24 019 läst · 210 svar
24k läst
210 svar
Förstagångsköparna avgör om bopriserna halveras
Följande gamla Warren Buffett-citat känns väldigt passande;Aaake37 skrev:
“The line separating investment and speculation, which is never bright and clear, becomes blurred still further when most market participants have recently enjoyed triumphs. Nothing sedates rationality like large doses of effortless money. After a heady experience of that kind, normally sensible people drift into behavior akin to that of Cinderella at the ball. They know that overstaying the festivities - that is, continuing to speculate in companies that have gigantic valuations relative to the cash they are likely to generate in the future - will eventually bring on pumpkins and mice. But they nevertheless hate to miss a single minute of what is one helluva party. Therefore, the giddy participants all plan to leave just seconds before midnight. There’s a problem, though: They are dancing in a room in which the clocks have no hands.”
Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
Det lär vara ganska vanligt i ex. bromma. Här har villorna gått för 13miljoner eller mer de senaste 8åren. Nästan alla kåkar har haft generationsskiften. Jag skulle säga att en väldigt stor del i ex. bromma är löntagare. Även om man har gjort bostadskarriär så måste de flesta låna väldigt mycket pengar för att köpa ett hus i bromma.
Det blir tufft om man måste hosta upp 50-60k i månaden om en blir av med jobbet. Här tror vi kommer se ett större pristapp här än på andra ställen.
Det lär vara ganska vanligt i ex. bromma. Här har villorna gått för 13miljoner eller mer de senaste 8åren. Nästan alla kåkar har haft generationsskiften. Jag skulle säga att en väldigt stor del i ex. bromma är löntagare. Även om man har gjort bostadskarriär så måste de flesta låna väldigt mycket pengar för att köpa ett hus i bromma.
Det blir tufft om man måste hosta upp 50-60k i månaden om en blir av med jobbet. Här tror vi kommer se ett större pristapp här än på andra ställen.
Det finns ju vissa skattemässiga fördelar (ur ett utilitaristiskt perspektiv) att säljaren gör renoveringen. Renoveringsarbeten (som inte innebär grundförbättringar) får säljaren dra av på skatten om man säljer inom fem år. Om en köpare gör samma renovering (och avser behålla huset i mer än fem år) så får denne inte göra det.Kanakas123 skrev:Jag är en av dem som dryg nytta av de sjunkande priserna. Satt i en hyresrätt och försökte spara ihop till en insats under många år. Problemet för oss var ju att om vi sparade 5000kr i månaden så var det i princip jämn ut med höjningarna på husen. Lyckades nu få tag i ett hus som förra julen värderades till 4,3 miljoner. Ett år senare fick säljaren släppa det för 3milj, vilket vi hade råd med. Månadskostnaden var aldrig ett problem. Vi tjänar bra så vi hade klarat av 10% ränta utan problem. just insatsen var problemet. De som säljs är ju ofta renoveringsobjekt av olika anledningar.
Problemet för min målgrupp är att vi i mitt fall var tvungna att hosta upp 450k i insats och nästan 90 i pantbrev och lagfart utan lånade pengar.
När detta är gjort kan vi inte låna på huset på 5 år, och när man som vi sitter i ett hus med värmepump från 2006 så blir det ju blancolån på den när den säckar. Taket får vi byta själv för att få ner priset. Det var dock dränerat, stambytt osv 2012 så det slipper vi. Nu har vi haft otrolig tur men jag har många vänner som hamnar lite i skiten nu när räntorna skenar.
Min analys är att om äldre uppmuntras till att hålla huset i trim så hade vi unga inte behövt "chansa" så mycket och riskera att bli finansiellt ruinerade.
Vi var på visning på ett hus som var helt orginal från 72. Helt avbetalt för gamlingarna som bodde där, och de brydde sig såklart inte om att låna via hypotekslån (de får ju inget annat) utan lät huset va istället. De som köper detta har ju syllbyte (impregnerat trä med allt vad det innebär) tak, Nytt uppvärmningssystem (alltid direktverkande el här i skåne) totalrenovering inne, rökskador (tanten rökte) dränering, stammar osv på samma bräde. dödsboet var såklart inte intresserade av att ta detta i beräkning vid försäljningen utan ville såklart ha så mycket betalt som möjligt.
Huset köptes till sist av en polack som var snickare för 15% under utgångspriset som var 3,495,000. Krävs måååååånga år för en sån som jag att tjäna in pengarna på den renoveringen oavsett hur marknaden går. Och var ska pengarna komma ifrån?
