Du vill alltså att jag ska riva ut 30m3 ved och klyva om den och kapa av 5cm på ca 50% av den för att få rätta draget.!!?
Däremot prova 72:an är ju en lättare grej

labbade en del med primärspjället, minskade från 5mm till 3mm men det funkade inte alls pannan rök som bara den och varken rökgas eller panntemp ville gå upp. Ökade till ca 6-8mm (8mm orginal inställning) och då brann den som vanligt med först rejäl övertändning sen efter vedpåfyllning (3timmar senare) helt normalt.
 
Nej jag menar att du kan prova ett fullt eller halvfullt ilägg med inte lika grov ved, jag har märkt att storleken självklart har med själlen att göra. Man får helt enkelt prova sig fram, grövre ved behöver mer luft.
 
Ok,ok.


nu funkade iaf pannan bra. jag slet loss SYR kännaren o satte en ballofix där.
Då kunde jag lufta ur ganska mycket luft. Och laddomaten jobbar tyst o fint. På 3timmar steg tankmätarna från 40 40 30 till 100 80 40. När sista mätarn väl börjar röra sig så brukar det komma ganska snabbt.

Om man satte ett litet vindkraftverk mellan dörrventilen o pannans draglucka så skulle pannrummet vara självförsörjande på el :)
 
Va bra, körde du med 78:an eller bytte du till 72? luft i systemet kan spöka ordentligt, jag har själv upplevt det, flera av gudarna här sa att jag hade luft i systemet men jag va nästan säker på att all luft var borta , men ICKE, det va luft. Nu är luften borta och jag är lite sugen på att testa 78:an men vet inte om det skulle va så mycket bättre.
Hur gick det med veden förresten testade du att klyva upp till lite klenare dimension? eller körde du fet klabbar. Vill inte vara tjatig men är bara nyfiken, man försöker ju hela tiden lära sig något nytt.
 
silversmeden skrev:
Va bra, körde du med 78:an eller bytte du till 72? luft i systemet kan spöka ordentligt, jag har själv upplevt det, flera av gudarna här sa att jag hade luft i systemet men jag va nästan säker på att all luft var borta , men ICKE, det va luft. Nu är luften borta och jag är lite sugen på att testa 78:an men vet inte om det skulle va så mycket bättre.
Hur gick det med veden förresten testade du att klyva upp till lite klenare dimension? eller körde du fet klabbar. Vill inte vara tjatig men är bara nyfiken, man försöker ju hela tiden lära sig något nytt.
Nej, det gjorde jag inte. det sitter fortfarande 78:an i. Men jag lovar att testa 72:an imorgon.
Bytte ett rostigt element i torsdags o lite tömmande o fyllande för att åter tömma ca 3ggr gjorde att rätt mycke luft lyckades leta sig in i pannan. Jätte obehagliga ljud kom ifrån panna, men tackvare min direktluftare på pannan kunde luften evakueras och sen brann den ljudlöst i 4timmar. dvs utan luft i ledning alt luft i laddpumps ljudlöst.

Det enda som talar för luft i systemet är att panntemperaturen ligger på stadiga 100g medans temp in i laddomat är ca 90g så var det inte i början då var alltid de temperaturena synkade.
Men nu brinner iofs pannan hårdare eftersom den laddar systemet fullt på ca 2 timmar kortare tid.
veden var halvgrov med lite normalkluven i botten
 
Det låter väl bra, verkar vara ok nu då,spännande och se om du kan göra någon vinst med att köra med 72:an eller om du tycker 78:an funkar bättre. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska slänga in 78:an i min panna men tycker att det funkar bra med 72:an. Jag väntar och ser om du byter vad du tycker, om det är bättre eller sämre....
 
Nu har jag bytt till 78:an och eldat en gång, lite skillnad blev det speciellt på laddningen. Förrut låg laddtempen och pendlade upp och ner mellan ca 75-82 och nu ligger den stabilt på 88 sedan ökar. Iom detta blir laddtempen högre och man behöver bara köra tankarna 1 gång förrut laddade jag 3 till ca 77 sedan ökade hela volymen upp till temp man vill ha. Kan nog säga att 78:an blir det en lugnare eldning och väldigt lite övertändningar trots att jag öppnat ordentligt på spjällen nu. Nysotad panna ligger RG på ca 165 gr.
 
silversmeden skrev:
Nu har jag bytt till 78:an och eldat en gång, lite skillnad blev det speciellt på laddningen. Förrut låg laddtempen och pendlade upp och ner mellan ca 75-82 och nu ligger den stabilt på 88 sedan ökar. Iom detta blir laddtempen högre och man behöver bara köra tankarna 1 gång förrut laddade jag 3 till ca 77 sedan ökade hela volymen upp till temp man vill ha. Kan nog säga att 78:an blir det en lugnare eldning och väldigt lite övertändningar trots att jag öppnat ordentligt på spjällen nu. Nysotad panna ligger RG på ca 165 gr.
liknande upplevelser här med fast tvärt om. I och med att jag bytte från 78 till 72.

Förut låg pannan på nära 95-100g och laddomat på 90 in 78 ut. Tanken fylldes med 100g uppifrån och ned.

Nu blev det 80-85 grader i pannan. 80g laddomat in 60-70g!! grader ut. Först fylldes hela tanken till 80g. Då la jag in 3 stora klabbar till. -Dumt!
Rätt snabbt gick pannan förbi 100g, iom övertryckssytemet kokade den inte ändå men nu är tanken laddad till 110g i topp sen 100g mitten 100g botten.

När den brinner på full makaron så ligger RGT på 260-280g. Inge vidare verkningsgrad med andra ord. Sotade innan jag tände hade jag gjort med.

Får fram på min miniräknare att om jag har en medeleffekt på 40kw så borde jag ladda tanken från 40 till 100 på 3.5timmar. Jag når inte riktigt dit men det beror nog på att jagf inte vågar ösa på tillräckligt mycke ved på stor glödbädd för att nå ända dit, utan det blir lite smygeldande på slutet för att fylla det sista.

Atmos bakre plåt för fördelning av primärluft gör att veden lätt vill hänga sig. Jag har en modd på g så det inte hänger sig och primärluften kommer närmare förbränningskeramiken. Ska se om jag får tid att testa i veckan.
 
pr95 skrev:
Verkningsgrad ?
[länk]

PS: har man överskott på luft är ofta rökgastemperaturen högre än vid optimal luftmängd
Ok ok, förluster då.
Jag fattade inte riktigt exemplet vid pannverkningsgrads uträkningen.
19.2 var värmevärdet i ett kilo ved. Men vad var -2,44?

sen x 100-torrhalt/torrhalt x mystiska siffran 0,278 = vaddå? blev 26.4 iaf

Läste runt lite på sidan och nu är jag inte lika säker på att sänka primärlufts intaget är en bra ide längre. Det skulle iofs säkert minska övertändningen men försämra förgasningen av veden till viss del.
 
dalea.du.se/misc/download.aspx?pubId=566
 
Elffors skrev:
Ok ok, förluster då.
Jag fattade inte riktigt exemplet vid pannverkningsgrads uträkningen.
19.2 var värmevärdet i ett kilo ved. Men vad var -2,44?

sen x 100-torrhalt/torrhalt x mystiska siffran 0,278 = vaddå? blev 26.4 iaf

Läste runt lite på sidan och nu är jag inte lika säker på att sänka primärlufts intaget är en bra ide längre. Det skulle iofs säkert minska övertändningen men försämra förgasningen av veden till viss del.
Det är bara ett sätt att göra avdrag för den energi man inte kan tillgodogöra sig pga vedens fukthalt. Nu anger de torrsubstansen, därför den lite avigare skrivningen (100-Th)/Th många använder kanske hellre fukthalt som då är 100-Th. Den andra termen 0.278 är bara en enhetsomvandling mellan MJ/kg och MWh/ton och där är nog båda inte så naturliga för hur de flesta tänker, kanske kWh och kg eller kWh och m3 ligger bättre till.
 
GK100 skrev:
Det är bara ett sätt att göra avdrag för den energi man inte kan tillgodogöra sig pga vedens fukthalt. Nu anger de torrsubstansen, därför den lite avigare skrivningen (100-Th)/Th många använder kanske hellre fukthalt som då är 100-Th. Den andra termen 0.278 är bara en enhetsomvandling mellan MJ/kg och MWh/ton och där är nog båda inte så naturliga för hur de flesta tänker, kanske kWh och kg eller kWh och m3 ligger bättre till.

Jo, jag räknade nog fel där, och tog fukthalt istället för torrhalt.
Hursom. För att veta verkningsgraden så ska man alltså väga all ved man stoppar i och hålla sig till ett träslag med samma fukthalt och sen mäta hur lång tid värmningen av x mängd vatten tog.? Och sen göra långa uträkningar

Så pass intresserad är jag nog inte.

Kunde man inte mäta pannans effekt via temperaturdifferansen mellan utlopp och inlopp samt flödet i inloppsröret.?
Detta kopplat till en fet mätare som det står POWER på. Då kan jag labba med mina luftspjäll så får jag iaf mesta möjliga kräm.
 
Elffors skrev:
Kunde man inte mäta pannans effekt via temperaturdifferansen mellan utlopp och inlopp samt flödet i inloppsröret.?
Detta kopplat till en fet mätare som det står POWER på. Då kan jag labba med mina luftspjäll så får jag iaf mesta möjliga kräm.
Det är ju det perfekta sättet att mäta om man vill justera under drift. Skaffar du en sån mätare blir det lätt att testa. Annars får man justera och ändra per eldning istället och se till resultatet genom tankarnas laddningsgrad, det tar lite tid men man lär sig med tiden.
 
Temperaturkompensera volymflödet med så får du finfin mätning (massflöde) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.