DennisCA DennisCA skrev:
Stod i vasabladet att p.g.a. den stränga kölden vi haft hela veckan (-25 till -32) har rekordmånga bilar stannat, bogseraren som hade fullt upp sade han var förvånad att bara 1 av 100 bilar som stannat i kölden var elbilar.
Jag är inte så förvånad, i Sverige är ca 6% av fordonen elbilar om man räknar in hybriderna, nästan alla är nya fräscha och laddade/ fulladdade när resan påbörjas. Problemet med elbilar är väl att energiförbrukningen ökar i kyla, då kupe och batteri kräver värmning och ingen spillvärme finns att tillgå som på en gammal bensinbil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jag är inte så förvånad, i Sverige är ca 6% av fordonen elbilar om man räknar in hybriderna, nästan alla är nya fräscha och laddade/ fulladdade när resan påbörjas. Problemet med elbilar är väl att energiförbrukningen ökar i kyla, då kupe och batteri kräver värmning och ingen spillvärme finns att tillgå som på en gammal bensinbil.
Är ju därför man alltid ska ha med sig vinterkläder, oavsett bil. Blir man ståendes med elbil i kö så kan man ju värma t ex enbart sätet eller hålla kupen runt 15 grader. Då håller batteriet länge. Men självklart inte hur länge som helst. Största nackdelen är ju att det inte går att fylla på elektroner från en dunk ännu. Så bärgning blir ett måste när batteriet tar slut.
 
F Fideliox skrev:
Är ju därför man alltid ska ha med sig vinterkläder, oavsett bil. Blir man ståendes med elbil i kö så kan man ju värma t ex enbart sätet eller hålla kupen runt 15 grader. Då håller batteriet länge. Men självklart inte hur länge som helst.
De flesta har vinterkläder på sig på vintern. En filt eller två är smart om man vill ha extra värme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Är ju därför man alltid ska ha med sig vinterkläder, oavsett bil. Blir man ståendes med elbil i kö så kan man ju värma t ex enbart sätet eller hålla kupen runt 15 grader. Då håller batteriet länge. Men självklart inte hur länge som helst. Största nackdelen är ju att det inte går att fylla på elektroner från en dunk ännu. Så bärgning blir ett måste när batteriet tar slut.
Går det att ladda via ett portabelt elverk vid nödsituationer likt denna? Jag kör inte omkring med reservdunk i personbilen normalt, men vid stormen Gudrun tog jag med reservdunk och jag tänker att ett Honda eu22i kunnat få följa med på färden om jag nödvändigtvis skulle ut och åkt elbil på en väg i område med orange vädervarning.
 
E enoch85 skrev:
Sant. Tänkte kolla min Tesla kort innan garantin går ut, bara för att vara säker. ;)
Ja och efter garantin så kan du ju gå till valfri verkstad som är auktoriserad. Eller helt enkelt kolla bromsvätskan själv om du köper en testare.

Men att köra utan att kolla upp bilen nån gång är hjärndött. Men det är lika hjärndött som vw har det. Runt 7000 kr för att lysa lite med en lampa och dra lite i leder och kanske byta lite vätskor och kupefilter.
Av den anledningen och vw:S korta garanti så vill jag byta :)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nya jobbet för bärgare va ju dieselbilar med frusna Adbluetankar.
Anledningen om det är sant att det fryser (skulle inte förvåna mig, men jag vet inte),
Dieselmotorn är inte felet här, det är politiskernas fel att det ens finns något som heter AdBlue.

Att man inte tvingar på lite idiot ideer på elbilar, tillexempel att dem ska ha en fläkt vid varje hjul som blåser smutsig luft över bilens batterier och datorer och att den luften sen går in i ett filter som måste ha en speciell dyr rengöringsvätska varannan körning och när filtret blir igensatt kostar det mer än vad bilen är värd efter 8 år. Detta skulle kunna samla upp den större mängd partiklar från vägen som rivs upp av dem tunga elbilarna.

Det skulle såklart vara en dum ide. Men den är inte dummare än AdBlue, EGR eller partikelfilter.
 
S sinuslinus skrev:
Biogas är det bästa förnyabara bränslet. Lokalproduktion och med rätt förutsättningar positiv klimatpåverkan. Dessutom är det mindre utsläpp av kväveoxider och kolväten i avgaserna.
Om man utöver miljö även ser rent krasst ekonomiskt på det.
Har 2 bifuel gas bilar. Tyvärr är nog dom flesta som jag, mig själv närmast. Sen Putins Invasion så steg gaspriserna i taket. Från att varit någon krona billigare per motsvarande liter, har det sen invasionen varit tidvis svindyrt. Som värst ca 65:-/kg vilket. Motsvarar drygt 40:-/liter. Sist jag kollade 33:-/kg, ca 22-23:-/l. Mao 5:-/l dyrare än bensin Det innebär att är man inte en äkta miljövän och inte bryr sig om pengar, så är gas sen flera år helt enkelt för dyrt. Har tankat en gång var 14e månad inför besiktning. För mig blir därför tyvärr dessa sannolikt mina sista gasbilar. Särskilt som även Volvo kastat in handduken.

Min kollega som står inför bilbyte, också gasbil, (firmabil men i egen firma, så vi ser till hela kostanden). Vi har analyserat hybrid och elbil. Han har begränsad laddmöjlighet hemma, men inga problem på jobbet. Vi har kommit fram till att rent ekonomiskt vinner en bensin eller diesel (2000 mil/år). Vi brukar köpa något som gått ett år. Kostnaden för en hybrid eller el går inte att räkna hem. Det högre inköpspriset och stora osäkerheten kring andrahandsvärdet när batterierna börjar börjar sig sista garantitid gör kostnden väldigt oförutsägbar. Jag tror stenhårt på El bil. Men jag tror att ur ekonomiskt perspektiv, som ändå driver majoriteten i sina beslut, då är det en generation för tidigt.
 
Såg ett reportage om en biogasanläggnig,
De fick massor av våra skattepengar för att bygga.
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men det var likt som jag skriver.
Dem producerar årligen gas så det räcker till att köra 8 stycken bilar med normal körning per år. Men dem var 30 stycken som arbetar där. Så det dem producerar betalar inte ens sin egen anläggnings arbetare.
😆😠

vet inte om man ska skatta eller gråta.
det är ju trots allt våra skattepengar som dem slänger iväg på detta trams.

Jag är inte emot att saker ska få utvecklas till det bättre, och då måste man göra misstag, men dem behöver väl inte göra det i så stor skala, och att det fortsätter efter att dem märker att det är värdelöst! Då får dem hitta på något bättre istället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Går det att ladda via ett portabelt elverk vid nödsituationer likt denna? Jag kör inte omkring med reservdunk i personbilen normalt, men vid stormen Gudrun tog jag med reservdunk och jag tänker att ett Honda eu22i kunnat få följa med på färden om jag nödvändigtvis skulle ut och åkt elbil på en väg i område med orange vädervarning.
Har dålig koll på elverk och deras förbrukning. Men ponera att en elbil använder 2kwh per mil normalt sätt. Säg då att man skulle behöva köra 5 mil till närmsta laddare eller nåt, då behöver man 10kwh.

Då skulle det ta 1h för ett 10kw elverk att ladda upp det eller 2h för ett 5kw elverk och detta med trefas.

Men däremot kommer ju elbilar nu med V2G och de kan nog ladda andra bilar också i teorin iaf.
 
S
F Fideliox skrev:
Har dålig koll på elverk och deras förbrukning. Men ponera att en elbil använder 2kwh per mil normalt sätt. Säg då att man skulle behöva köra 5 mil till närmsta laddare eller nåt, då behöver man 10kwh.

Då skulle det ta 1h för ett 10kw elverk att ladda upp det eller 2h för ett 5kw elverk och detta med trefas.

Men däremot kommer ju elbilar nu med V2G och de kan nog ladda andra bilar också i teorin iaf.
Funkar att ladda andra bilar med 3,6 kW med Kia, Hyundai och Genysis 800 voltsbilar som har V2L.
Några MG klarar 2,2 kW V2L.
M mojjen skrev:
Om man utöver miljö även ser rent krasst ekonomiskt på det.
Har 2 bifuel gas bilar. Tyvärr är nog dom flesta som jag, mig själv närmast. Sen Putins Invasion så steg gaspriserna i taket. Från att varit någon krona billigare per motsvarande liter, har det sen invasionen varit tidvis svindyrt. Som värst ca 65:-/kg vilket. Motsvarar drygt 40:-/liter. Sist jag kollade 33:-/kg, ca 22-23:-/l. Mao 5:-/l dyrare än bensin Det innebär att är man inte en äkta miljövän och inte bryr sig om pengar, så är gas sen flera år helt enkelt för dyrt. Har tankat en gång var 14e månad inför besiktning. För mig blir därför tyvärr dessa sannolikt mina sista gasbilar. Särskilt som även Volvo kastat in handduken.