Det är inte ens säkert att huset går upp särskilt mycket i värde på 5 år, vilket gör att folk kommer sitta med många blancolån när saker börjar gå sönder.
marknaden är förstörd och våra politiker har gjort mer skada än nytta. Att de är ointresserade av att hjälpa oss riskerar att förstöra för en hel generation.
Känner själv bolånetagare som har runt 7-8msek i lån. Dock får man komma ihåg att högavlönade ofta har väldigt bra räntor under snitträntorna. Men allt hänger som du säger på arbetslösheten.F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
inte jättekul att ha en 20-tals kåk i Bromma som det blåser rakt igenom med elpriser runt 5kr per kwh heller. Konsumtionen kommer ta en rejäl smäll.
sen vet jag inte vad din uppfattning av ”vanliga löner” är.
för att berättigas till ett lån på 10 msek krävs över 150k brutto i mån för hushållet MINST. Hushåll med två löner på 75k+ i månaden är inte supervanliga
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 818 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 818 inlägg
Jag väljer att lägga detta i två olika trådar eftersom jag tycker det är viktig läsning som väcker eftertanke:
https://www.svd.se/a/76pqkB/par-jorgen-parson-klart-det-ar-en-krasch
Pär Jörgen-Pärson har en teori som går på tvärs med budskapet som hörs från världens centralbanker. Många stater är så hårt belånade att deras ledare egentligen vill ha en hög inflation, tror Pär Jörgen-Pärson.
– Det enda valet de har är att försöka använda inflationen för att urholka skulderna, annars kommer de aldrig att kunna betala tillbaka dem, säger han.
Det kan väl knappast gälla Sverige, som har låg statsskuld?
– I Sverige är det konsumenterna som har en hög skuldsättning. Om man inflationsladdar ekonomin kommer skulderna över tid att amorteras. Det tror jag är den enda chansen man har.
Slutsatsen som Pär-Jörgen Pärson drar kan formuleras i en mening.
– Det ligger i nästan alla staters intresse att driva en höginflationspolitik under de närmaste 15-20 åren, säger han.
https://www.svd.se/a/76pqkB/par-jorgen-parson-klart-det-ar-en-krasch
Pär Jörgen-Pärson har en teori som går på tvärs med budskapet som hörs från världens centralbanker. Många stater är så hårt belånade att deras ledare egentligen vill ha en hög inflation, tror Pär Jörgen-Pärson.
– Det enda valet de har är att försöka använda inflationen för att urholka skulderna, annars kommer de aldrig att kunna betala tillbaka dem, säger han.
– I Sverige är det konsumenterna som har en hög skuldsättning. Om man inflationsladdar ekonomin kommer skulderna över tid att amorteras. Det tror jag är den enda chansen man har.
– Det ligger i nästan alla staters intresse att driva en höginflationspolitik under de närmaste 15-20 åren, säger han.
En upphottad version av den gamla inflationen betalar-mina-lån-tesen...MultiMan skrev:Jag väljer att lägga detta i två olika trådar eftersom jag tycker det är viktig läsning som väcker eftertanke:
[länk]
Räntan ska ändå upp på 6-7% för att dom månadskostnaderna ska vara aktuella, det känns ju inte jättetroligt och finns väl inte med i några prognoser i dagsläget... Och som nämnt, har du ett lån på 10 miljoner så har du mest troligt en redig lön, det är som jag nämnt tidigare inte boende i dom dyraste områdena som kommer få det tufft om det blir en rejäl lågkonjuktur med punka på bostadsmarknaden som följd...F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
Många har redan bundit räntan, kanske fler än de flesta t.o.m.F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du får nog speca relativt vanliga löner. Sist jag kollade fick jag o frugan låna knappt 5 mille på våra vanliga löner.F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Gissningsvis har de inte lån på 10 miljoner utan hade mer att stoppa in från början. Många banker har haft en gräns att man får låna 4,5-5,5 * årsinkomsten. Ska man då låna 10 miljoner så ska man ha en årsinkomst på 2 miljoner, vilket nog inte är att klassa som relativt vanliga löner.F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Hur kan ni klara en ränta på 10% på 3 miljoner, samtidigt som ni inte klarar att spara mer än 5000 i månaden?Kanakas123 skrev:Jag är en av dem som dryg nytta av de sjunkande priserna. Satt i en hyresrätt och försökte spara ihop till en insats under många år. Problemet för oss var ju att om vi sparade 5000kr i månaden så var det i princip jämn ut med höjningarna på husen. Lyckades nu få tag i ett hus som förra julen värderades till 4,3 miljoner. Ett år senare fick säljaren släppa det för 3milj, vilket vi hade råd med. Månadskostnaden var aldrig ett problem. Vi tjänar bra så vi hade klarat av 10% ränta utan problem. just insatsen var problemet. De som säljs är ju ofta renoveringsobjekt av olika anledningar.
