310 027 läst · 4 827 svar
310k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Konstig koppling mellan trafikövervakning (vilket det handlade om) och bankers bedömning av kunders kreditvärdighet....RoTe skrev:
Vad har Kina med vår trafikövervakning att göra?RoTe skrev:
Jag har absolut inget emot bättre trafikövervakning här, då jag inte har något att dölja.
Men det är klart att det finns vissa som inte tål detta av olika anledningar.
Det är faktiskt exakt så det funkar Kina. Går du mot röd gubbe så får du högre ränta, dina barn kommer inte in på universitetet osv.F frasen_36 skrev:
Med det sagt så tror jag inte vi i nuläget behöver vara jätteoroliga för lite fler trafikkameror. Det vore kalas med kameror som kunde hantera t ex rödljuskörningar, folk som inte blinkar vid filbyte, inte håller avståndet, kör mot heldraget och mittfilscampar.
Och det säger jag som fått böter för att jag körde i 73 km/tim i Sicklatunneln… Jag anser att det finns rätt många trafikförseelser som är värre än måttliga fortkörningar.
Vore ju kalas med kameror lite här och var på t ex E4:an mellan Stockholm och Södertälje.
I förlängningen är det lätt att hamna där.F frasen_36 skrev:
Öiberalare syn på övervakning och vad den skall användas till tenderar att bli mer strikt ju längre den pågår och reglerna kring vad den får användas till luckras upp.
Plötsligt kommer "fel" regering till makten, andra regler börjar gälla och vips!
Du får ingen tågbiljett för att du pratade med en regimkritiker för en månad sedan.
Det är precis det som pågår i Kina just nu.
Tråden handlar om biltrafik och det utspelar sig oftast på offentlig plats. Kräver kanske viss minimiintilligens för att förstå?G gaidin skrev:
Idag åkte vi till mina föräldrar (från Väsby till Sollentuna alltså). När jag kör ut på påfarten i Väsby ser jag (eftersom det är "högersväng" i rondellen) att framför mig ligger det först en röd bil och sen precis framför mig en vit Tesla. De som kört där vet att påfarten är en nedförsbacke som sen blir eget körfält, och hastighetsbegränsningen är 100 så det är normalt inga problem att komma upp i 100 innan man så att säga är "uppe på motorvägen".
Men idag gick det väldigt segt för för bilarna framför, vi var nog inte ens uppe i 80 när vi kommer ner till där det slutar vara heldraget. Jag trodde att det var den röda bilen framför Teslan som körde sakta, för jag ser Teslan blinka vänster och gå ut i mittenfil, och då ser jag att den röda bilen ligger typ 150 m längre fram... Teslan ligger i mittenfil i typ 95 så jag får ligga kvar i 95 i högerfil (för jag vill inte ut i vänsterfilen i ett sånt läge, om Teslan börjar gasa kommer jag inte komma förbi).
Efter några kilometer verkade föraren av Teslan "vakna" för den gick ut i högerfil (fortfarande i ungefär 95), så jag kunde äntligen gå ut i mittenfil och öka till 100 och köra förbi (och sen tillbaka till högerfil för det var tomt framför Teslan). Sen kunde jag hålla 100 i högerfil hela vägen fram till strax innan vägarbete vid Häggvik (där det blir 70). Av nån anledning hade alla bilar i högerfil fått för sig att sakta ner till 70 en kilometer innan 70-skylten. Värt att notera är ju också att bilarna som kom bakifrån verkar ha missat 70-skylten helt för där gick det väldigt fort...
Men idag gick det väldigt segt för för bilarna framför, vi var nog inte ens uppe i 80 när vi kommer ner till där det slutar vara heldraget. Jag trodde att det var den röda bilen framför Teslan som körde sakta, för jag ser Teslan blinka vänster och gå ut i mittenfil, och då ser jag att den röda bilen ligger typ 150 m längre fram... Teslan ligger i mittenfil i typ 95 så jag får ligga kvar i 95 i högerfil (för jag vill inte ut i vänsterfilen i ett sånt läge, om Teslan börjar gasa kommer jag inte komma förbi).
Efter några kilometer verkade föraren av Teslan "vakna" för den gick ut i högerfil (fortfarande i ungefär 95), så jag kunde äntligen gå ut i mittenfil och öka till 100 och köra förbi (och sen tillbaka till högerfil för det var tomt framför Teslan). Sen kunde jag hålla 100 i högerfil hela vägen fram till strax innan vägarbete vid Häggvik (där det blir 70). Av nån anledning hade alla bilar i högerfil fått för sig att sakta ner till 70 en kilometer innan 70-skylten. Värt att notera är ju också att bilarna som kom bakifrån verkar ha missat 70-skylten helt för där gick det väldigt fort...