R Rejäl skrev:
Vet inte om jag förstår dig riktigt..
men vid större håltagningar och urjackningar så gäller det att skruvlimma långa plywood remsor i bjälkens hela höjd altså är bjälken 220mm hög så klyver man remsor ur en plywood skiva som blir 220x2400mm som man skruvlimmar mot bjälken på båda sidor..
Helst 22mm konstruktionsplywood..
Sedan kan man ha 45x45 som man skruvar utanpå plywooden för att kunna skruva och ha ett bra stöd för golvspånet..
Nä jag var kanske var lite otydlig... men det låter som att det bästa alternativet är att åka och köpa 22mm plyfa. Tänkte bara att jag har en del 45x90/145 reglar/k-virke liggandes redan... Men det jag försökte säga var att om man jämför en 1m lång plyfa som är 22x220 med 45x220 k-virke så borde väl ändå k-virket vara bättre att sätta?
R Rejäl skrev:
Behöver du jacka ur bjälken i överkant så bör man lägga dit extra bjälkar innanför som inte behöver jackas i ovankant utan där man tar hålen i centrum av bjälken..
Förstår inte riktigt hur du menar att jag ska lägga dessa eller förbinda med vad?
R Rejäl skrev:
Du har ju möjligheten att komplettera så att bjälklaget blir 300 c/c som Morderna bjälklag byggs nu när inga rör är monterade än..
Kan jag göra det utan att bryta upp resterande golv?


För övrigt så är de enda urtagen jag ska göra i ovankant, de för golvbrunnarna till höger. Kanske kan få det till ett urtag. Resten blir ju i mitten av balkarna, men tänkte förstärka där ändå. De andra förstärkningarna är ju för att fixa det som tidigare ägare har jackat ur och ej förstärkt.

Tack för hjälpen!
 
P PappasHammare skrev:
Försök göra så få hål i reglarna som möjligt.
Kan du inte koppla ihop de två brunnarna och sen gå vidare?
Dvs lägg en "stam" i facket med brunnarna och låt den andra brunnen ansluta med 45graders till stammen.

Sätt du som träguiden beskriver men gör plywoodskivor med ett runt hål. Trä sen dessa på röret och sen lägg ner hela konstruktionen i golvet och anslut till det vertikala.
Dvs skivorna har både över och underdel. Inget U alltså
Kanten av montageplattan till brunnarna hamnar precis på den balken, så jag förstår inte riktigt hur jag skulle dra det utan att gå ut i vinkel med brunnarna åt höger i bild? Riktningen av utloppen måste i så fall peka rakt mot varandra eller till höger i bild, men det blir ju lite knasigt tänker jag.

Det leder ju även till att jag måste jacka ur ovankant närmst brunnarna så jag får förstärka under och runt så gott det går, enda som stoppar kompressionen av balken i ovankant blir då den limmade spånskivan.

Nästa balk till vänster blir det bara ett hål igenom mitten och där kan jag ju göra som du säger med plyfan, dvs hål i mitten.

Vill gärna inte flytta brunnarna närmre vägg till höger då den nedre ej hamnar i mitten av duschen. Blir ju lite märkligt med en osymmetriskt placerad brunn. Den övre i bild är under ett badkar så den hade jag ju egentligen kunnat flytta på lite till höger och se om jag får plats med en Y-koppling innan den går igenom balken.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Utan att ha fått en inblick över takets skick, men då det ändå ligger i ”framtida projekt” så skulle jag nog ändå råda att åtminstone göra en seriös besiktning av taket, för att inte en kommande överraskning i form av läckage sker. Taket utan åtgärd har för länge sedan passerat sin tekniska livslängd. Och risken är att ni inte får ut någon ersättning från försäkringsbolaget för de utgifter ni haft angående nyinvesteringarna ifall läckage sker.
Så ta gärna med detta råd och lägg om planeringen, men fortsätt naturligtvis i första hand med att färdigställa badrummet som säkerligen kommer att bli bra.
Mvh Masen
Tack för dina tips! Taket är tanken att vi ska fixa under våren när det blir lite bättre väder. Besiktningsmannen var ju uppe och kollade en del och tyckte att det ändå såg fint och helt ut! Men det kanske krävs grundligare än så? Jag tänker dock att risken att något händer borde vara väldigt låg under de ca 6mån som det får stå som det är nu?

Så det korta svaret är att taket står som högsta prio när vädret tillåter! Vi har ingen annan duschmöjlighet i huset så därav badrumsrenoveringen innan inflytt i slutet av oktober.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
M Majskaka skrev:
Riktningen av utloppen måste i så fall peka rakt mot varandra eller till höger i bild, men det blir ju lite knasigt tänker jag.
Varför skulle det bli det? Räcker höjden för fallet så spelar det ju ingen roll. Och att låta dom gå som ett Y funkar väl.

M Majskaka skrev:
Vill gärna inte flytta brunnarna närmre vägg till höger då den nedre ej hamnar i mitten av duschen
Välj då andra brunnar. De som placeras i bakkant eller i hörn. Tycker dessa gamla duschar där man måste stå gränsle över brunnen är värdelösa.

Men varför behöver du jacka ur balkarna? skulle du inte lägga en förstärkning ovanpå de existerande?
 
M Majskaka skrev:
Tack för dina tips! Taket är tanken att vi ska fixa under våren när det blir lite bättre väder. Besiktningsmannen var ju uppe och kollade en del och tyckte att det ändå såg fint och helt ut! Men det kanske krävs grundligare än så? Jag tänker dock att risken att något händer borde vara väldigt låg under de ca 6mån som det får stå som det är nu?

Så det korta svaret är att taket står som högsta prio när vädret tillåter! Vi har ingen annan duschmöjlighet i huset så därav badrumsrenoveringen innan inflytt i slutet av oktober.
Då är det nära förstående i alla fall och det är förståndigt. Och absolut att badrummet ligger i prio när det ändå finns tillfälle utan komplikationer med fullt boende. 👍👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
M Majskaka skrev:
Nä jag var kanske var lite otydlig... men det låter som att det bästa alternativet är att åka och köpa 22mm plyfa. Tänkte bara att jag har en del 45x90/145 reglar/k-virke liggandes redan... Men det jag försökte säga var att om man jämför en 1m lång plyfa som är 22x220 med 45x220 k-virke så borde väl ändå k-virket vara bättre att sätta?

Förstår inte riktigt hur du menar att jag ska lägga dessa eller förbinda med vad?

Kan jag göra det utan att bryta upp resterande golv?


För övrigt så är de enda urtagen jag ska göra i ovankant, de för golvbrunnarna till höger. Kanske kan få det till ett urtag. Resten blir ju i mitten av balkarna, men tänkte förstärka där ändå. De andra förstärkningarna är ju för att fixa det som tidigare ägare har jackat ur och ej förstärkt.

Tack för hjälpen!
Ja plywood blir starkare men du kan behöva ha längder som är längre än 1000mm..

Det jag menar är att du kan lägga dit en bjälke till emellan varje nuvarande bjälke för du har väl ca 600c/c på det som ligger där nu?
Dom behöver vila på upplag som tex. en vägg i varje ände ser inte på dina bilder hur det ser ut..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Förstår! Bra tips, ska se vad som är möjligt när jag börjar riva grovköket :) hade ju varit kanon om det nu finns en skarv att vi kan lägga den utanför på samma gång, men det känns som att jag nog får hyra en stor Hilti då! :)
Kan tipsa om Julas bilningshammare, använde en vid förra sommarens bergborttagning och den var outstanding. 👍

Den borde ta bort cement/betong i ett nafs, se bara till att fylla på med fett första gångerna du använder den. Och lägg den med spetsen uppåt när den är precis använd och varm annars rinner fettet gärna ut.

Och Julas mejslar till maskinen är skräp och går sönder fort; köp mejslar från typ Proffsmagasinet.
 
  • Gilla
Ivar83
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Varför skulle det bli det? Räcker höjden för fallet så spelar det ju ingen roll. Och att låta dom gå som ett Y funkar väl.


Välj då andra brunnar. De som placeras i bakkant eller i hörn. Tycker dessa gamla duschar där man måste stå gränsle över brunnen är värdelösa.

Men varför behöver du jacka ur balkarna? skulle du inte lägga en förstärkning ovanpå de existerande?
Blir många böjar men detta kanske funkar? fallet tror jag blir ganska bra!

Det är inga av urjackningarna som passar tyvärr, så vill förstärka upp där de är gjorda.
 
  • Bild på ett pågående byggprojekt med öppet golv där flera böjda och raka rör och kablar är installerade längs golvbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa PVC-rör och andra installationer i en träkonstruktion, framifrån. En vit ventilögla ligger ovanpå träbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja plywood blir starkare men du kan behöva ha längder som är längre än 1000mm..

Det jag menar är att du kan lägga dit en bjälke till emellan varje nuvarande bjälke för du har väl ca 600c/c på det som ligger där nu?
Dom behöver vila på upplag som tex. en vägg i varje ände ser inte på dina bilder hur det ser ut..
Okej tack, jag kör en vända och köper skivor i morgon!

Det stämmer med 600c/c, tyvärr så blir det svårt att få till att de vilar på bärande vägg.. däremot går ju en vägg i köket strax under den innersta golvbrunnen, så det stöttar väl lite?
 
D Dortmunder DAB skrev:
Kan tipsa om Julas bilningshammare, använde en vid förra sommarens bergborttagning och den var outstanding. 👍

Den borde ta bort cement/betong i ett nafs, se bara till att fylla på med fett första gångerna du använder den. Och lägg den med spetsen uppåt när den är precis använd och varm annars rinner fettet gärna ut.

Och Julas mejslar till maskinen är skräp och går sönder fort; köp mejslar från typ Proffsmagasinet.
Kanon, tack för tipset! Är det denna du tänker på? https://www.jula.se/catalog/verktyg...mare/bilningsmaskiner/bilningshammare-011639/

Kanske blir billigare att hyra en Hilti en helg ändå?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Varför skulle det bli det? Räcker höjden för fallet så spelar det ju ingen roll. Och att låta dom gå som ett Y funkar väl.


Välj då andra brunnar. De som placeras i bakkant eller i hörn. Tycker dessa gamla duschar där man måste stå gränsle över brunnen är värdelösa.

Men varför behöver du jacka ur balkarna? skulle du inte lägga en förstärkning ovanpå de existerande?
Nä vänta... Jag kan ju faktiskt använda urjackningarna som är gjorda, behöver förstora ena lite i höjdled men det ger också kanske möjlighet till att ha plywood med ett hål och inte urtag!

Funkar detta med alla böjar om fallet är ok?
 
  • Ett pågående renoveringsprojekt med avloppsrörinstallation under golvbjälkar, verktyg och material, samt urjackning i bjälklaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Majskaka skrev:
Funkar detta med alla böjar om fallet är ok?
Ja det tror jag.
Och bra att du tänkt på att använda dubbla 45-or istället för 90°-böjar.

Ska det vara någon avloppsluftning där någonstans? Det blir väl en toa där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
M Majskaka skrev:
Funkar detta med alla böjar om fallet är ok?
Tycker det ser ok ut.. alltid bra att återanvända och göra så lite ändringar som möjligt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska det vara någon avloppsluftning där någonstans?
Bilden i inlägg #7 så tycker jag det ser ut att finnas längs till vänster tillsammans med ventilationen. Eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det tror jag.
Och bra att du tänkt på att använda dubbla 45-or istället för 90°-böjar.

Ska det vara någon avloppsluftning där någonstans? Det blir väl en toa där.
Tack för svaret! Ja det blir en blandning av 45°, 30° och 15° böjar :)

PappasHammare har rätt, det sitter en avluftning i samma fack som vent-rören.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.