Vi är igenom! Tog nog 45 min för första hålet... Skulle nog haft lite bättre grejer 😅
 
  • Ett nyligen borrat hål i en plywoodskiva med träspån runt om och en borr ligger på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PVC-rör monterade genom träram, omgivna av verktyg och träspån, med en svart penna och skruvbox synliga ovanpå ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul borrmaskin med hålsåg används för att borra ett hål i en träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Majskaka skrev:
Hmm, smart! Tänker du typ gult rör eller något annat?
Nja, du ska det vara grön för kanalisation som endast är avsedd för fiber. Tanken var att kanalisation från fiberuttag i källare till teknikgarderob i bottenvåning eller övervåning så kan man lägga ett VP-rör med lite större dimension så får man in en fiber "patch" med fabriksmonterade kontakter = 8000 kr billigare. Alternativt så ställer man brandvägg och switch nere i källaren med vanligt trådat kablage till resten av huset. Saken är att ordna möjligheter för framtiden.
Om det finns gästhus så kan man överväga kanalisation med bred nog diameter för att få in en fyrkantig kontakt på 9 x 9 mm. Eftersom det är fiber så kan den dela plats med elkablar om det finns nog med "diameter" att göra så.

M Majskaka skrev:
Menar du att jag ska förstärka utanpå detta med virke? Blev ju rekommenderad att köra 21mm konstruktionsplywood.
Om man skall göra det, så skall det göras istället för konstruktionsplywood. I dagsläget är det nog bättre att behålla det som det är. Balkarna själva i orginalskick är ju vanligt virke medan plywood är en sammansatt produkt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
rätt onödigt att byta huvudledningen till centralen om den är frisk och har tillräcklig area.
Varför skulle man byta ledningen mellan elverket och första gruppcentralen i huset?
 
Mikael_L
spikplanka spikplanka skrev:
Varför skulle man byta ledningen mellan elverket och första gruppcentralen i huset?
Det ifrågasatte jag också, när någon började yra om att "passa på och byt från TN-C till TN-S".
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om man skall göra det, så skall det göras istället för konstruktionsplywood. I dagsläget är det nog bättre att behålla det som det är. Balkarna själva i orginalskick är ju vanligt virke medan plywood är en sammansatt proprodukt.
Plywood är betydligt starkare än vanligt konstruktionsvirke i motsvarande tjocklek. Korslagda faner.
 
  • Gilla
Majskaka och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tjrex skrev:
Plywood är betydligt starkare än vanligt konstruktionsvirke i motsvarande tjocklek. Korslagda faner.
Limmet tillför en hel del styrka (i alla fall när det gäller konstruktionsplywood av bra kvalitet, någon riktigt billig oklassad skitplywood är det kanske en annan femma med)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nu är avloppet nästan klar! Någon som har tips på hur jag skarvar denna korta bit, ett kort för eller finns det något smartare?? Samt finns det någon nackdel att köra med 2st 45or istället för en 90 böj här?
 
  • Ett halvfärdigt avloppssystem med gråa rör monterade under ett öppet trägolv, en borr ligger på golvet. Nyligen installerade vägg- och golvramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått avloppsrör med böjar installerat i ett trångt utrymme av träreglar och skadad väggbeklädnad. Fråga om att använda två 45-gradersböjar istället för en 90-gradersböj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
En dubbelmuff och en rörstump blir bra. Likaså dina två språng.
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
R
En skjutmuff eller en dubbedmuff och en bit rör..
Ja två 45 gradare är bättre än en 90 graders..
 
  • Gilla
Majskaka och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
En dubbelmuff och en rörstump blir bra. Likaså dina två språng.
R Rejäl skrev:
En skjutmuff eller en dubbedmuff och en bit rör..
Ja två 45 gradare är bättre än en 90 graders..
Okej kanon, tack för svar! Inser att jag nog inte har någon bit 110 rör över så måste ändå köpa... Får kapa ned ett 500 rör.

Ytterligare en fråga, rör för handfat och wc, kan de sticka upp som rena rör eller behöver de muffen ovanför golv? Dvs kan jag kapa rören efter jag lagt golvet?
 
R
M Majskaka skrev:
Okej kanon, tack för svar! Inser att jag nog inte har någon bit 110 rör över så måste ändå köpa... Får kapa ned ett 500 rör.

Ytterligare en fråga, rör för handfat och wc, kan de sticka upp som rena rör eller behöver de muffen ovanför golv? Dvs kan jag kapa rören efter jag lagt golvet?
Ja det kan dom
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det kan dom
Kanon, tack för snabbt svar! Då snor jag den övre biten från WC för att skarva det andra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.