Idag moddades bakplåten i pannan. Dels så att veden inte skulle hänga sig dels så att mer primär luft skulle komma in lägre i vedutrymmet.
Men eftersom jag blev lurad angånde veddjupet av atmos, på 4cm så har jag nästan inga marginaler alls på längden så det hängde sig endå.
2ggr hittills 2 timmar in i eldningen.
Och Övertändningen kom som ett brev på posten.......


GK100 skrev:
Det är ju det perfekta sättet att mäta om man vill justera under drift. Skaffar du en sån mätare blir det lätt att testa. Annars får man justera och ändra per eldning istället och se till resultatet genom tankarnas laddningsgrad, det tar lite tid men man lär sig med tiden.
Så det finns?
Var hittar jag sånna grejer då?

@jow: det var ju det jag mena;)
 
Jag har läst en hel del om eldning de senaste tiden.
Det finns fyra typer av pannor. Överförbränningspannan, omvändförbränningspannan och den snarlika underförbränningspannan.

Men den fjärde då??

-Atmos övertändningspanna!

Man läser här om pannor som brinner utan övertändning på nästan ingen luft alls med fin blå låga o 100% förbränning på rökgastemperarurer motsvarande en ljummen fis.
Men med en panna byggd av tjeckiska neandertalare efter en ritning hittad inristad i ett centraleuropeiskt grottkomplex så går inte det. jag kan iaf inte.

Ska 40 kilowattarn ge effekt i 40 kilowatts häradet så är det mycke luft som gäller, med övertändning o rökgaser på 250grader.
Den brann jättefint idag utan övertändning och låga rökgaser, men det gav ju ingen effekt.
Så det var bara att ge tjockisen vad den ville ha.
-Luft och Så börja det dura i pannan o temperaturerna stack iväg.

Men jag är ändå nöjd. Kom hem från jobbet i fredags och vände i princip i dörren igen för komma tillbaxs vid 4 hugget i dag söndag. Allt jag behövde göra för att hålla inomhustempen på stadiga 22grader var att lasta pannan full och kasta in en tändsticka innan jag drog. Stor skillnad mot gamla kombipannan. då hade huset varit utkylt.
 
lasta pannan full och kasta in en tändsticka innan jag drog.
Så tänder man en överförbränning
underförbränning tänder man under veden..
 
pr95 skrev:
Så tänder man en överförbränning
underförbränning tänder man under veden..
Ja, men den brann med underförbränning och lite primär i en timme innan jag ökade primären och överförbränningen kom som ett brev på posten.
Jag kan inte se att det har med tändförloppet att göra?
 
ja, det är inte det enklaste att reglera luften i Atmos med den där milimeterspjäl :). Har själv en Atmos 40 och efter inlärningsperioden då vi försökte eliminera bakpuffar, hängningar och övertändningar har vi slutat fred med pannan :). Hittade ett läge som var OK och nu rör vi aldrig luftspjälet mera. Första säsongen hade vi för klen ved och pannan puffade rök och eld genom luftintaget och övertände våldsamt ibland. Nu matar vi den med stora tunga klabbar med halva luckans diameter och den tuggar lugnt utan att hosta. Det står i beskrivningen att vedens diameter ska vara 15 cm men vår ved är oftast grövre och det brinner mycket lugnare och jämnare, verkar det som. Det var vår lösning att tämja vår Atmos :).
gaia
 
gaia skrev:
ja, det är inte det enklaste att reglera luften i Atmos med den där milimeterspjäl :). Har själv en Atmos 40 och efter inlärningsperioden då vi försökte eliminera bakpuffar, hängningar och övertändningar har vi slutat fred med pannan :). Hittade ett läge som var OK och nu rör vi aldrig luftspjälet mera. Första säsongen hade vi för klen ved och pannan puffade rök och eld genom luftintaget och övertände våldsamt ibland. Nu matar vi den med stora tunga klabbar med halva luckans diameter och den tuggar lugnt utan att hosta. Det står i beskrivningen att vedens diameter ska vara 15 cm men vår ved är oftast grövre och det brinner mycket lugnare och jämnare, verkar det som. Det var vår lösning att tämja vår Atmos :).
gaia
Oj, det låter våldsamt. Min "bara" övertänder o hänger sig. Samt jag är osäker på om jag får ut märk effekten.
veden är rätt grov nu. men om 1½ trave in i vedbon kommer 3 travar som består endast av ved kapad på vedkapa dvs rund dia 3cm-ca12cm. får se om problemen ökar eller minskar då.
Runt vedmagasin verkade som en bra ide till första början. efter ett tag insåg jag hur bra veden hänger sig i runda eldstäder trots det skulle vara "omöjligt", se bara på gamla brovalv murade med rund natursten, hänger o klarar enorm last, århundrade efter århundrade.
Näe, ett schakt som konar svagt så botten är bredare än toppen, då skulle veden problem att hänga sig!

