M Myckling skrev:
Hörsägen alltså!:rolleyes:
Jag var med vid flera tillfällen den läkaren gick bort för många år sen dok var i Skärholmen centrum

M
Jag vet vad jag vet efter +35 år inom byggbranschen i sveriges näst största stad.
Bestickning var fram till Stefan ofrivilligt medverkade i Josefssons tvprogram i princip vardag i stan om man ville ha lönsamma kontrakt. Jag har själv varit hemma hos några kommuntjänstemän och gjort lite saker utanför ramen av vad som jag kanske uppfattade som helt korrekta.

En fd. chef blev åtalad för just bestickning i samband med ett bygglov av sin sommarstuga, men jag vill minnas att brott ej kunde styrkas. Var förstasidesstoff i lokalpressen ett antal gånger.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Jag vet vad jag vet efter +35 år inom byggbranschen i sveriges näst största stad.
Bestickning var fram till Stefan ofrivilligt medverkade i Josefssons tvprogram i princip vardag i stan om man ville ha lönsamma kontrakt. Jag har själv varit hemma hos några kommuntjänstemän och gjort lite saker utanför ramen av vad som jag kanske uppfattade som helt korrekta.

En fd. chef blev åtalad för just bestickning i samband med ett bygglov av sin sommarstuga, men jag vill minnas att brott ej kunde styrkas. Var förstasidesstoff i lokalpressen ett antal gånger.
Det var inte kommunala tjänstemän, det var anställda chefer på ett kommunaltägt bostadsbolag. Vilket i sak inte gör nån direkt skillnad men det är inte mina direkt skattepengar som mutas bort... utan de mer indirekta. Det gick nog jävligt bra att styrka brott då det var personer som satt på kåken för det till slut.

M
F fsn skrev:
Det var inte kommunala tjänstemän, det var anställda chefer på ett kommunaltägt bostadsbolag. Vilket i sak inte gör nån direkt skillnad men det är inte mina direkt skattepengar som mutas bort... utan de mer indirekta. Det gick nog jävligt bra att styrka brott då det var personer som satt på kåken för det till slut.
Okej....säger du det så...
Citat GT

"Det påstods då att Allbäck genom sina kontakter och tjänster till kommunala tjänstemän skulle ha fakturerat stora belopp för arbeten som utförts bristfälligt eller inte alls."

"Måndagen den 15 november 2010 förhördes Allbäck av Schultz utredare och delgavs misstankar om grovt mutbrott. Enligt en GT-intervju med Nils-Eric Schultz på onsdag i samma vecka misstänktes Allbäck för:

1 Att ha bjudit kommunala tjänstemän på lyxmiddagar och gratisvistelser i sin lyxvilla på Franska rivieran.

2 Att ha blåst upp fakturor till Familjebostäder, bland annat fick det kommunala bostadsbolaget betala 125 000 kronor för 259 timmars arbete för ett klocktorn som tog tre dagar att bygga.

3 Att ha byggt ett garage åt en tjänsteman i Idrotts- och föreningsförvaltningen.

4 Att ha utfört privata byggjobb åt kommunala tjänstemän och låtit Göteborgs stad betala fakturorna."

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
svågerpoltik är nog inte ovanligt heller

här nere är det order politik vanligt

F
M Markarbetaren skrev:
Okej....säger du det så...
Citat GT

"Det påstods då att Allbäck genom sina kontakter och tjänster till kommunala tjänstemän skulle ha fakturerat stora belopp för arbeten som utförts bristfälligt eller inte alls."

"Måndagen den 15 november 2010 förhördes Allbäck av Schultz utredare och delgavs misstankar om grovt mutbrott. Enligt en GT-intervju med Nils-Eric Schultz på onsdag i samma vecka misstänktes Allbäck för:

1 Att ha bjudit kommunala tjänstemän på lyxmiddagar och gratisvistelser i sin lyxvilla på Franska rivieran.

2 Att ha blåst upp fakturor till Familjebostäder, bland annat fick det kommunala bostadsbolaget betala 125 000 kronor för 259 timmars arbete för ett klocktorn som tog tre dagar att bygga.

3 Att ha byggt ett garage åt en tjänsteman i Idrotts- och föreningsförvaltningen.

4 Att ha utfört privata byggjobb åt kommunala tjänstemän och låtit Göteborgs stad betala fakturorna."
japp, mycket möjligt när det gäller tex förvaltningar. Men just Familjebostäder har en politisk, kommunal styrelse men företagsledningen eller andra anställda är inte kommunala tjänstemän, nåt media och bland annat GP haft pinsamt svårt att vara konsekventa kring.

M maria01 skrev:
frimurare orden som exmpel är en order
En order? :thinking:

M maria01 skrev:
frimurare orden som exmpel är en order

mupp
Jag gissar att du menar orden och inte order, men eftersom du konsekvent vägrar korrläsa innan du postar eller använda rättstavningsprogram är det ofta väldigt svårt att vara säker på vad du menar.

Det är en väldig skillnad mellan länder, men i den svenska frimurarorden är det tydligt i stadgarna att man ska hjälpa både sina ordensbröder och andra medmänniskor på det personliga planet efter förmåga, men att man inte får gynna sina ordensbröder yrkesmässigt eller politiskt. Det finns exempel på de som blivit uteslutna av att gynna andra medlemmar på ett oetiskt sätt. Just Frankrike har jag dålig koll på, så det kan säkert vara som du säger, men om vi diskuterar svenska kommungubbar på ett svenskt forum, är det inte jätterelevant vem som gynnar vem i Frankrike.

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag gissar att du menar orden och inte order, men eftersom du konsekvent vägrar korrläsa innan du postar eller använda rättstavningsprogram är det ofta väldigt svårt att vara säker på vad du menar.

Det är en väldig skillnad mellan länder, men i den svenska frimurarorden är det tydligt i stadgarna att man ska hjälpa både sina ordensbröder och andra medmänniskor på det personliga planet efter förmåga, men att man inte får gynna sina ordensbröder yrkesmässigt eller politiskt. Det finns exempel på de som blivit uteslutna av att gynna andra medlemmar på ett oetiskt sätt. Just Frankrike har jag dålig koll på, så det kan säkert vara som du säger, men om vi diskuterar svenska kommungubbar på ett svenskt forum, är det inte jätterelevant vem som gynnar vem i Frankrike.
vad jag menar att det händer världen över jag tror många svenskar har skygglappar när det kommer till svenska kommungubbar att det inte skulle hända i sverige med

Annars för att nästan återgå till tråden så hade jag anställning på ett större företag tidigare och de hade ramavtal med kommunens fastighetsbolag, och av en slump så uppdagades det att en chef på högre position hade fått sin fastighet renoverad av bl. a denna företagare utan att det redovisades på hens fastighet. Det innebar att företaget när det uppdagades blev av med ram-avtalet per omgående. Men hur det förhöll sig rent rättsligt senare vet jag faktiskt inte. Detta i sammanhanget var en bidragande orsak till att jag lämnade detta företag trots att jag oftast fick väldigt fina arbetsuppgifter. Så visst förekommer det mutor av alla de slag, men om det ökar eller minskar skulle vara intressant att veta.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ingen muta att köpa en burk honung, det är lätt smörjning av affärsrelationen.
Eller bilateral överenskommelse:)

• Haha
Pin
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Eller bilateral överenskommelse:)
Som att sockra erbjudandet

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Det kanske var en "honey-pot"?

• Gilla
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vad hände med de 5000 kronorna?

• Haha
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Haha, kan tänka mig att han kände sig sjukt generös också när han erbjöd 5 000 kr.
Som när gammelfarmor gav 5kr i julklapp, "Gå nu och köp dig något riktigt fint!".

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.