2 253 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Första bostadsköpet - BRF eller hus?
Ja! I alla fall i stort och om man slipper stora akuta saker. Det håller jag helt med om.D Dilato skrev:
Jag gillar ju att ha lite koll så när jag bodde i bostadsrätt så var jag ju med i styrelsen. Nu var det en bra förening jag var med i så orolig var jag aldrig. Men det är också sånt som TS behöver titta upp, hur styrelsen ser ut och vilka som sitter i den.
Jag har ägt två bostadsrätter i mitt liv, båda välskötta.O Ossian K Olsson skrev:Ja! I alla fall i stort och om man slipper stora akuta saker. Det håller jag helt med om.
Jag gillar ju att ha lite koll så när jag bodde i bostadsrätt så var jag ju med i styrelsen. Nu var det en bra förening jag var med i så orolig var jag aldrig. Men det är också sånt som TS behöver titta upp, hur styrelsen ser ut och vilka som sitter i den.
Den senaste var
Riksbyggen BRF Agnesbergshus nr 1
Helt skuldfri som äger sin egen mark med låg avgift.Att läsa på och förstå föreningens ekonomi är ett måste om man inte ska bli överraskad.
Tycker det låter klockrent att det är ett hus du skall ha 😀J Jernhand skrev:
Mer utrymme för pengarna och man kan, beroende på läge, göra precis vad man vill utan att någon lägger sig i och omvänt inte behöva störas av att andra gör som de vill.
Är man dessutom praktiskt lagd och har energin så kan underhållskostnaden blir väldigt låg.
Jag bor i ett radhus idag där ägaren innan hade tagit hand om huset men inte renoverat något sen 89 typ.
Det första som hände var att luftvärmepumpen gick sönder och min sambo blev av med jobbet.
En ny pump beställdes snabbt men att dega in 130k 3 månader efter inflyttning var ju inte det roligaste vi gjort.
Det värsta var nästan att vi gick på elpatron när elen var som dyrast vilket gjorde att våran elräkning låg på ca 10kkr /mån över hela vintern.
Att bo i en BRF är på så vis ett enklare boende med mindre ”panikutgifter” vilket är skönt om man inte är i en fas i livet där man accepterar stora och jobbiga utgifter.
Du får inte heller glömma bort lagfart och ofta mer pantbrev som tillkommer i hus affären.
Jag är dock glad att bo i hus nu även fast det ibland är jobbigare än att bo i en brf.
Det första som hände var att luftvärmepumpen gick sönder och min sambo blev av med jobbet.
En ny pump beställdes snabbt men att dega in 130k 3 månader efter inflyttning var ju inte det roligaste vi gjort.
Det värsta var nästan att vi gick på elpatron när elen var som dyrast vilket gjorde att våran elräkning låg på ca 10kkr /mån över hela vintern.
Att bo i en BRF är på så vis ett enklare boende med mindre ”panikutgifter” vilket är skönt om man inte är i en fas i livet där man accepterar stora och jobbiga utgifter.
Du får inte heller glömma bort lagfart och ofta mer pantbrev som tillkommer i hus affären.
Jag är dock glad att bo i hus nu även fast det ibland är jobbigare än att bo i en brf.
Det är lurigt. Men när man köper en bostadsrätt följer inte sällan parkering med. Det är olika, så man måste kolla.J Jernhand skrev:
Det jag menade var bara att ju närmare centrum ju bättre prisutveckling. Man vill ju undvika att förlora pengar på sin bostad. Priser på boende har gått upp och gått ner. Att sälja med förlust när man har lån är inget kul. Med närmare Göteborg centrum menar jag att Johanneberg är bättre än Anneberg. Vad gäller värdeutveckling.J Jernhand skrev:
👍J Jernhand skrev:
Det finns en hel del på hemnet. Men det skall ju vara något som passar kraven man har oxo...J Jernhand skrev:
https://www.hemnet.se/bostader
Men vill man ha parkering, snickarverkstad och garage lär väl ett hus vara bäst.
Man får sällan alla sina önskemål/krav uppfyllda. Då får man fundera på vad man kan avstå från. Renoveringsbehov är en sådan sak som man kan fixa till med tiden. Långt pendlingsavstånd eller annat som beror på läget går däremot inte att fixa.
Även i det området finns det en del att välja påJ Jernhand skrev:
Man får sällan alla sina önskemål/krav uppfyllda. Då får man fundera på vad man kan avstå från. Renoveringsbehov är en sådan sak som man kan fixa till med tiden. Långt pendlingsavstånd eller annat som beror på läget går däremot inte att fixa.
Kungsbacka som ligger relativt långt från själva staden har väl haft en oförskämt bra prisutveckling på villor i vart fall på den tiden jag bodde i centrala Göteborg för 10 år sedan, anledningen fattar jag själv inte (kan det ha med kommunalskatt att göra?).O skrev:
Det jag menade var bara att ju närmare centrum ju bättre prisutveckling. Man vill ju undvika att förlora pengar på sin bostad. Priser på boende har gått upp och gått ner. Att sälja med förlust när man har lån är inget kul. Med närmare Göteborg centrum menar jag att Johanneberg är bättre än Anneberg. Vad gäller värdeutveckling.
Håller med, jag bodde mer än 10 år från 1996 i hjuvik, Torslanda och restiden till jobbet på Mölndalsvägen nära Liseberg var ibland över 60 minuter om jag åkte före kl 8, och 25 minuter om jag åkte kl 9.O skrev:
Lyckligtvis rådde jag över min egen arbetstid 🤓
Hm, generellt tror jag inte det skiljer så mycket i prisutvecklingen på de attraktiva områdena i Kungsbacka och Göteborg.D Dilato skrev:
Det varierar från område till område. Kungsbacka kommun har en lång kust med flera väldigt attraktiva områden med väldigt fina hus. Det drar nog upp en del. Men det finns oxo en stor landsbygd i kommunen. Samt ett stort antal fritidshus. Så variationen är stor och priserna varierar mycket.D Dilato skrev:
Jag tror den inte gör så stor skillnad att det påverkar huspriserna.D Dilato skrev:
Däremot finns det ett antal andra fördelar att bo i Halland & Kungsbacka jämfört med V Götaland & Göteborg. Men det är OT.
Ja, man får ju hoppas att det beror på framförhållning i form av amortering, man har ju ändå installerat bergvärme istället för fjärrvärme senaste 10-15 åren och ska nu installera solceller. Sen kanske det är så att en relining bara håller 20 år.O Ossian K Olsson skrev:Sett till kostnadsutvecklingen tycker jag 5% höjning är lite lite. Just den föreningen reagerade jag på att resultatet gått från stabilt 1-2 mkr plus till minus. Men de har ändå en not om det där de skriver att det är för underhåll av engångskaraktär.
Den föreningen hade inte mer än 5 mkr i "pengar" och 22 mkr i lån (ganska låg belåningsgrad tycker jag). Så några större framtida arbeten lär inte betalas med kontanter utan med lån. Det som är positivt är att de i alla fall har en rätt snabb avbetalningstakt av lånen. Det är värre när föreningar inte betalar av sina lån men lånar till renoveringar ändå.
Men svårt att läsa en årsredovisning när man inte riktigt förstår vad siffrorna betyder, mer än att man ser att dom inte går med förlust samt amorterar lagom aggressivt samt har en bra underhållsplan.
Ja BRF är ju smidigare, förutsatt att det är en stabil förening. Jag brukar ju vara relativt bra på att "periodisera" och räkna med att spara undan pengar. Takbyte kan ju inte direkt räknas som en buffert utan det får man ju amortera och låna tillbaka framöver.Q Qaniel skrev:Jag bor i ett radhus idag där ägaren innan hade tagit hand om huset men inte renoverat något sen 89 typ.
Jag är ändå förvånad att priserna i t.ex. Vallda varierar så mycket. Men det kanske beror på att om man bor mitt på halvön så är det inte lika attraktivt som villan för 15 miljoner med havsutsikt. Däremot är det rimligt pendlingsavstånd.D Dilato skrev:
Men generellt sätt är väl Kungsbacka kommun en rätt välbärgad kommun utgår jag från eftersom många personer med stabil inkomst bor där, åtminstone om man kollar elev-parkeringen vid Elof Lindälvs gymnasium...
Att kolla bilparkeringen utanför områdets största mataffär är ingen dum metod för denna typ av analyser. Till ett Gymnasium kommer det elever från många håll. Även utanför kommunen.J Jernhand skrev:
BR är på många sätt snarlikt HR. Visst, du har sannolikt mer skötsamma grannar och lite friare händer när det kommer till renoveringar. Samt att du förstås kan tjäna pengar över tid på värdeökningar och lägre avgifter i en välskött förening. Men du bor fortfarande i ett flerfamiljshus med allt vad det innebär. Och många av de modifieringar du kan göra i en BR går att göra i en HR också. Vissa på egen hand, andra kan man behöva deala med hyresvärden om.
Så i slutändan handlar det mycket om vad du trivs med. Vill du ha grannar nära eller bo centralt och slippa massa underhåll är BR ett ypperligt val. Man vet vad man får. Ett hus är en större risktagning i det att underhållet är mer svårplanerat. Har du tur behövs inga stora åtgärder på lång tid och då kan det bli billigare att bo i villa. Har man otur kan det bli väldigt dyrt.
Däremot är ju hus oslagbart om man vill ha rejält med plats och göra som man vill. När man bott länge i lägenhet märker man att ens livsstil lätt tenderar att bli begränsad. Det är så mycket som är svårt att göra "bara sådär" utan att behöva åka utanför betongen eller betala för att hyra lokal/plats. Ska du hålla på och snickra och ha verkstad låter hus som en betydligt bättre idé då jag förmodar att du också är lite händig.
Så i slutändan handlar det mycket om vad du trivs med. Vill du ha grannar nära eller bo centralt och slippa massa underhåll är BR ett ypperligt val. Man vet vad man får. Ett hus är en större risktagning i det att underhållet är mer svårplanerat. Har du tur behövs inga stora åtgärder på lång tid och då kan det bli billigare att bo i villa. Har man otur kan det bli väldigt dyrt.
Däremot är ju hus oslagbart om man vill ha rejält med plats och göra som man vill. När man bott länge i lägenhet märker man att ens livsstil lätt tenderar att bli begränsad. Det är så mycket som är svårt att göra "bara sådär" utan att behöva åka utanför betongen eller betala för att hyra lokal/plats. Ska du hålla på och snickra och ha verkstad låter hus som en betydligt bättre idé då jag förmodar att du också är lite händig.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus