P PappasHammare skrev:
Tycker det ser ok ut.. alltid bra att återanvända och göra så lite ändringar som möjligt
Ja verkligen, så får jag fokusera på att förstärka där!

Övrig fråga till alla:

Finns det någon mening att jag sätter kortlingar mellan balkarna och skruvlimmar golvspånet även i dem? Eller spelar det ingen roll för stabiliteten då det är tightare CC jag hade behövt? Kommer att flytspackla med armering på spånet sen.
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P
Jag hade kortlat för att hjälpa flytta laster för de hål du gör i balkarna. Kostar knappt inget.
Men det är min högst amatörmässiga tanke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag hade kortlat för att hjälpa flytta laster för de hål du gör i balkarna. Kostar knappt inget.
Men det är min högst amatörmässiga tanke.
Då tänker vi lika! Som du säger så kostar det knappt något och egenvikten är försumbar, så jag lär ju inte förlora något på det iaf.
 
Apropå träbalkarna och urtag i dessa. Kan man inte förstärka med metallbalkar bredvid på något sätt?

Och skulle badrummet bli praktiskt omöjligt om man förlade rör ovanpå träbalkarna?
 
Med läge i elområde 4 skulle jag prioritera uppvärmning.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
4774
M Majskaka skrev:
Hej alla!

Vi har precis fått tillträde till vårt nya hem, en 1.5-plans villa på 145 kvm byggd 1974, och nu är det dags att sätta igång med renoveringen! Vi har en hel del projekt planerade både för året och på längre sikt, så jag tänkte dela med mig av vad vi har tänkt göra och kanske få lite tips eller råd från er som har erfarenhet av liknande renoveringar.

Lite info om huset:
  • Direktverkande el + luft-luft värmepump (placerad i hallen/trappan på nedervåningen)
  • Kamin installerad på 80-talet i vardagsrummet
  • Självdrag
  • Nya 3-glas fönster
  • Inga tilluftsventiler
  • Platta på mark
  • Trästomme med tegelfasad
  • Ligger i södra Skåne
Pågående och planerade projekt för i år:
  • Totalrenovering av badrummet på ovanvåningen (påbörjat)
  • Renovering av grovköket samt köket
  • Återställande av dörröppningen mellan köket och vardagsrummet för att få bättre flöde mellan rummen
Framtida projekt:
  • Förbättra ventilationen (förmodligen tilluftsventiler + mekanisk frånluft)
  • Byta tak (papp + pannor)
  • Se över uppvärmningen, t.ex. en extra luft-luft värmepump på ovanvåningen?
Vi har massor att göra, men vi är superpeppade på att sätta igång och se vårt hus få nytt liv. Om någon har erfarenheter eller tips, särskilt när det gäller ventilation, uppvärmning eller renovering av badrum och kök, tar vi tacksamt emot det!

Tanken är att göra typ allt förutom el själva, får se hur långt vi kommer :)

Tack för att ni tog er tid att läsa, och jag ser fram emot att höra era tankar och råd!
Grattis 😃. Ska bli roligt att följa er resa.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Apropå träbalkarna och urtag i dessa. Kan man inte förstärka med metallbalkar bredvid på något sätt?

Och skulle badrummet bli praktiskt omöjligt om man förlade rör ovanpå träbalkarna?
Då hade de ju behövt vila på något vilket blir svårt att få till utan att bryta upp golvet..

Ja tyvärr blir det omöjligt!
 
D Dilato skrev:
Med läge i elområde 4 skulle jag prioritera uppvärmning.
Vad hade du gjort för åtgärder?
 
4774 4774 skrev:
Grattis 😃. Ska bli roligt att följa er resa.
Tack så mycket! Ska se till att hålla er uppdaterade så gott jag kan 😊
 
  • Gilla
Ivar83 och 1 till
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Då hade de ju behövt vila på något vilket blir svårt att få till utan att bryta upp golvet..
Inte om de greppar tag i träbalken horisontellt. Poängen är att överföra moment från en del till en annan.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Inte om de greppar tag i träbalken horisontellt. Poängen är att överföra moment från en del till en annan.
Jaha du menar istället för plyfa? Känns ganska mycket mer svårarbetat.

Nu har jag även hunnit köpat 21mm k-plyfa så det är för sent ändå :)
 
Nu har det hänt lite under dagen!

