358 746 läst · 5 728 svar
359k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Idag åkte vi till mina föräldrar (från Väsby till Sollentuna alltså). När jag kör ut på påfarten i Väsby ser jag (eftersom det är "högersväng" i rondellen) att framför mig ligger det först en röd bil och sen precis framför mig en vit Tesla. De som kört där vet att påfarten är en nedförsbacke som sen blir eget körfält, och hastighetsbegränsningen är 100 så det är normalt inga problem att komma upp i 100 innan man så att säga är "uppe på motorvägen".
Men idag gick det väldigt segt för för bilarna framför, vi var nog inte ens uppe i 80 när vi kommer ner till där det slutar vara heldraget. Jag trodde att det var den röda bilen framför Teslan som körde sakta, för jag ser Teslan blinka vänster och gå ut i mittenfil, och då ser jag att den röda bilen ligger typ 150 m längre fram... Teslan ligger i mittenfil i typ 95 så jag får ligga kvar i 95 i högerfil (för jag vill inte ut i vänsterfilen i ett sånt läge, om Teslan börjar gasa kommer jag inte komma förbi).
Efter några kilometer verkade föraren av Teslan "vakna" för den gick ut i högerfil (fortfarande i ungefär 95), så jag kunde äntligen gå ut i mittenfil och öka till 100 och köra förbi (och sen tillbaka till högerfil för det var tomt framför Teslan). Sen kunde jag hålla 100 i högerfil hela vägen fram till strax innan vägarbete vid Häggvik (där det blir 70). Av nån anledning hade alla bilar i högerfil fått för sig att sakta ner till 70 en kilometer innan 70-skylten. Värt att notera är ju också att bilarna som kom bakifrån verkar ha missat 70-skylten helt för där gick det väldigt fort...
Men idag gick det väldigt segt för för bilarna framför, vi var nog inte ens uppe i 80 när vi kommer ner till där det slutar vara heldraget. Jag trodde att det var den röda bilen framför Teslan som körde sakta, för jag ser Teslan blinka vänster och gå ut i mittenfil, och då ser jag att den röda bilen ligger typ 150 m längre fram... Teslan ligger i mittenfil i typ 95 så jag får ligga kvar i 95 i högerfil (för jag vill inte ut i vänsterfilen i ett sånt läge, om Teslan börjar gasa kommer jag inte komma förbi).
Efter några kilometer verkade föraren av Teslan "vakna" för den gick ut i högerfil (fortfarande i ungefär 95), så jag kunde äntligen gå ut i mittenfil och öka till 100 och köra förbi (och sen tillbaka till högerfil för det var tomt framför Teslan). Sen kunde jag hålla 100 i högerfil hela vägen fram till strax innan vägarbete vid Häggvik (där det blir 70). Av nån anledning hade alla bilar i högerfil fått för sig att sakta ner till 70 en kilometer innan 70-skylten. Värt att notera är ju också att bilarna som kom bakifrån verkar ha missat 70-skylten helt för där gick det väldigt fort...
Tråden handlar om att ta hänsyn i trafiken.F frasen_36 skrev:
Ett sidospår handlade om övervakning och vad den kan leda till i förlängningen.
Jag medger att det var off topic men mitt svar var i ett ämne som handlade om konstant övervakning för att upptäcka brott.
Du kanske rycker att trafikbrott är mer allvarligt än våldtäkt och misshandel men där går våra åsikter isär. Skall man förhindra brott med övervakning bör man börja med de grövsta brotten, tycker jag.
G gaidin skrev:I förlängningen är det lätt att hamna där.
Öiberalare syn på övervakning och vad den skall användas till tenderar att bli mer strikt ju längre den pågår och reglerna kring vad den får användas till luckras upp.
Plötsligt kommer "fel" regering till makten, andra regler börjar gälla och vips!
Du får ingen tågbiljett för att du pratade med en regimkritiker för en månad sedan.
Det är precis det som pågår i Kina just nu.
Det är ENBART DU som surrar om våldtäkt - dra inte in andra i de perversa tankarna. Tråden handlar om biltrafik.G gaidin skrev:Tråden handlar om att ta hänsyn i trafiken.
Ett sidospår handlade om övervakning och vad den kan leda till i förlängningen.
Jag medger att det var off topic men mitt svar var i ett ämne som handlade om konstant övervakning för att upptäcka brott.
Du kanske rycker att trafikbrott är mer allvarligt än våldtäkt och misshandel men där går våra åsikter isär. Skall man förhindra brott med övervakning bör man börja med de grövsta brotten, tycker jag.
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare. Jag tycker konstanfarthållare i vänsterfil med noll koll i backspegeln är ett betydligt större problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
För att det är mycket vanligare. Men det smittar förstås. Det är samma sorts människor som undviker högerfilen på både två- och trefiliga vägar.M MickeMörkö skrev:
Om idioterna i mittenfilen ligga i högerfil som de ska, är det ingen av dessa som ligger i vänsterfil.M MickeMörkö skrev:
Där jag bor blir Nynäsvägen trefilig från tvåfilig (påfarten blir en ny innerfil). Igår kastade sig en Svensson (som vanlig) ut i mittfilen i panik så fort heldraget försvinner så bakomvarande trafik måste bromsa eller åka ut i vänsterfilen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 373 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 373 inlägg
Ja det är ett klassiskt problem. Sen svänger de av på första avfarten...G Greger_08 skrev:
Jag har flera gånger hamnat bakom någon som inte kan accelerera på påfarten norrut vi Ica Maxi, där påfartsfilen blir högerfil. När de kommer upp på motorvägen håller de 60 km/h är. Jag kollar att det är fritt bakåt, byter till mittfil och gasar och får sen tvärnita när såskoppen ska in i mittfil. Man har nu lyckats pressa upp bilen i 70 km/h och ska absolut in i mittfil för att sen kanske komma upp i 80-85 km/h på 100-streckan. 😢
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 373 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 373 inlägg