EddieHansson
Heij83 Heij83 skrev:
Fixa el priserna så kommer inflationen gå ner till normal nivå.
Energi priser är den största bidragande orsaken.

Bonden: får ökade kostnader i bränsle och el - behöver höja priset
Producenten: ofta väldigt energikrävande process (el) -behöver höja priset
Transport: bränslepriser ökar (disel) -behöver höja priset
Butiken: alla tidigare led har ökat sina priser vilket tvingar butiken att ta mer betalt + att butikens elräkningar stiger kraftigt - behöver höja priset.

inflationen bygger säkert till 90% på ENERIGI särskilt El.
Regeringen måste ta sitt ansvar och fixa Sverige priser på el, precis som någon lovade i valrörelsen :mad: innan vi knäcks av räntehöjningar + inflation.
Precis, det är ju därför det är så pass osäkert om räntehöjningar hjälper som det brukar...
 
  • Gilla
bollen och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Precis, det är ju därför det är så pass osäkert om räntehöjningar hjälper som det brukar...
Jag har alfrig fått det förklarat för mig varför räntehöjningar skulle sänka inflation. Det är ju ett nollsummespel. Riksbanken för över pengar från de med lån till de med sparade pengar med ökande ränta.
 
  • Gilla
raisa och 1 till
  • Laddar…
När man läser era inlägg så kan man nästan tro att domedagen är runt hörnet..
 
  • Gilla
2005 och 6 till
  • Laddar…
EddieHansson
J Jaggatagga skrev:
Jag har alfrig fått det förklarat för mig varför räntehöjningar skulle sänka inflation. Det är ju ett nollsummespel. Riksbanken för över pengar från de med lån till de med sparade pengar med ökande ränta.
Man minskar ju köpkraften, så då minskar efterfrågan och utbudet anpassar sig. Men när det mest grundläggande infrastrukturen som elektriciteten inte funkar, hjälper det nog inte så mycket.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild]
Jag tror inte Master Yoda använde engelsk meningsbyggnad utan jag har för mig att hans något säregna meningsbyggnad i stor utsträckning baserades på japanska.

”The Dunning-Kruger strong in tris one is” vore nog mera Yodaianskt. Experter på Yodaism må förbättra mitt exempel.

Sedan ser jag inte riktigt att min kommentar om den svenska ekonomins fundamentala beroende av räntetjack skulle vara Dunning-Kruger men ok, whatever rocks tour boat.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror inte Master Yoda använde engelsk meningsbyggnad utan jag har för mig att hans något säregna meningsbyggnad i stor utsträckning baserades på japanska.

”The Dunning-Kruger strong in tris one is” vore nog mera Yodaianskt. Experter på Yodaism må förbättra mitt exempel.

Sedan ser jag inte riktigt att min kommentar om den svenska ekonomins fundamentala beroende av räntetjack skulle vara Dunning-Kruger men ok, whatever rocks tour boat.
Jag tror budskapet gick fram hos de flesta, även dig ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror budskapet gick fram hos de flesta, även dig ;)
Ja det är skrämmande att den Yodaianska standarden har sjunkit katastrofalt i skolundervisningen.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
bollen och 3 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jag har alfrig fått det förklarat för mig varför räntehöjningar skulle sänka inflation. Det är ju ett nollsummespel. Riksbanken för över pengar från de med lån till de med sparade pengar med ökande ränta.
Det ska helt enkelt kosta att ha lån, det är bara då företag och privatpersoner värdesätter sina tillgångar och inte lever över sina tillgångar.

och syftet är också att du inte ska kunna låna dig ur en ”dålig” situation. Ex dålig likviditet i ett företag. Gör man det så riskeras det bara bli en bubbla som senare resulterar i konkurser som är dåligare för sysselsättningen än ev varsel eller uppsägningar.

Resultatet kan du nästan se i realtid.
I takt med att konstanserna ökar, så blir vi mer medvetna om värdet på allt. Vi omvärderat och väljer billigare elbolag, billigare matbutik etc. Vilket gör att den som har en vara eller tjänst helt enkelt tvingas ändra sin produkt eller tjänst för att möta den efterfrågan.

obs detta är ett förenklat resonemang:)
 
  • Gilla
Cam Kir och 1 till
  • Laddar…
J Jova85 skrev:
När man läser era inlägg så kan man nästan tro att domedagen är runt hörnet..
Nej det är den inte för vi levde hyfsat bra även på 50-talet. Men alla vänstermänniskor som drömmer om lånefinansierade gröna investeringar lär bli besvikna.

Själv har jag mer än en stridsberedd trampcykel per familjemedlem i förrådet reda att trampas dit vi behöver färdas.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Man minskar ju köpkraften, så då minskar efterfrågan och utbudet anpassar sig. Men när det mest grundläggande infrastrukturen som elektriciteten inte funkar, hjälper det nog inte så mycket.
Du minskar köpkraften hos de med lån ja. De som lånar ut får istället större köpkraft då de får mer ränta av banken.
 
  • Gilla
raisa och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Du minskar köpkraften hos de med lån ja. De som lånar ut får istället större köpkraft då de får mer ränta av banken.
Och vi som sitter med bundna lån fortsätter räkna pengar…
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
OT för tråden men..
Animat karaktär med text om Dunning-Kruger-effekten, meme stil, humoristiskt budskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I fix :ok::D
Yoda nuff for ya!?
 
  • Gilla
J Vos och 6 till
  • Laddar…
Är bara glad att bankerna för en gångs skull gör vinst. Att betala tillbaka det statliga bailouten från senaste finanskrisen är såklart inte på kartan. Stackare.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
N
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ändå känns hela situationen bakvänd. Inflationen beror i stort på energipriser som inte öht påverkas av vår inhemska ränta annat än marginellt pga växelkurs. Energipriset tvingar upp priserna på tillverkning och transporter. Att företag och konsumenter behöver betala mer på lån kommer väl inte att påverka den delen?

Sen att de svenska elpriserna är helt artificiella är en skam att det får fortsätta!
Enligt riksbankschefen på presskonferensen idag är inte energipriserna den primära orsaken till inflationen. Man får ju hoppas han vet vad han pratar om.
 
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och vi som sitter med bundna lån fortsätter räkna pengar…
Liksom vi utan lån och med sparkonton som för en gångs skull ger lite avkastning men som ändå är rena förlusten p.g.a. inflationen. ;)
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.