Värst vad det blev uppjagat här, och tråden hamnade till och med i mailutskicket.
@senap , Läser jag rätt om du anser det vara skillnad om sladden är spänningssatt eller inte? Det vore intressant om du kunde vidareutveckla dina teorier isf.

/Höghus

Det känns som att man är sen på bollen med alla inlägg som rdan är gjorda...
Jag förvarar på olika sätt.

Har en lång sladd på kabeltrumma som rullas upp på trumman. Check.

Sedan har jag ett gäng halvlånga grövre på mellan 5-12 meter. Dessa hanteras lite olika men när de skall förvaras så coilar jag dem med varannan slinga åt olika håll (så de inte skruvar sig). Sedan knyter jag ihop ett snöre och hänger upp på en krok med en lärkknut. Check. Bild bifogas

Ibland -när jag bara skall hänga undan för stunden- så coilar jag sladdarna som ett klätterrep. Alltså inga öglor utan bara fram och tillbaka över näven. Tog en skärmdump från Youtube...
Vad jag aldrig gör är att snurra kabel (eller rep) mellan armbåge och tumme som seglare gör. Blir bara trassel, jag är gammal klättrare och vill att allt skall löpa ut smidigt med minimalt trassel...

Inomhussladdar gör jag knut på med en åtta. Och de hänger sedan i skrubben redo för juletiderna...

Att väva kablar händer någon gång, men jag har inte så långa kablar och fördelarna är inte så stora då.

Elkablar sammanlindade och upphängda på en krok med en blå lärkknut mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som coilar ett grönt rep på ett korrekt sätt inför förvaring.
Skapa konto

Elsladd knuten i en åttaknut runt en hängande krok för organiserad förvaring.
Skapa konto

Fario Fario skrev:
Det känns som att man är sen på bollen med alla inlägg som rdan är gjorda...
Jag förvarar på olika sätt.

Har en lång sladd på kabeltrumma som rullas upp på trumman. Check.

Sedan har jag ett gäng halvlånga grövre på mellan 5-12 meter. Dessa hanteras lite olika men när de skall förvaras så coilar jag dem med varannan slinga åt olika håll (så de inte skruvar sig). Sedan knyter jag ihop ett snöre och hänger upp på en krok med en lärkknut. Check. Bild bifogas

Ibland -när jag bara skall hänga undan för stunden- så coilar jag sladdarna som ett klätterrep. Alltså inga öglor utan bara fram och tillbaka över näven. Tog en skärmdump från Youtube...
Vad jag aldrig gör är att snurra kabel (eller rep) mellan armbåge och tumme som seglare gör. Blir bara trassel, jag är gammal klättrare och vill att allt skall löpa ut smidigt med minimalt trassel...

Inomhussladdar gör jag knut på med en åtta. Och de hänger sedan i skrubben redo för juletiderna...

Att väva kablar händer någon gång, men jag har inte så långa kablar och fördelarna är inte så stora då.

[bild]

[bild]

[bild]

Här ser vi i första bilden ett brott mot andra delen av antiknutreglementet

"...or tying the cord with string is not allowed."

/Höghus

Det finns uppenbarligen människor som har alldeles för mycket fritid!:crysmile:

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.