2 325 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Förstår inte hur dom menar
Sida 1 av 2
Hej
Jag förstår inte hur dom menar i denna artikel. Skulle någon kunna förklara?
Hur kan man få ut en trefasmatning från en central som matas med enfas?
https://www.elinstallatoren.se/inne...pCiM4YHvz5YP3SP0zG8vMVM#.X8d2XES7Z2Y.facebook
Jag förstår inte hur dom menar i denna artikel. Skulle någon kunna förklara?
Hur kan man få ut en trefasmatning från en central som matas med enfas?
https://www.elinstallatoren.se/inne...pCiM4YHvz5YP3SP0zG8vMVM#.X8d2XES7Z2Y.facebook
Bästa svaret
Det är i vanlig ordning en ganska luddig artikel från elinstallatören. Men det de menar är såklart att du inte får ut en trefasmatning. Den som har dragit tre separata ledare från centralen har helt enkelt inte förstått att han bara hade en fas in till centralen. Så spisen matas av tre enfasmatningar som delar på en nolla. Den nollan blir då underdimensionerad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 068 inlägg
Det kan man inte. De tog ut tre stycken fasledare, ifrån samma fas, med en gemensam neutralledare. Eftersom det är samma fas (ingen tidsförskjutning mellan dem) så blir neutralledaren överbelastad.
Spisen fungerar dock utmärkt för den är i sig enfasig och består i princip av tre st enfasiga delar. En motor skulle däremot inte fungera.
Spisen fungerar dock utmärkt för den är i sig enfasig och består i princip av tre st enfasiga delar. En motor skulle däremot inte fungera.
Nu är jag inte elektriker så jag killgissar lite. En spis är väl inte beroende av att faserna är olika, bara att effekten är tillräcklig? På min spis går två plattor på varsin fas och kanske är ugnen på den tredje.
Ps. Jag var visst väldigt långsam.
Ps. Jag var visst väldigt långsam.
Ursäkta att jag killgissar lite. Men en vanlig säkring är väl en form av överlastdetektering?Luddis_1 skrev:
Det finns säkert produkter som kan användas för att mäta strömmen genom nollan och vid för hög ström bryter relevanta faser. Lite som en trepolig dvärgbrytare fungerar?
Tack för alla svar. Nu förstår jag nog vad som avses.
Jag fastnade på ordet trefas, men egentligen menar dom tre grupper till samma objekt (och dessa tre grupper hamnar på samma fas) och dom delar på en nolledare?
Borde finnas en bättre benämning på detta. Tregruppledare?
Jag fastnade på ordet trefas, men egentligen menar dom tre grupper till samma objekt (och dessa tre grupper hamnar på samma fas) och dom delar på en nolledare?
Borde finnas en bättre benämning på detta. Tregruppledare?
Ja, man kan dra nollan genom en säkring och lösa det akuta problemet, men inkopplingen är fortfarande väldigt tveksam både ur ett regelperspektiv och sett till hur det är tänkt att spisen ska kunna användas.P PatrikJo skrev:
Ja. Det går utmärkt att avsäkra nollan också. Det görs bara inte i normalfallet.P PatrikJo skrev: