14 634 läst · 201 svar
15k läst
201 svar
Första åtalet mot ockerhyra vid andrahandsuthyrning
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Verkar finnas lite statistik på det, Undrar varför Tom myndigheterna själva sägerL lat skrev:
OCh forsätter att säga
Byggsektorn är särskilt riskutsatt
Vi konstaterar att det är svårt att dra generella slutsatser om korruptionsproblemet i kommuner och landsting, eftersom utbredningen varierar i många olika dimensioner. Det finns skillnader mellan kommuner och landsting samt mellan stora kommuner och små. Vidare skiljer sig korruptionens omfattning mellan olika verksamhetssektorer. Vi konstaterar dock att det finns särskilda risker i kommunala verksamheter i vilka det kontinuerligt sker inköp av tjänster som otillbörliga förmåner förekommer i högst utsträckning. Ett typiskt sådant exempel är byggsektorn.
Här måste man ju bli imponerad av någon som är så dedikerad att denneAndersMalmgren skrev:
- engagerar sig lokalt i lämpligt parti
- antingen själv tar plats i fullmäktige eller dupera någon i partiet att driva sin fråga
- begär en ändring av strandskyddet
- lyckad genomdriva detta
Den här processen går ju inte på 1 a 2år.
Kan du ge namn på någon eller på annat sätt hänvisa till annat än "hörsägen"?
" Verkar finnas lite statistik på det, Undrar varför Tom myndigheterna själva säger "
Ahhhh, har vi en liten konspirationsteoreritker här?
Finns nog ingen forskning på om spelutvecklare är mer konspiratoriska än andra människor, undrar varför.
Ahhhh, har vi en liten konspirationsteoreritker här?
Finns nog ingen forskning på om spelutvecklare är mer konspiratoriska än andra människor, undrar varför.
Enligt min uppfattning (efter att följt ett antal av dessa "kontroversiella" planärenden) är gången:AndersMalmgren skrev:
1. En fastighetsägare vill exploatera en fastighet
2. Fastighetsägaren anlitar en stor arkitektfirma (som förmodligen är "on a first name basis" med handläggarna på kommunen) för att ta fram ett färdigt förslag på planändring som presenteras för stadsbyggnadskontoret
3. Om kommunen sväljer förslaget samarbetar man vidare genom planprocessen, arkitektfirman står för en väsentlig del av "fotarbetet"
4. Samråd och de remissinstanser som svarar sågar förslaget
5. Stadsbyggnadskontoret går ändå vidare med förslaget till nämnden
6. I nämnden röstar majoriteten enligt handläggarnas förslag till beslut, och "de vanliga" röstar emot (brukar bl.a. vara vänsterpartiet)
7. Sakägarna överklagar
8. Länsstyrelsen avfärdar summariskt överklagandena
9. Profit!
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Centerpartiet är bra att rösta på i kommunalvalet också. De vill inte exploatera Stockholm texC cpalm skrev:Enligt min uppfattning (efter att följt ett antal av dessa "kontroversiella" planärenden) är gången:
2. Fastighetsägaren anlitar en stor arkitektfirma (som förmodligen är "on a first name basis" med handläggarna på kommunen) för att ta fram ett färdigt förslag på planändring som presenteras för stadsbyggnadskontoret
3. Om kommunen sväljer förslaget samarbetar man vidare genom planprocessen, arkitektfirman står för en väsentlig del av "fotarbetet"
6. I nämnden röstar majoriteten enligt handläggarnas förslag till beslut, och "de vanliga" röstar emot (brukar bl.a. vara vänsterpartiet)
7. Sakägarna överklagar
9. Profit!
Synd bara att man är helt emot partiet i alla andra frågor
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 446 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 446 inlägg
Jag känner igen det här från min kommun i Sörmland. Väl sammanfattat. Men här är det M+L+KD som reserverar i i nämnden utan verkan.C cpalm skrev:Enligt min uppfattning (efter att följt ett antal av dessa "kontroversiella" planärenden) är gången:
7. Sakägarna överklagar
9. Profit!
Ja, jag tror inte nödvändigtvis kopplingen till parti- och rikspolitiken är särskilt stark, utan jag får bilden av att det är vissa individer som verkligen är engagerade medan majoriteten bara sitter i båten och klubbar igenom de ärenden som ligger på bordet.Claes Sörmland skrev:
Men det som stör mig mest är att utfallet av samråd och remiss inte har någon som helst tyngd i PBL.
Var har du fått tag på min arbetsbeskrivning!?!C cpalm skrev:Enligt min uppfattning (efter att följt ett antal av dessa "kontroversiella" planärenden) är gången:
7. Sakägarna överklagar
9. Profit!
Skämt åsido är det ju så att remissinstanserna och sakkunnigas utlåtanden alltid innehåller kritik. Kulturmiljö bla. jämförs ju likt Cementa (eller inte i det fallet) med ett nollalternativ. Där är ju en ändring alltid negativ men detta ställs ju emot andra samhällsbehov och kvaliteter. Så kritik skall alltså inte nödvändigtvis stoppa bygget.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Jag förstår mig inte på AndersM, i ena ögonblicket så är han libertarian i andra ögonblicket vill han begränsa äganderätten fullständigt utifrån ett "storebror" perspektiv där han/någon bestämmer vad som är snyggt/fult.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg