Indus skrev:
Vet visserligen inte hur din grund ser ut...... Men är inte en sådan lösning lite överarbetad?
Är väl draget som gör golvet kallt ?
hur skulle du ha gjort?
 
Vet som sagt inte hur din grund ser ut så det är svårt att säga.
Vi har mestadels oisolerada trägolv utan golvvärme. Vi har varmt och behagligt både i rummen och på golven där vi har en helt vindtät grundmur och vägg, men skulle tro att det läcker ner mycket värme i grunden i de rummen.
Sedan har vi både isolerade och oisolerad trä/plast/laminat golv som är en pina att gå på eftersom det inte är tätt vid grunden.
 
Jobbarkompisen panna har börjat läcka. En ctc anno 1965 med 500l ack. I min iver att föra över mina nya kunskaper om pannor försökte jag få honom att investera i ny anläggning med riktigt mycke ack och potent panna. Det gick så där...

Nu lutar det åt en ctc fg panna med en extra 500ack dvs 1000l tot.
-För det ju så smidigt med beredare o shunt i pannan o så.....
 
de kan va svårt att lära en gammal hund att sitta.
 
Jag skulle inte installera en ny panna med shunten och beredaren i pannan. Skaffa en riktig vedpanna och tank med beredare eller slingor och sätt shunten på tanken så blir det en bra lösning.
 
captain obvious skrev:
Jag skulle inte installera en ny panna med shunten och beredaren i pannan. Skaffa en riktig vedpanna och tank med beredare eller slingor och sätt shunten på tanken så blir det en bra lösning.
Tack för infon!
 
Nu har jag påbörjat utbyggnaden av värmesystemet. Iaf såpass att jag beställde kulvertrör, laddomat ,
5030, expansion o lite rör etc. Mycke $$ blev det.... lite ångest med


Så här är tanken:

Kulvertslinga ner till garaget där en 750l rundtank byggs om till en 2-3m3 ovaltank, I den Har jag två kamrörs slingor, en i botten och en 2/3 upp. de kopplas mot en elementkrets som är glykolfylld.
I Kulvertdiket lägger jag även ned ett rör för tappvatten.
Så nu ska enm betonghåltagarfirma komma o borra i pannrumsplattan o garageplattan

I gammla pannrummet sätts en extra kamrörsslinga i acken för tappvatten, rören dras om för bättre avluftning samt elementkretsen för övervåningen vänds så vi kan ha lägre temp än 24g på vintern i sovrummet.

Jag hoppas att det innebär att jag kan elda mer när jag har tid och inte för att jag måste med det utökade systemet.
Att garaget kan värmas utan att man får skyhöga elräkningar,
mindre luft i systemet.
Husets damer ska kunna duscha längre utan att skiktningen störs så mycket.
Behagligare sovrumstemp.
Ska bli intressant o se hur det blir!
 
Om man vill kunna läsa av tempen i slav acken i garaget från pannrummet i huset är det sådana 1-wire mätare man ska ha?
Var köper man det i så fall?
 
SparkFun tex
 
kan man koppla dessa wire givare till tempmätare eller måste man ha logger? Allt jag villa ha är 3 mätare till.
 
Kolla m.nu där köpte jag mina givare till min Logger, funkade klockrent. Enkelt att handla.
DS 18S20+
 
Redigerat:
Kul att du är tillbaka i forat!
har läst på liyte om 1-wire nu. Det kanske inte är nåt för mig iaf. Lösa komponenter o lödning är utanför mina områden
 
Tack! Finns färdiglödda också, men dyrare. Inte så svårt att löda, koppla bara rätt! När jag började med 1- wire till Loggern så blev jag till slut manisk skulle mäta allt !!! Kul.
 
Kollade i GordonE's tråd nuoch han hade schyssta displayer för temp 1-wire baserat.Jag Får nog sätta mig in i det där iaf. Fuck
 
Hej.
Jo jag köpte på ebay, display med givare för runt hundralappen. Sjukt om man jämför med tex att Elfa tar nästan samma för enbart givaren.

Än så länge funkar alla. Dock är det något som stör, troligtvis lysrören, då de ändrar värde monentant då och då. Men för de pengarna så tycker jag att det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.