Det kanske verkar som om jag har stora bekymmer med pannan. Men mycke är min egna attityd.
En del människor lägger ut mycket pengar på saker och väljer att vara helt okritiska och nöjda. Även om de köpt en skitprodukt
Men jag är mer tvärt om, ju mer pengar jag investerat i någonting ju mer förväntar jag mig av produkten.
Denna Anläggningen är ett sjumila kliv framåt från gamla kombipannan, men den uppfyller inte förväntningarna jag hade för en 100k anläggning. kanske mer en 50k anläggning.

Kommer nog få baxa in en omsvetsad1.5m3 oljetank i garaget till + kulvert o kulvertstyrning innan åtmindstånde behovet av värmekapacitet börjar bli tillgodosett. vilket kommer kosta 10-15k till.
Men då kan man pensionera elelementet i garaget vilket borde spara in 5000kwh om åretd^_^b
Nu får jag elda varje dag om dygnsmedeltemperaturen är noll. Bättre än så kan det allt bli

Ska "bara" slutföra utbygget av kåken först.
 
No ja, om du får liknande problem med din klena ved så vet du orsaken i förväg :).
Min Atmos är av äldre modell och har mindre keramik inne och inga rörformiga rökkanaler där bak , deklarerat verkningsgrad 81%. Rökgastemp pendlar runt 200g men det bryr vi oss inte så mycket om eftersom vår skorsten på 13m går genom huset och värmer alla rum den går genom så jag betraktar inte min skorstensvärme som förluster :). Förstår att du ser det från annan vinkel i ditt separata pannrum.
Ang. en rund eldstad så har den en fördel , tycker jag - färre svetsskarvar som kan läcka :).

Läste i en tråd om att man kan lägga en tung vedklabb överst när man fyller pannan och den tunga biten kan hjälpa att trycka ner hängningar. Har dock inte provat det själv så jag vet inte hur mycket det kan hjälpa i ditt fall med för långa vedbitar.
Övertändningar set man bara det första perioden då man besöker pannrummet i tid och otid och öppnar luckan utan en viktig anledning :). När nyhetens behag avtar så går man ditt bara för att fylla på nästa omgång ved och missar alla övertändningar för vid tiden för nästa påfyllning finns bara glöd i botten att kolla på :). Nu kan du ju inte stuva tätt de för långa vedbitarna och får fylla på oftare och det är ingen idee att bromsa övertändningar för varje pris för då pyreldar du istället .... hoppas du hittar ett bra läge på luftspjället som är lagom. Vid varje ändring av inställning vänta halv timme innan du bedömer resultat - så du är säker på att ändringen har slagit genom. Att skruva var 10-de minut ger inga klara svar.

No ja, för att få ut 40kW i timmen så måste du ju elda upp ved som innehåller ca 45kW under den timmen. Det är bara att elda på :)
lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
No ja, om du får liknande problem med din klena ved så vet du orsaken i förväg :).
Min Atmos är av äldre modell och har mindre keramik inne och inga rörformiga rökkanaler där bak , deklarerat verkningsgrad 81%. Rökgastemp pendlar runt 200g men det bryr vi oss inte så mycket om eftersom vår skorsten på 13m går genom huset och värmer alla rum den går genom så jag betraktar inte min skorstensvärme som förluster :). Förstår att du ser det från annan vinkel i ditt separata pannrum.
Ang. en rund eldstad så har den en fördel , tycker jag - färre svetsskarvar som kan läcka :).

Läste i en tråd om att man kan lägga en tung vedklabb överst när man fyller pannan och den tunga biten kan hjälpa att trycka ner hängningar. Har dock inte provat det själv så jag vet inte hur mycket det kan hjälpa i ditt fall med för långa vedbitar.
Övertändningar set man bara det första perioden då man besöker pannrummet i tid och otid och öppnar luckan utan en viktig anledning :). När nyhetens behag avtar så går man ditt bara för att fylla på nästa omgång ved och missar alla övertändningar för vid tiden för nästa påfyllning finns bara glöd i botten att kolla på :). Nu kan du ju inte stuva tätt de för långa vedbitarna och får fylla på oftare och det är ingen idee att bromsa övertändningar för varje pris för då pyreldar du istället .... hoppas du hittar ett bra läge på luftspjället som är lagom. Vid varje ändring av inställning vänta halv timme innan du bedömer resultat - så du är säker på att ändringen har slagit genom. Att skruva var 10-de minut ger inga klara svar.

No ja, för att få ut 40kW i timmen så måste du ju elda upp ved som innehåller ca 45kW under den timmen. Det är bara att elda på :)
lycka till!
gaia
Du gudfadern, hur långt ut har du ditt primärspjäll?
Min kom med 8mm öppet spjäll. då övertände den direkt. kör på 7-6mm nu. under 5mm blir det ingen övertändning men då tar det upptill 3 timmar extra att värma tanken.

Ja, du förstår. Vetenskapen kallar fenomenet Atmos paradoxen.

Pannan min må va flång ny, men ritningarna är nog gamla. det är en 40 sf-v med rektangulära tuber.

Btw. kör du med dragregulator eller med luftintags spjället låst på ett läge.

Känns som om det är omöjligt att ge pannan lagom med luft med dragregulator under första delen av eldningen utan övertändning och samtidigt låta den gå upp till 95-100grader.
 
vi kan inte jämföra våra inställningar för vi eldar med bok,ek och du med något lättare vedsort så det går ej att jämföra. Min luftintagets spjäll är inte fast och jobbar under eldningen dvs stänger när tempen ökar för mycket och öppnar när tempen sjunker igen - en gammal, känd reglering som funkar OK.

För att minimera övertändningar är det viktigt att lägga vedbitar tätt utan för mycket luft emellan. Det kan du ha svårt att uppnå med för långa bitar- risk för hängning och övertändningsfenomen. Men luftspjället bör ju stänga till och dämpa när det brinner för häftigt .....
Måste din panna övertända för att gå upp till 90 grader så låt den göra det och testa :). Blir det för högt temp så bör luftspjället stänga och reglera neråt. Eller kan du ställa cirkpumpen på högre varv för att få undan hetvatten ur pannan .... Ingen luft i systemet som spökar ?
Vår ladomatpump står alltid på steg 2 och hinner få undan hetvatten ur pannan när det brinner för fullt.
Alla pannor är olika och du får testa vad som funkar bäst på din.
Hoppas det ordnar sej
gaia
 
jo, jo jag vet hur dragregulatorn funkar. Men den är också ända källan till luft in i pannan vad jag vet och det innebär att det är fullgas ända tills panntempen når 80grader, och då är det försent att hindra övertändningen tror jag.
Sen när jag lägger på mer ved så kan den brinna utan övertändning, när spjället inte står på vid gavel.


Off topic. varför skaffar folk värmepumpar med motiveringen att man inte orkar hålla på med ved. sen för att hålla elräkningen i schack, släpar man i 15m3 ved i vardagsrummet på ett år.?

Helt klart smidigare med en riktig ved anläggning
 
Redigerat:
Har du testat och tända på vanligt vis i pannan, dvs längst ner? Det låter lite konstigt att det övertänder så snabbt. Vad är det exakt som händer när den övertänder? Låter den konstigt eller? Kan du beskriva lätet så kanske vi kan hjälpa till.
 
Jag tänder enligt asparssons 850's metod Dvs Ett litet vedträ på varsin sida av skåran i botten. Sen en bit kartong alt mjölkpaket på det sen en tunnträribba över träna som lock. Sen lägger jag en halv tidning riven i strimlor i framkant. Sen fyller jag opp utrymmet med ved. De tunnaste i botten, de kortaste i mitten och resten där det får plats. Sen knölar jag ner en strimlad tidning i framkant, Startar fläkten o tänder på.
Tidningen brinner upp på max 1minut sen brinner det i bara i botten.

Beroende på primluftsspjäll's läget så kommer övertändningen inom allt i från 5minuter till inte alls.
Kommer det inte alls så har jag ingen effekt heller.

När den övertänder så låter det inget speciellt. Det är bara det att hela skiten brinner samtidigt om man kikar in.
 
Redigerat:
Elffors skrev:
Men den är också ända källan till luft in i pannan vad jag vet och det innebär att det är fullgas ända tills panntempen når 80grader, och då är det försent att hindra övertändningen tror jag.
Sen när jag lägger på mer ved så kan den brinna utan övertändning, när spjället inte står på vid gavel.
jag förstår faktiskt inte varför du bryr dej så mycket om övertändningar vid starten. Pannan måste ju upp till sin arbetstemperatur nära 90 gr för att överhuvudtaget prestera den effekt som den är byggd för och inte spy ut svart rök under uppstarten. Vid uppstart går mycket energi åt att värma själva pannan och keramiken och ånga bort vatten ur bränslet och det ska gå snabbt men utan att koka. Ju snabbare den blir varm dess bättre för ekonomi och miljön och den är ju byggd för att snabbt komma upp i temperatur och hålla den på en hög och nästan stabil nivå. Om det ska en övertändning till så ska du väl låta den jobba på det viset utan att vara histerisk över det . Huvudsaken att den inte kokar medan den presterar sitt bästa :).