Problemet för min målgrupp är att vi i mitt fall var tvungna att hosta upp 450k i insats och nästan 90 i pantbrev och lagfart utan lånade pengar.
När detta är gjort kan vi inte låna på huset på 5 år, och när man som vi sitter i ett hus med värmepump från 2006 så blir det ju blancolån på den när den säckar. Taket får vi byta själv för att få ner priset. Det var dock dränerat, stambytt osv 2012 så det slipper vi. Nu har vi haft otrolig tur men jag har många vänner som hamnar lite i skiten nu när räntorna skenar.
Min analys är att om äldre uppmuntras till att hålla huset i trim så hade vi unga inte behövt "chansa" så mycket och riskera att bli finansiellt ruinerade.
Vi var på visning på ett hus som var helt orginal från 72. Helt avbetalt för gamlingarna som bodde där, och de brydde sig såklart inte om att låna via hypotekslån (de får ju inget annat) utan lät huset va istället. De som köper detta har ju syllbyte (impregnerat trä med allt vad det innebär) tak, Nytt uppvärmningssystem (alltid direktverkande el här i skåne) totalrenovering inne, rökskador (tanten rökte) dränering, stammar osv på samma bräde. dödsboet var såklart inte intresserade av att ta detta i beräkning vid försäljningen utan ville såklart ha så mycket betalt som möjligt.
Huset köptes till sist av en polack som var snickare för 15% under utgångspriset som var 3,495,000. Krävs måååååånga år för en sån som jag att tjäna in pengarna på den renoveringen oavsett hur marknaden går. Och var ska pengarna komma ifrån?
Det är inte ens säkert att huset går upp särskilt mycket i värde på 5 år, vilket gör att folk kommer sitta med många blancolån när saker börjar gå sönder.
marknaden är förstörd och våra politiker har gjort mer skada än nytta. Att de är ointresserade av att hjälpa oss riskerar att förstöra för en hel generation.
Sen förstår jag inte varför du inte skulle få ta nya lån på 5 år (om ekonomin tillåter det). Låter som du blandar ihop det med att man inte kan värdera om för att komma ifrån amortering oftare än var femte år.
Därför vi inte längre är föräldralediga.Fairlane skrev:Hur kan ni klara en ränta på 10% på 3 miljoner, samtidigt som ni inte klarar att spara mer än 5000 i månaden?
Sen förstår jag inte varför du inte skulle få ta nya lån på 5 år (om ekonomin tillåter det). Låter som du blandar ihop det med att man inte kan värdera om för att komma ifrån amortering oftare än var femte år.
Menade lån på huset. Omvärdering får bara ske var femte år, således är lån utan huset som säkerhet det kvarvarande alternativet.
Att ta en miljon i blancolån till typ 8% ränta är ju inget en normalt fundad människa gör frivilligt i dessa tider (om ens nånsin).
Fast du verkar fortfarande tro att du inte får omvärdera för grund för utökning av bolån. Det får du. Det nya värdet får bara inte användas för ändring av det amorteringsgrundande värdet. Så om marknadsvärdet har gått upp får ni (förutsatt att man möter de andra kraven) utöka bolånet tidigare än inom fem år. Men ni får inte en minskning av amorteringskravet utifrån den nya värderingen.
Okej, hade ingen aning om det. SBAB var inte pigga på det när jag föreslog. Amortera vill man ju göra ändå så det spelar ingen roll. Såhär står det på Swedbank:1 16386 skrev:Fast du verkar fortfarande tro att du inte får omvärdera för grund för utökning av bolån. Det får du. Det nya värdet får bara inte användas för ändring av det amorteringsgrundande värdet. Så om marknadsvärdet har gått upp får ni (förutsatt att man möter de andra kraven) utöka bolånet tidigare än inom fem år. Men ni får inte en minskning av amorteringskravet utifrån den nya värderingen.
" En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad"
Om vi då tar mitt exempel från mitt ursprungliga inlägg så hjälper det ju föga då de stora delarna av en totalrenovering inte direkt höjer värdet.
Vanliga löntagare med genomsnittliga löner har inte en chans att få låna 5miljoner vardera.F finnemang skrev:Jag undrar vad som händer med de som har lån på 10+miljoner och samtidigt är vanliga löntagare med relativt "vanliga" löner.
De jag känner till/känner som äger hus i 10milj klassen och uppåt har antingen jättehög lön som medger att banken kan låna ut många miljoner eller så har de gått in med mycket kapital och har lånat långt under 50%.