N
J Jaggatagga skrev:
Du minskar köpkraften hos de med lån ja. De som lånar ut får istället större köpkraft då de får mer ränta av banken.
Sant men mina 2,5 % i ränta täcker inte på långa vägar det jag förlorar på inflationen. :(

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Text på svenska, "Räntesats Bunden till 2023-01-23", indikerar ett fast ränteavtal fram till angivet datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligen förlust i långa loppet men man vet vad man har och sen är det borta.
Vi vågar inte leka trots stabila förutsättningar.

Är ju trevligt om banken ger mer för att låna mina pengar än vi gör för att låna deras.

Vågar folk sitta på höga lån och helt obundet så spelar de ett väldigt högt spel.
Barnfamiljer som spelat rysk roulette med tryggheten och kan på kort sikt sitta med ökade kostnader på 20.000 i månaden och plötsligt ha belåningsgrad på över 100% när jobbet byts till A-kassa

Heij83
N Nalleman64 skrev:
Enligt riksbankschefen på presskonferensen idag är inte energipriserna den primära orsaken till inflationen. Man får ju hoppas han vet vad han pratar om.
Man kan ju hoppas.
Elpris räkningarna kanske inte är det som drar inflationen det är kostnaderna som företagen får pga ökade el kostnader som de tar ut på konsumet.
Det är knappast så att det handlas för mycket just nu.

• Gilla
bollen och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
[bild]
Troligen förlust i långa loppet men man vet vad man har och sen är det borta.
Vi vågar inte leka trots stabila förutsättningar.

Är ju trevligt om banken ger mer för att låna mina pengar än vi gör för att låna deras.

Vågar folk sitta på höga lån och helt obundet så spelar de ett väldigt högt spel.
Barnfamiljer som spelat rysk roulette med tryggheten och kan på kort sikt sitta med ökade kostnader på 20.000 i månaden och plötsligt ha belåningsgrad på över 100% när jobbet byts till A-kassa
Inte säkert, vilket siffra börjar räntan på?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är bara glad att bankerna för en gångs skull gör vinst. Att betala tillbaka det statliga bailouten från senaste finanskrisen är såklart inte på kartan. Stackare.
Vilken bank har INTE «betalat tilbaka» mener du?

• Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
sunnis
Z Zorn skrev:
Jag har tänkt lite på det där.
Alldeles hemmasnickrade (politiska krafter) relativprisjusteringar på el och bränsle i kombination med feta bidrag under pandemin driver inflationen. Jag har inte hitills hört om en etablerad politiker som vill störa status quo och göra något konkret. (?)

Alla dessa konsumtionsbidrag lär vara drivande ock, typ, solceller och laddboxar. Jag undrar hur mycket nytta bidragen gör egentligen. Biltillverkare lipade när elbilsbidraget togs bort. Tesla sänkte sina priser och Ford hakade på. Det luktar skunk.
Du tror att Tesla sänkte priserna för samtliga bilmodeller globalt upp till 20% för att en av Tesla:s minsta och nästintill obetydliga Sverige-marknad tog bort bonus-systemet för elbilar.

:crysmile: Ok…(y)

• Gilla
  • Haha
vespaman och 7 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
OT för tråden men..
[bild]
I fix :ok::D
Yoda nuff for ya!?
Perfekt!

Redaktionen Redaktionen skrev:
Risken är att stor att inflationen biter sig fast och USA-räntorna fortsätter upp. Om KPI stiger även under januari och februari kommer boräntorna att klättra till 6 procent under 2023.

Du kan läsa artikeln här: Fortsatt inflation ger boräntor på 6 procent
Inte risk, chans! Ännu lägre bopriser väntar kommande år och yngre behöver inte belåna sig för livet för att kunna köpa något - chans!

Visst, energi priserna driver på inflationen men även med de borträknade i så kallade KPIF-XE så är inflationen för hög. Ex i december låg den på 8.5% där det totala inflationen var runt 10%

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag har alfrig fått det förklarat för mig varför räntehöjningar skulle sänka inflation. Det är ju ett nollsummespel. Riksbanken för över pengar från de med lån till de med sparade pengar med ökande ränta.
Utbud och efterfrågan styr priserna och inflationen, läs en bok i övergripande nationalekonomi.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Visst, energi priserna driver på inflationen men även med de borträknade i så kallade KPIF-XE så är inflationen för hög. Ex i december låg den på 8.5% där det totala inflationen var runt 10%
Hur tar detta index hänsyn till ökade produktionskostnader p.g.a. högre energipriser? D.v.s. har de analyserat varje produkts unika produktion så de kan se hur stor del respektives ökning av varje som består av ökade energikostnader?

Genuint nyfiken. Känns som ett hästjobb.

• Gilla
bollen och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hur tar detta index hänsyn till ökade produktionskostnader p.g.a. högre energipriser? D.v.s. har de analyserat varje produkts unika produktion så de kan se hur stor del respektives ökning av varje som består av ökade energikostnader?

Genuint nyfiken. Känns som ett hästjobb.
Jag är tyvärr inte insatt i hur det är uträknat men jag tror inte det är uträknat ur varken ett produkt perspektiv eller ett företagsperspektiv utan helt enkelt bara räknat bort energiökningen. Nuvarande - vad som egentligen är ett börsvärde.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
jag svarar igen och även mig själv. KPIF-XE tar bara bort effekten av stigande energipriser för konsumenter. Ej den inverkan den har på ökande produktionskostnader för företag;

”Den effekt stigande el- och bränslepriser även kan ha på de priser företagen sätter på olika produkter och tjänster rensas dock inte bort.”

Källa;
https://bloggen.sbab.se/vad-ar-egentligen-inflation-och-hur-mats-den/

Med andra ord rår inte högre ränta på inflationen fullt ut, om man räknar mot det måttet, hur ”hög den än är” ( lite tillspetsat) så länge man inte får bukt med energipriserna.

• Gilla
bollen och 5 till
  • Laddar…
H
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det är den inte för vi levde hyfsat bra även på 50-talet. Men alla vänstermänniskor som drömmer om lånefinansierade gröna investeringar lär bli besvikna.

Själv har jag mer än en stridsberedd trampcykel per familjemedlem i förrådet reda att trampas dit vi behöver färdas.
Lustigt att den lättkränkta PK-högern alltid ska ta sina dåliga sidor och projicera dem på en odefinierad ”vänster”. Riktigt slapp importerad retorik.

• Gilla
  • Haha
vespaman och 7 till
  • Laddar…
J johanolzzon skrev:
Inte risk, chans! Ännu lägre bopriser väntar kommande år och yngre behöver inte belåna sig för livet för att kunna köpa något - chans!
Lägre priser och högre ränta.
Är du yngre utan egna pengar så blir nog summan densamma som innan.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.