Även om pannan övertänder då och då så ska den kunna bromsa sej själv med luftspjället utan att du rör milimeterskruven som verkar stå rätt som det är idag.

Det som jag ser som viktigast just nu är att se till att ingen luft finns i vattensystemet som kan stoppa vattencirkulation och att luftspjället inte hänger sej i öppet läge vid eldning för då får du kokning som är mycket värre än enstaka övertändningar.....
Att avlufta hela systemet tar tid så gör det ofta nu i början. Läste att avluftningen var litet problematisk hos dej så se till att det funkar. Att oljud i pumpen försvann betyder inte att luften är borta .... och det är inte roligt om luftpropen kommer igen och man inte är hemma då.
Att rökgaser är heta vid enstaka tillfällen är ju inget stor förlust. Kolla hellre röktempen mitt i eldningen när den jobbar som bäst.
Snart blir du nog vän med din Atmos :).
gaia
 
gaia skrev:
jag förstår faktiskt inte varför du bryr dej så mycket om övertändningar vid starten. Pannan måste ju upp till sin arbetstemperatur nära 90 gr för att överhuvudtaget prestera den effekt som den är byggd för och inte spy ut svart rök under uppstarten. Vid uppstart går mycket energi åt att värma själva pannan och keramiken och ånga bort vatten ur bränslet och det ska gå snabbt men utan att koka. Ju snabbare den blir varm dess bättre för ekonomi och miljön och den är ju byggd för att snabbt komma upp i temperatur och hålla den på en hög och nästan stabil nivå. Om det ska en övertändning till så ska du väl låta den jobba på det viset utan att vara histerisk över det . Huvudsaken att den inte kokar medan den presterar sitt bästa :).

Även om pannan övertänder då och då så ska den kunna bromsa sej själv med luftspjället utan att du rör milimeterskruven som verkar stå rätt som det är idag.

Det som jag ser som viktigast just nu är att se till att ingen luft finns i vattensystemet som kan stoppa vattencirkulation och att luftspjället inte hänger sej i öppet läge vid eldning för då får du kokning som är mycket värre än enstaka övertändningar.....
Att avlufta hela systemet tar tid så gör det ofta nu i början. Läste att avluftningen var litet problematisk hos dej så se till att det funkar. Att oljud i pumpen försvann betyder inte att luften är borta .... och det är inte roligt om luftpropen kommer igen och man inte är hemma då.
Att rökgaser är heta vid enstaka tillfällen är ju inget stor förlust. Kolla hellre röktempen mitt i eldningen när den jobbar som bäst.
Snart blir du nog vän med din Atmos :).
gaia
Jag tycker inte att det är så stort problem heller.
Det känns som att "problemet" har blåst's ur proportion här i tråden. Jag har aldrig haft en underförbrännings panna förut och jag har bara förutsatt att det ska brinna nere och inte uppe. Att det inte gjort det har jag tytt som inställningsfel alt konstruktionsfel.
Men om det är så det ska vara så är det väl bra då.

Atmosen har jag redan förlikat mig med. Jag har inte råd att byta eller ork. Strulen motiverar inte ett sånt ingrepp. Jag laddar tanken på start inlägget och jag eldar varannan dag tills dygnsmedeltemperaturen är 0grader. det är ganska bra. Men jag hade hoppats på mer. Hade jag läst på här mer innan så hade jag fattat att de resultaten var ganska förväntade.

Jag satte en ballofix där SYRgivarn satt så jag har luftat ut all luft trots att laddröret lutar en grad åt "fel" håll. Luft är inget problem längre.

Imorgon ska jag kap 5cm på en jävla massa vedq(;^;)p

skål!
 
Det naturliga steget i min nyvunna totalfixering, -Vedeldning.
Skulle vara att docka till en tank till i garaget o dra kulvert in till huset. Men då sa lilla damen nej och tyckte vi skulle koncentrera oss på resten av husrenoveringen och bygga badrum för pengarna.

Jag tyckte att en beggad 1500liters tank laddomat 5030 samt 25m kulvert slang borde landa under 20k.
Dessutom kunde ett litet element i garaget kapa 5000kwh på elräkningen så den investerimngen skulle vara intjänad på ca 4år. Men ikkke!

Räknas det som missbruk om man smyghandlar VVS för sin fru?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.