Sitter och funderar på isoleringen, just nu lutar det åt avjäkning med makadam 8-16 och sedan 100mm isodrän 70 kpa i botten och därefter 100mm EPS i toppen. Gör jag så så sparar jag ca 7000kr jämfört att köra isodrän på allt. Men jag vågar nog inte köra två lager EPS och hoppas på att makadamen räcker som kapilärbrytande.

allt står ju på berg, och vatten kommer in in då och då. Jag dränerar ut det men blir det fel och dränerigen skulle ge upp så kommer det stå en del vatten i botten. Men samtidigt så är punkterna för vatten ganska långt ner, ca 50cm unger golvnivå så antagligen, så skulle makadam här räcka....

Hur en isoleringssynpunkt finns det få nyttor.
Isodrän 0,042, EPS 0,038 och XPS 0,033 till 0,036. T.ex.
Isodrän 100mm och EPS 100 => 0,04
Isodrän 65mm och EPS 100 +20 mm = 0,39
Isodrän 200mm => 0,042
XPS 200 mm => 0,036

Däremot finns skillnad i kostnad.

Billigast blir isodrän 65mm och sedan EPS 120mm ovanpå. Frågan är bara om det "räcker" som kapilärbrytande för EPS'en. Isodrän rekomenderar ju minst 100mm. Det skiljer ungefär 3000kr mellan alternativen Isodrän 100mm och Isodrän 65mm+EPS 20mm, 100mm EPS är inte alternativskiljande.

Redigerat:
Som jag skrev innan PIR är bättre än EPS i alla avseenden förutom pris.

Så isodrän 65mm + PIR/PUR resten av tjockleken och gjuta runt 50mm betong.

Eftersom PIR skivorna är diffusionstäta är det av måttlig vikt att resten under är optimalt. Dom kan alltså ligga direkt i jord etc. Men alltid bättre med dränerat.

Dräneringen behöver naturligt fall för avrinning under gruset. Det blir en blöt ansamling i eventuella bergsgropar.

Arbetet fortskrider i sakta takt.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Som jag skrev innan PIR är bättre än EPS i alla avseenden förutom pris.

Så isodrän 65mm + PIR/PUR resten av tjockleken och gjuta runt 50mm betong.

Eftersom PIR skivorna är diffusionstäta är det av måttlig vikt att resten under är optimalt. Dom kan alltså ligga direkt i jord etc. Men alltid bättre med dränerat.

Dräneringen behöver naturligt fall för avrinning under gruset. Det blir en blöt ansamling i eventuella bergsgropar.
absolut, men kostar 4ggr så mycket som eps isolering. Isodränen, framförallt 70kpa, har dragit iväg en del. Så jag behöver försöka hålla nere kostnaderna. Det är bara en källare. Dessutom så är jag faktiskt orolig för hur en pir isolering, med dess foliesidor, beter sig gjuten under ett källargolv över tid. Det känns inte så konventionellt när jag letar runt.

Mer isolering behövs nog inte, så det är ev. Reduktion av bygghöjd i som skulle locka med pir isoleringen. Har jag 65mm isodrän så behöver jag ca 120mm eps för att komma upp till ”rekomenderad minimi nivå”. Då behöver jag ungefär 70mm pir för att nå samma grad av isolering. Det vinner jag 5cm på.

Tycker det är en märklig oro du har, sen har du kanske inte hittat bra priser? Dyrare, men bättre isolering, fuktsäkrare och bättre bibehållen prestanda i mark.

Isolera ordentligt när du väl bygger, allt annat är dumsnålt.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Tycker det är en märklig oro du har, sen har du kanske inte hittat bra priser? Dyrare, men bättre isolering, fuktsäkrare och bättre bibehållen prestanda i mark.

Isolera ordentligt när du väl bygger, allt annat är dumsnålt.
Jag har kollat runt på ganska många olika ställen. Prisnivån verkar ganska konstant, men om du har något tips tas det tacksamt emot!

Oron grundar sig väl mest i att pir gör plattan diffusionstätt och det brukar sällan vara rekommenderat i gamla hus och vid renovering av äldre källargolv.

Dumsnål hoppas jag inte att jag är. Men min magkänsla säger att marginalisoleringseffekten för varje cm pir-isolering får ganska lång återbetalningstid när vi diskuterar den isoleringseffekt som jag räknar med. Rummet är 25 kvm, 30mm pir kostar 175kr/kvm => 4300kr. Om jag redan har 65mm isodrän och 70mm pir, hur mycket lägre energiförbrukning får jag av att addera dessa 30mm ?

Är det en vedertagen metod att isolera platta med PIR? Hittar inte mycket om det när man googlar

N naikon skrev:
Är det en vedertagen metod att isolera platta med PIR? Hittar inte mycket om det när man googlar
Samma för mig, därav min osäkerhet.

N naikon skrev:
Oftast använder man EPS i grunden för att det är billigare och man har utrymme på höjden att lägga 30-40cm.

PIR används oftast i väggar och tak för att få det tunnare, men diffusionstäta skivor har sina fördelar.

EPS är nästan diffusionstätt, men tar åt sig fukt och kan tappa lite isolrrförmåga.

I källare är diffusionstätt bara en fördel då det minskar fukthalten inne och man kan egentligen skippa isodrän helt och bara köra PIR

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.