26 186 läst · 168 svar
26k läst
168 svar
Fortsatt inflation ger boräntor på 6 procent
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen förlust i långa loppet men man vet vad man har och sen är det borta.
Vi vågar inte leka trots stabila förutsättningar.
Är ju trevligt om banken ger mer för att låna mina pengar än vi gör för att låna deras.
Vågar folk sitta på höga lån och helt obundet så spelar de ett väldigt högt spel.
Barnfamiljer som spelat rysk roulette med tryggheten och kan på kort sikt sitta med ökade kostnader på 20.000 i månaden och plötsligt ha belåningsgrad på över 100% när jobbet byts till A-kassa
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Man kan ju hoppas.N Nalleman64 skrev:
Elpris räkningarna kanske inte är det som drar inflationen det är kostnaderna som företagen får pga ökade el kostnader som de tar ut på konsumet.
Det är knappast så att det handlas för mycket just nu.
Inte säkert, vilket siffra börjar räntan på?P Pligg85 skrev:[bild]
Troligen förlust i långa loppet men man vet vad man har och sen är det borta.
Vi vågar inte leka trots stabila förutsättningar.
Är ju trevligt om banken ger mer för att låna mina pengar än vi gör för att låna deras.
Vågar folk sitta på höga lån och helt obundet så spelar de ett väldigt högt spel.
Barnfamiljer som spelat rysk roulette med tryggheten och kan på kort sikt sitta med ökade kostnader på 20.000 i månaden och plötsligt ha belåningsgrad på över 100% när jobbet byts till A-kassa
Du tror att Tesla sänkte priserna för samtliga bilmodeller globalt upp till 20% för att en av Tesla:s minsta och nästintill obetydliga Sverige-marknad tog bort bonus-systemet för elbilar.Z Zorn skrev:Jag har tänkt lite på det där.
Alldeles hemmasnickrade (politiska krafter) relativprisjusteringar på el och bränsle i kombination med feta bidrag under pandemin driver inflationen. Jag har inte hitills hört om en etablerad politiker som vill störa status quo och göra något konkret. (?)
Alla dessa konsumtionsbidrag lär vara drivande ock, typ, solceller och laddboxar. Jag undrar hur mycket nytta bidragen gör egentligen. Biltillverkare lipade när elbilsbidraget togs bort. Tesla sänkte sina priser och Ford hakade på. Det luktar skunk.
Ok…
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Inte risk, chans! Ännu lägre bopriser väntar kommande år och yngre behöver inte belåna sig för livet för att kunna köpa något - chans!Redaktionen skrev:
Utbud och efterfrågan styr priserna och inflationen, läs en bok i övergripande nationalekonomi.J Jaggatagga skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 120 inlägg
Hur tar detta index hänsyn till ökade produktionskostnader p.g.a. högre energipriser? D.v.s. har de analyserat varje produkts unika produktion så de kan se hur stor del respektives ökning av varje som består av ökade energikostnader?M mxjolle skrev:
Genuint nyfiken. Känns som ett hästjobb.
Jag är tyvärr inte insatt i hur det är uträknat men jag tror inte det är uträknat ur varken ett produkt perspektiv eller ett företagsperspektiv utan helt enkelt bara räknat bort energiökningen. Nuvarande - vad som egentligen är ett börsvärde.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 120 inlägg
jag svarar igen och även mig själv. KPIF-XE tar bara bort effekten av stigande energipriser för konsumenter. Ej den inverkan den har på ökande produktionskostnader för företag;M mxjolle skrev:
”Den effekt stigande el- och bränslepriser även kan ha på de priser företagen sätter på olika produkter och tjänster rensas dock inte bort.”
Källa;
https://bloggen.sbab.se/vad-ar-egentligen-inflation-och-hur-mats-den/
Med andra ord rår inte högre ränta på inflationen fullt ut, om man räknar mot det måttet, hur ”hög den än är” ( lite tillspetsat) så länge man inte får bukt med energipriserna.
Lustigt att den lättkränkta PK-högern alltid ska ta sina dåliga sidor och projicera dem på en odefinierad ”vänster”. Riktigt slapp importerad retorik.A Anders_Nilsson skrev: