F frasen_36 skrev:
Tråden handlar om biltrafik och det utspelar sig oftast på offentlig plats. Kräver kanske viss minimiintilligens för att förstå?
Tråden handlar om att ta hänsyn i trafiken.
Ett sidospår handlade om övervakning och vad den kan leda till i förlängningen.

Jag medger att det var off topic men mitt svar var i ett ämne som handlade om konstant övervakning för att upptäcka brott.

Du kanske rycker att trafikbrott är mer allvarligt än våldtäkt och misshandel men där går våra åsikter isär. Skall man förhindra brott med övervakning bör man börja med de grövsta brotten, tycker jag.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
G gaidin skrev:
I förlängningen är det lätt att hamna där.
Öiberalare syn på övervakning och vad den skall användas till tenderar att bli mer strikt ju längre den pågår och reglerna kring vad den får användas till luckras upp.

Plötsligt kommer "fel" regering till makten, andra regler börjar gälla och vips!
Du får ingen tågbiljett för att du pratade med en regimkritiker för en månad sedan.

Det är precis det som pågår i Kina just nu.
G gaidin skrev:
Tråden handlar om att ta hänsyn i trafiken.
Ett sidospår handlade om övervakning och vad den kan leda till i förlängningen.

Jag medger att det var off topic men mitt svar var i ett ämne som handlade om konstant övervakning för att upptäcka brott.

Du kanske rycker att trafikbrott är mer allvarligt än våldtäkt och misshandel men där går våra åsikter isär. Skall man förhindra brott med övervakning bör man börja med de grövsta brotten, tycker jag.
Det är ENBART DU som surrar om våldtäkt - dra inte in andra i de perversa tankarna. Tråden handlar om biltrafik.
 
F frasen_36 skrev:
Det är ENBART DU som surrar om våldtäkt - dra inte in andra i de perversa tankarna. Tråden handlar om biltrafik.
Kanoners! Om du slutar att prata om kameror så lovar jag att göra detsamma, så kan vi prata om trafik igen i stället.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Är det någon som är pervers här är det väl frasen som har perversa moderatortendenser.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare. Jag tycker konstanfarthållare i vänsterfil med noll koll i backspegeln är ett betydligt större problem.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare. Jag tycker konstanfarthållare i vänsterfil med noll koll i backspegeln är ett betydligt större problem.
Noll koll överhuvudtaget i trafiken är ett problem. ☝️
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare. Jag tycker konstanfarthållare i vänsterfil med noll koll i backspegeln är ett betydligt större problem.
För att det är mycket vanligare. Men det smittar förstås. Det är samma sorts människor som undviker högerfilen på både två- och trefiliga vägar.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S
M MickeMörkö skrev:
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare. Jag tycker konstanfarthållare i vänsterfil med noll koll i backspegeln är ett betydligt större problem.
Om idioterna i mittenfilen ligga i högerfil som de ska, är det ingen av dessa som ligger i vänsterfil.
 
M MickeMörkö skrev:
En intressant iakttagelse är varför det väcker en sådan irritation med mittfilskörare.
Därför att de blockerar två körfält.

Varför tycker du att de som ligger i vänsterfil och har noll koll i backspegeln är ett problem?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Därför att de blockerar två körfält.

Varför tycker du att de som ligger i vänsterfil och har noll koll i backspegeln är ett problem?
För att de inte flyttar på sig.
 
M MickeMörkö skrev:
För att de inte flyttar på sig.
Det är väll inga problem, du kan väll byta fil till mittfilen eller högerfilen för att köra om?
 
  • Gilla
  • Haha
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Där jag bor blir Nynäsvägen trefilig från tvåfilig (påfarten blir en ny innerfil). Igår kastade sig en Svensson (som vanlig) ut i mittfilen i panik så fort heldraget försvinner så bakomvarande trafik måste bromsa eller åka ut i vänsterfilen.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Där jag bor blir Nynäsvägen trefilig från tvåfilig (påfarten blir en ny innerfil). Igår kastade sig en Svensson (som vanlig) ut i mittfilen i panik så fort heldraget försvinner så bakomvarande trafik måste bromsa eller åka ut i vänsterfilen.
Ja det är ett klassiskt problem. Sen svänger de av på första avfarten...

Jag har flera gånger hamnat bakom någon som inte kan accelerera på påfarten norrut vi Ica Maxi, där påfartsfilen blir högerfil. När de kommer upp på motorvägen håller de 60 km/h är. Jag kollar att det är fritt bakåt, byter till mittfil och gasar och får sen tvärnita när såskoppen ska in i mittfil. Man har nu lyckats pressa upp bilen i 70 km/h och ska absolut in i mittfil för att sen kanske komma upp i 80-85 km/h på 100-streckan. 😢
 
  • Gilla
myrstack och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Vy från en buss som visar tätt trafik i mitten av tre körfält på en motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut när jag var på väg hemåt med buss i helgen. Dåligt avstånd mellan bilarna i mittfältet, betydligt bättre till höger.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är ett klassiskt problem. Sen svänger de av på första avfarten...

Jag har flera gånger hamnat bakom någon som inte kan accelerera på påfarten norrut vi Ica Maxi, där påfartsfilen blir högerfil. När de kommer upp på motorvägen håller de 60 km/h är. Jag kollar att det är fritt bakåt, byter till mittfil och gasar och får sen tvärnita när såskoppen ska in i mittfil. Man har nu lyckats pressa upp bilen i 70 km/h och ska absolut in i mittfil för att sen kanske komma upp i 80-85 km/h på 100-streckan. 😢
Samma ställe som det där påfart-blir-högerfil-åkarna är så ivriga att ta sig in i mittenfilen att de påbörjar filbytet innan de blinkar, jag kör där ett par gånger i veckan och åtminstone en gång varje vecka håller jag på att bli rammad. Jag är normalt en schysst trafikant som inte försöker bevisa mina rättigheter av princip, då jag anser att min hälsa och min bil är värd mer än att "få rätt" och orsaka en incident, men här håller jag fast i den högerfilen som jag kommer i, som blir mittfil och jag önskar att min bil hade en mer potent tuta att skrämma de där filflyttarna som inte använder körriktningsvisaren.
Kanske går att skaffa ett trumpethorn, det vore nåt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.