Har lappat ihop de urtagen som var gjorda där jag har tänkt att dra 75mm PVC rören, tänkte att det inte skadade att slänga in lite trä där ändå...
Trästomme med lappade urtag, borrade hål och kablar i ett pågående byggprojekt. Plankor och verktyg syns ovanpå och runt stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen såg jag till att sidorna på balkarna var fina och jämna, och strök ut PU lim på 21mm k-plyfa (fuktade balken lite). Denna är sedan skruvad med 5x50mm skruv mot balkarna.

En träbalk med påstruket PU-lim, en spackel och en flaska PU-lim ligger på ett golv under en byggprocess. PVC rör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvrenovering med träbalkar, nylagda 75mm PVC-rör, skruvade plywoodskivor, verktyg och limbehållare. Isolerat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns extremt stumt! När jag jämför resonansen av en originalbalk och en förstärkt så är det som dag och natt, den förstärka är som att banka på en stubbe haha.

Kommer även att kortla med 45x70 eller 45x95 för att sprida lasten lite. Det går en vägg under golvet vid den mittersta balken i riktning med balken vilket jag tänker ändå hjälper lite även om den ej är bärande.

Har nog lyckats få till en ganska snygg dragning av rören också! Många böjar blir det närmst brunnarna :) Den ena brunnen körde jag 45-45-15-15, vilket även skapade en perfekt längd! Den andra är 45-45-30 sen ett 500mm rör, gick precis ihop utan någon kapning.
Källarutrymme med öppna träbalkar och PVC-rördragning installerad längs balkarna under golvet. Dessutom syns två rensluckor och några verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa PVC-rör i olika storlekar monterade under en upphöjd träkonstruktion med extra stöd. Träspån på marken runt rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en träbjälklagskonstruktion där grå 75mm PVC-rör är installerade genom urtag och fastsatta med böjar, inklusive två brunnsinstallationsenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två st 80mm hålen kommer att hamna näst intill i mitten av balkarna, ett antal mm skillnad för fallet såklart.

De två 1m rören ska kapas till rätt längd sen är hela det segmentet färdigt.

Någon som har invändningar på det som är gjort?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Kanon, tack för tipset! Är det denna du tänker på? [länk]

Kanske blir billigare att hyra en Hilti en helg ändå?
Ja, egentligen behöver du maskinen bara för det jobbet - och köper du så ska maskinen förvaras nånstans efteråt. Kan vara skönt att slippa prylar som inte behövs.
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Nu har det hänt lite under dagen!

Har lappat ihop de urtagen som var gjorda där jag har tänkt att dra 75mm PVC rören, tänkte att det inte skadade att slänga in lite trä där ändå...
[bild]

Sen såg jag till att sidorna på balkarna var fina och jämna, och strök ut PU lim på 21mm k-plyfa (fuktade balken lite). Denna är sedan skruvad med 5x50mm skruv mot balkarna.

[bild]
[bild]

Känns extremt stumt! När jag jämför resonansen av en originalbalk och en förstärkt så är det som dag och natt, den förstärka är som att banka på en stubbe haha.

Kommer även att kortla med 45x70 eller 45x95 för att sprida lasten lite. Det går en vägg under golvet vid den mittersta balken i riktning med balken vilket jag tänker ändå hjälper lite även om den ej är bärande.

Har nog lyckats få till en ganska snygg dragning av rören också! Många böjar blir det närmst brunnarna :) Den ena brunnen körde jag 45-45-15-15, vilket även skapade en perfekt längd! Den andra är 45-45-30 sen ett 500mm rör, gick precis ihop utan någon kapning.
[bild][bild][bild]

De två st 80mm hålen kommer att hamna näst intill i mitten av balkarna, ett antal mm skillnad för fallet såklart.

De två 1m rören ska kapas till rätt längd sen är hela det segmentet färdigt.

Någon som har invändningar på det som är gjort?
Ursäkta en kanske dum fråga men hade det förenklat att vrida brunnarna 90 gr in mot "mitten" eller till och med 180 gr.
 
J JonasRodny skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga men hade det förenklat att vrida brunnarna 90 gr in mot "mitten" eller till och med 180 gr.
Nja tyvärr förenklar det ej, då hamnar tyvärr Y kopplingen mitt i balken, vilket gör det till ett rejält hål, Y kopplingen nuddar nästan balken nu. Vänder jag utloppen mot balken så blir det dubbla hål i den balken vilket jag blev avrådd att göra.
 
  • Gilla
JonasRodny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.