60 mil räckvidd i månaden eller 720 mil om året.
Haft bilen i 8 år och motorn tar jag hand om så den är i fint skick och dricker nästan ingen olja.
Den är från -05.
har även 2 andra bilar från -89 och -91 och där är motorerna i förvånande bra skick(dom kunde fan göra hållbara bilar förr i tiden).
Dessa 2 är veteranare och mer lek och projekt bilar så de går inte mycket längre. Dessa är även så billiga i försäkring att jag inte ens ställer av dom på vintern.
Hört nån tumregel nånstans att man bör hålla sig till 2005 eller nyare för vettigt skydd.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
Beror nog på vad man har för bil.... Min Mondeo -15 drar 0,3 L/h vid varm motor och runt 0,5 vid kall. Med dieselvärmaren igång (och kall motor såklart) säger färddatorn 0,7 L/h ...Unikt namn skrev:
ICE = Internal Combustion EngineD Du och 19till skrev:Svar till Enoch85
Misstänker att ice betyder typ bil med förbränningsmotor.
På din punkt 4 ang kostnader,
Jag har räknat på det flera gånger i några år, och jag har kommit fram till att en elbil skulle aldrig kunna vara lönsam för mig, så jag förstår inte hur du kommer fram till att du kan räkna hem en elbil.
Du skriver tillochmed själv att du sparar 100000kr på fyra år dvs på 8 år 200000kr, och 8 år är ungefär livstid för batteriet i en elbil, och det är sällan lönsamt att byta batteri jämfört med att skrota bilen.
Då en elbil kostar iafall 400000kr så är du fortfarande 200000kr ifrån att att det ska vara lönsamt.
Skriv gärna hur du kommer fram till motsatsen dvsatt det är lönsamt?
Blir dock förvånad över ditt påstående med att batteriet bara håller 8 år. Vad händer sen menar du, samt definera "håller".
Kan inte svara på hur du räknat, men allt beror på hur mycket man kör. Man får ju räkna med typ:
- Skatt
- Drivmedel
- Service (obefintlig med elbil)
Jo det stämmer men idag är fina äldre veteranare inte så billiga längre och dom kör man dessutom lungt och fint i 😉F Fideliox skrev:
Enklast är nog att kika på lite krocktestet. Moderna Dacia duster ligger inte långt ifrån min gamla Volvo om dom inte ryckt upp sig de senaste åren?