313 läst · 1 svar
313 läst
1 svar
Föryngra 43 år gammal häckoxbärshäck.
Hej!
Vår 43 år gamla häckoxbärshäck (ca 60 meter) behöver en omstart, mycket bös och kala grenar i den, mest grön på ett tunt ytskick. Så planen är att göra en total omstart, dvs skära ner den till typ 1dm över marken och därefter regelbundet beskära den så att den blir tät och grön igen
- Eftersom den har ett omfattande rotsystem och är helt frisk så ser jag ingen risk med att beskära den så hårt (1 dm över marken), vad säger ni som har koll?
- Min plan är att göra beskärningen nu tidig vår, typ sen Mars - April (Sollentuna - Stockholm). Någon som har koll på lite mer exakt när bästa tiden under året är att göra den här föryngringen (i östra svealand)?
- Tänkte använda en kraftig stor grensax för att kapa häcken, eller kan man köra med motorsågen lika gärna?
Tackar på förhand om någon trädgårdskunnig kan ge lite bra faktasvar på mina frågor 🙇♂️
Vår 43 år gamla häckoxbärshäck (ca 60 meter) behöver en omstart, mycket bös och kala grenar i den, mest grön på ett tunt ytskick. Så planen är att göra en total omstart, dvs skära ner den till typ 1dm över marken och därefter regelbundet beskära den så att den blir tät och grön igen
- Eftersom den har ett omfattande rotsystem och är helt frisk så ser jag ingen risk med att beskära den så hårt (1 dm över marken), vad säger ni som har koll?
- Min plan är att göra beskärningen nu tidig vår, typ sen Mars - April (Sollentuna - Stockholm). Någon som har koll på lite mer exakt när bästa tiden under året är att göra den här föryngringen (i östra svealand)?
- Tänkte använda en kraftig stor grensax för att kapa häcken, eller kan man köra med motorsågen lika gärna?
Tackar på förhand om någon trädgårdskunnig kan ge lite bra faktasvar på mina frågor 🙇♂️
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "grensax"

Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
Det brukar funka utmärkt att göra som du har tänkt. Kör på, skulle jag säga!
Ja, att passa på innan växtsäsongen är bäst. Men med så rejäla rotsystem är tidpunkten inte så viktig.Mats-S skrev:
Det avgörande är hur fina snitten blir. Ju rakare och finare ju mindre risk för div angrepp. Självklart kan man kör i två steg såga först och klippa rent sedan.Mats-S skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sanicompact 43 (kvarntoa) - Trosa kommun
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Var ka man köpa termostat till Järpås oljeelement typ M 610 85 550 43
Värme allmänt -
Ersätta gamla 433 puckar med?
Villalarm & Hemautomation -
Luftfilter till en gräsklippare Husqvarna Royal 43 SE
Trädgårdsmaskiner -
Laddström Husqvarna Automower 430x?