F
G Gunnar Bendreus skrev:
Ja hur kan man besluta att detta var en muta, kunde blivit fel julkort i kuvertet… liksom klarare fall i bilden när domstolen inte kunde bevisa att stenkastaren siktade på brandbilen
Även om du i princip har rätt i sak så kunde du ju med fördel ha valt en bild som inte är hämtad från nån högerextrem nazistpropaganda.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vilken snål jävel
:crysmile:

M maria01 skrev:
ett ställe jag bode på hade handlägaren efter några år slutat och sen börjat oss ortens största byggföretag

ett annat fal var det det företag som byggde somarhus som aldrig hade problem med bygglov och kunde bygga inom strand skydd och så vidare fast när fast bonde ville bygga vart det otroliga problem med att bygga
Det är länsstyrelsen som ger strandskyddsdispens.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men vad hände sen med ”julkortet”? Blev det tårtkalas på jobbet eller fick han tillbaka det?
Ja det är högintressant... :D

Privatpersonen hävdade ju genom både polisutredning, tingsrätt och fram till hovrätt att det endast fanns ett julkort i kuvertet - så några 5000 att kräva tillbaka existerade ju inte...

• Haha
  • Gilla
martinradbo och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mutor finns i hela samhället

mins att det gick att muta läkare när jag var ung när man ville ha sjukskrivningar
Ja och alla i Hells Angels gick till nån pensionerad läkare som skrev intyg om mjäll och hjälmbefrielse åt hela gänget.

Men. Jag tror inte mutor är så värst utbrett längre. GW påstår att Sverige tillhör de minst korrumperade länderna. Och han brukar ju inte försköna.

Ämnet är väl svårbeforskat till sin natur men det finns en del statistik:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

https://www.europaportalen.se/tema/korruption

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-med-pa-topplistan-nar-korruptionen-rankas

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mutor finns i hela samhället

mins att det gick att muta läkare när jag var ung när man ville ha sjukskrivningar
Då är du ju själv en bidragande del till det mutsamhälle du fördömer.

Varför anmälde ni inte så saken klargjordes? Att istället dra en skvallerhistoria på internet är ju rätt märkligt. För att uttrycka mig försiktigt.
Det går inte att stoppa den här sortens personer om omgivning med kännedom inte reagerar. Och reagerar du inte så spelar du med. Oavsett sladder online.

Hep Hep skrev:
Vi hade en kommunal handläggare där vi bodde tidigare som var biodlare vid sidan om sitt kommunjobb. Det var ingen hemlighet att man ökade sina chanser om man beställde några burkar honung av honom. Vi fick en infiltration godkänd på telefon samtidigt med beskedet att honungsburkarna fanns att hämta på kommunhuset.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Du verkar upprörd. Jag skrev det som en lite småkul variant av kommunal muta. Om du själv ser det jag skrev som "skvaller" och "sladder" så undrar jag vad polisen hade sagt om jag kommit dragande med samma story om att en gubbe blev glad och snäll när jag köpte hans honung. Om han var snäll redan innan är rätt svårt att bevisa.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Direkta mutor är nog ovanligt men korruption i delar som inte nödvändigtvis är lagvidriga är nog vanligt förekommande. Jag betraktar politiska tillsättningar på kritiska myndighetsposter som korrupt. Och jag tycker mig se hur både myndigheter, statliga verk såväl som statliga bolag ofta utövar politik i sin verksamhet.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jag var vice ordförande i bygg och miljötillsynsnämnden. Hade ett elände var gång banken vill få sina uppgifter om "kund kännedom" uppdaterade.

De var helt övertygade om att jag skulle få mutor insatta på mitt bankkonto. Jag försökte få banken att förstå att om någon skulle vilja få mutor, så skulle ingen vara så dum så man ber om att få dem insatta på sitt konto.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
G Gunnar Bendreus skrev:
Ja hur kan man besluta att detta var en muta, kunde blivit fel julkort i kuvertet… liksom klarare fall i bilden när domstolen inte kunde bevisa att stenkastaren siktade på brandbilen
Y Yaskin skrev:
Tråkigt med desinformation, personen på bilden blev dömd till 6år. Läs på innan du postar sån här propaganda tack.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Visa källa.
Y Yaskin skrev:
Det här tråden spårar ur men för att jag inte accepterar risig propaganda. Bilden som används är inte i Rinkeby utan i Navestad. De som kastade sten mot brandmännen blev dömda.
[länk]

[länk]
Utan att alls veta så skulle jag gissa att ni allihop faktiskt har rätt. Han kanske inte blev fälld för "blåljus-sabotage" men det betyder inte att han inte blev fälld för något annat, tex våldsamt upplopp eller annat... Samma diskussion fördes kring aktivisterna som limmade fast sig på vägarna i Sthlm, alltså huruvida det var blåljus-sabotage eller inte.

M Myckling skrev:
Då är du ju själv en bidragande del till det mutsamhälle du fördömer.
var inget jag använde mig av

det var poppis runt älg jakten då

M maria01 skrev:
var inget jag använde mig av
Hörsägen alltså!:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.