Min kollega som står inför bilbyte, också gasbil, (firmabil men i egen firma, så vi ser till hela kostanden). Vi har analyserat hybrid och elbil. Han har begränsad laddmöjlighet hemma, men inga problem på jobbet. Vi har kommit fram till att rent ekonomiskt vinner en bensin eller diesel (2000 mil/år). Vi brukar köpa något som gått ett år. Kostnaden för en hybrid eller el går inte att räkna hem. Det högre inköpspriset och stora osäkerheten kring andrahandsvärdet när batterierna börjar börjar sig sista garantitid gör kostnden väldigt oförutsägbar. Jag tror stenhårt på El bil. Men jag tror att ur ekonomiskt perspektiv, som ändå driver majoriteten i sina beslut, då är det en generation för tidigt.
Jag antar att du bor på västkusten och blev drabbad av att gasbolaget som är ägt av något stort franskt bolag prissatte biogasen efter marknadspriserna nere i mellan/västeuropa.
Bara att beklaga att de körde sönder marknaden med den prissättningen.

På lastbilssidan så kommer biogasen starkt.
 
F Fideliox skrev:
Har dålig koll på elverk och deras förbrukning. Men ponera att en elbil använder 2kwh per mil normalt sätt. Säg då att man skulle behöva köra 5 mil till närmsta laddare eller nåt, då behöver man 10kwh.
Jag tänker att ett litet Hondaelverk producerar ca 2kWh och det bör ju då räcka att dra i gång det för att strömförsörja elbilen som håller på att ladda ur såpass att man kan komma till en ordentlig laddare. Inte mer än ca 20 000kr dyrare än reservdunken till bensinbilen men onekligen mer komplicerat och platskrävande.
 
F fribygg skrev:
Jag tänker att ett litet Hondaelverk producerar ca 2kWh och det bör ju då räcka att dra i gång det för att strömförsörja elbilen som håller på att ladda ur såpass att man kan komma till en ordentlig laddare. Inte mer än ca 20 000kr dyrare än reservdunken till bensinbilen men onekligen mer komplicerat och platskrävande.
Dessutom skönt att ha hemma vid långa strömavbrott
 
A aka_the_barf skrev:
Jo det stämmer men idag är fina äldre veteranare inte så billiga längre och dom kör man dessutom lungt och fint i 😉
Enklast är nog att kika på lite krocktestet. Moderna Dacia duster ligger inte långt ifrån min gamla Volvo om dom inte ryckt upp sig de senaste åren?
Euro NCAP säkerhetstestresultat för Dacia Duster 2017, tre stjärnor, vuxen/barn/skydd/assistansprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duster är helt okej egentligen. Saknar lite aktiv säkerhet. Tidigare generationen också 3 stjärnor. 2017+ Duster är väl bättre än en V70 II
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Tillverkningsprocessen medför monstruösa mängder avgaser, gifter och ”växthusgaser”
Fakta!
Medan fossilbilar inte släpper ut ”monstruösa mängder avgaser, gifter och ”växthusgaser”.”? 😂

Det vore bra om du kan visa på skillnaderna istället för att skriva svepande tyckande utan någon fakta…
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dessutom skönt att ha hemma vid långa strömavbrott
Har man då ändå elbil så klarar man ju några dygn om det var laddat. 😄

Ang elverk så ja det kanske funkar? Vet inte hur detta är idag med elverk, har inget behov då vi ej haft avbrott på 10 år sedan allt grävdes ner. Gamla verket vi hade förstörde både LED lampor och kylskåp när vi använde det.

Sen ska man ju helst ha någorlunda färsk bränsle hemma också och serva med olja och tändstift etc. Är lite meck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.